logo F1online.sk

Pneumatiky C2 zostanú nezmenené. Úpravou si však možno prejde špecifikácia C4

Pneumatiky Pirelli
© LAT Images/Pirelli
Tomáš Masár
Tomáš Masár3. 10. 2023

Niektoré špecifikácie pneumatík fungujú o niečo lepšie, iné naopak o čosi horšie. Azda najmenej vydarenou je v súčasnosti tretia najtvrdšia – a teda C2, ktorá je z pohľadu konzistencie takmer totožná s C1, zatiaľ čo od C3 sa až prílišne líši. Pirelli sa z tohto dôvodu rozhodlo otestovať novú, pozmenenú a mäkšiu verziu pneumatiky C2, ktorá však v skúške napokon neobstála.

Šampionát Formuly 1 využíva v aktuálnej sezóne šesť špecifikácií pneumatík – C0, C1, C2, C3, C4 a C5 – ktoré sú číselne zoradené od najtvrdšej po najmäkšiu. S väčšinou z nich panuje spokojnosť, nie však s jednou zo stredne tvrdých sád.

Špecifikácia C2 je totiž o niečo tvrdšia, než by bolo potrebné, čo sa odzrkadľuje aj na jej pomalšom opotrebovávaní. Pirelli sa preto v japonskom voľnom tréningu rozhodlo otestovať novú a mäkšiu verziu „cédvojky“, keď každému z jazdcov štartového poľa rozdalo po dve sady pozmenených zmesí.

Nová C2 sa ale o výkonnostný pokrok nepostarala, čo znamená, že v roku 2024 budú mať piloti k dispozícii zrejme rovnaké špecifikácie pneumatík, ako v prebiehajúcej sezóne.

„Pri pohľade na údaje a tiež na základe typologicky odlišnej trate [keďže sa japonská Suzuka od okruhu Marina Bay v Singapure výrazne líši, pozn. red.] sa domnievam, že prototyp [pneumatiky C2] nemá takú priľnavosť, akú sme očakávali, že bude mať,“ uviedol pre Motorsport.com šéf Pirelli Mario Isola.

„V budúcom roku preto zrejme zostaneme pri súčasnej C2. Bez jasného výsledku a jasného pokroku v priľnavosti totiž nie je dôvod meniť a zavádzať novú zmes, ktorá sa ukázala, že funguje dobre. Je však pravdou, že má pomerne blízko k C1 a dosť sa líši od C3, kvôli čomu sme chceli otestovať jej prototyp.“

Po tom, čo sa – nateraz – uzavrel „prípad“ špecifikácie C2, je na rade o dva rady mäkšia C4, ktorá je síce dostatočne mäkká, no za to sa až prílišne opotrebováva a drobí. „C4 chceme otestovať v Mexiku rovnakým systémom [ako sme otestovali C2 v Japonsku]. Opäť platí, že nebudeme mať k dispozícii celý druhý voľný tréning, jazdci obdržia len po dve sady tohto prototypu.“

„Cieľom testu nie je posunúť C4 [dopredu či dozadu, resp. zmäkčiť alebo naopak stvrdiť, pozn. red.], pretože jej pozícia je dobrá. Problém špecifikácie C4 tkvie v tom, že počas sezóny sa dosť drobila. Chceme tak zlepšiť mechanickú odolnosť tejto pneumatiky, pretože na základe spätnej väzby tímov sa dozvedáme, že aktuálna špecifikácia C4 dosahuje svoj výkonnostný vrchol už po niekoľkých kolách,“ dodal Isola.