logo F1online.skF1online.sk

Wolff varuje pred pokračovaním so súčasnými motormi: Naši zákazníci by žiadne nedostali

Nahý Red Bull RB19 bez krytov motora a karosérie
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík29. 3. 2025

Krátky závan nadšenia, zdá sa, nebude mať dlhé trvanie. Áno, prechod na motory V10 je stále na stole, ale najbližšie ich pravdepodobne uvidíme v roku 2029, ak nie v roku 2031. Dôvodom je odpor viacerých automobiliek, najmä Audi a Hondy, ktoré sa športu zaviazali najmä s vidinou elektrifikácie. Tie pritom majú mocného spojenca v podobe Mercedesu.

Rýchle nasadenie motorov V10 je pre nás nesmierne lákavá predstava, ale naivná. Tímy a ich šéfovia sa zhodujú, že v tejto chvíli nám už ušiel vlak. Zdroje a ľudia boli dávno alokované a na takúto divokú zmenu pravidiel nie je nikto pripravený. Viacerí by sa vraj náhlej zmene plánu nebránili – hovorí sa najmä o Red Bulle a nejasné je nateraz aj stanovisko Ferrari –, ale opozícia v podobe Mercedesu, Hondy a Audi je, zdá sa, príliš silná.

Toto Wolff pri obrane pokračovania so zavedením naplánovaných a odhlasovaných predpisov zašiel dokonca tak ďaleko, že podľa jeho slov by neplánovaná zmena, alebo neplánované zotrvanie so súčasnou generáciou pohonných jednotiek, nechala zákazníkov bez akýchkoľvek motorov. „To je nemožné. Prostým faktom je, že k tomu už nemáme patričné vybavenie,“ vyhlásil Rakúšan pre The Race.

Podľa jeho slov sa celá továreň a jej zázemie zmenili a prispôsobili požiadavkám nových motorov, nakúpili sa stroje a technológie, pretože nové motory majú celkom iné požiadavky na vývoj a výrobu ako staré. „Nemáme staré dynamometre ani staré batérie. Nič z toho dnes už neexistuje,“ zdôraznil Wolff.

„Myslím si, že by sme dokázali vyrobiť motor pre nás ako továrenský tím, ale pre ostatných je to skrátka nemožné. Ako výrobca motorov máme dlhé lehoty medzi vypracovaním projektu a štartom výroby, ktoré musíme pripraviť a zohľadniť. Aj keby sme veľmi chceli vyvinúť úsilie a dodávať motory zákazníkom, niektoré veci sú skrátka nemožné,“ dodal šéf Mercedesu.

FIA krotí špekulácie

Tlmeniu špekulácií nepomohla ani skutočnosť, že Medzinárodná automobilová federácia už zriadila pracovnú skupinu, ktorej úlohou je preskúmať možnosti pri zavádzaní motorov V10. Podľa šéfa federácie pre oblasť monopostov Nikolasa Tombazisa je pravda, že jeho ľudia pracujú s automobilkami na možnej zmene stratégie smerom do budúcna, ale plány pre rok 2026 určite nie sú ohrozené.

„Nesúhlasím, ani my ako celok nesúhlasíme, so šírením poplašných správ o pravidlách pre rok 2026. Samozrejme, existujú isté výzvy a pracovali sme spolu s tímami a dodávateľmi pohonných jednotiek na ich vyriešení a stále zostáva doladiť niekoľko detailov, ale myslím si, že autá budú schopné jazdiť tesne blízko seba, bojovať medzi sebou a naplno využívať schopnosti jazdcov. Zásadne teda nesúhlasím so šíriacou sa panikou,“ vyhlásil Tombazis.

Grécky inžinier považuje súčasnú situáciu, špekulácie i vyjadrenia niektorých zástupcov tímov za bežné obavy, ktoré sa objavujú pri každej zmene pravidiel. Ostatne, inak to nebolo ani v roku 2021, hoci vtedy sme sa určite neobávali, že monopostom bude na konci roviniek dochádzať energia. „Všetkým pripomínam, že aj pred sezónou 2022 sa šírila panika, že monoposty výrazne spomalia,“ pokračoval Tombazis.

„Nechcem tvrdiť, že všetko bolo dokonalé – s odstupom času by sme niektoré veci urobili inak –, ale nemyslím si, že to bude katastrofa. Tiež by som rád podotkol, že keby sme neschválili nové pravidlá pre pohonné jednotky, v súčasnosti by boli vo Formule 1 len dvaja výrobcovia – Ferrari a Mercedes. Snažili sme sa nájsť recept, ktorý priláka nové automobilky, ale zároveň bude náročný a zachová si hybridnú zložku. Som optimistický a verím, že to bude dobré,“ dodal Tombazis.

Súvisiace články

Diskusia