logo F1online.skF1online.sk

Cunoda vo vysielačke penil na Verstappena, pred novinármi už hovoril celkom inak

Júki Cunoda
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík19. 9. 2023

Komisári FIA si v Singapure zrejme vybrali jednu zo svojich slabších chvíľok. Prinajmenšom by sa dalo povedať, že urobili niekoľko rozporuplných verdiktov. Na druhej strane, rozhodnutie nepotrestať počínanie Maxa Verstappena v kvalifikácii by sme mohli pričítať aj skutočnosti, že Red Bull na štartovom rošte nezamestnáva len ľudí vo svojom hlavnom tíme, ale aj v sesterskom AlphaTauri.

Je ľahké zvaliť všetku vinu a špinu na FIA, ale čo mali chudáci komisári robiť? Udelenie päťsekundového trestu za zničenie pretekov Alexa Albona zo strany Sergia Péreza bol podľa pravidiel udelený správne, aj keď mexického pretekára to nijak neovplyvnilo. Kým Williams môže Pérezove počínanie na konci sezóny obrať o milióny dolárov na prize money, pilot Red Bullu sa bude chechtať na pláži so všetkými prémiami, ktoré mu zamestnávateľ uhradí za celkové druhé miesto.

Keď sa pozrieme na incident z kvalifikácie medzi Júkim Cunodom a Maxom Verstappenom, musíme uznať genialitu Red Bullu, pretože japonský pretekár aj jeho šéf Franz Tost sú v podstate zamestnancami Red Bullu. Keby miesto pilota AlphaTauri takto zablokoval jazdca Mercedesu či Ferrari, ich športoví riaditelia by obrátili miestnosť komisárov hore nohami, nasadili všetky „páky“ a vyvinuli na FIA maximálny tlak. Zástupca AlphaTauri sa však na jednanie o priestupku ani nedostavil, žiadny tlak nevyvinul a Max Verstappen vyviazol po dobrom „pokeci“ s pánmi z FIA s napomenutím.

Najlepšie to ilustruje Júki Cunoda. Tomu Verstappen v Q2 zničil jeden kvalifikačný pokus na čerstvých softoch. „Čo do *** robí? Ale naozaj!“ hneval sa japonský mladík. A čo viac, AlphaTauri natankovalo Cunodov monopost len na jeden meraný pokus, takže musel po tomto nezdare zamieriť do boxov bez toho, aby zajazdil akýkoľvek čas. V druhom meranom pokuse urobil chybu, prebrzdil a jeho kvalifikácia skončila.

„To si robíš srandu?“ jedoval sa Cunoda, pričom celkom očividne zabudol, čo ho v posledných troch rokoch učili o správaní sa vo vysielačke, ktorú môže počuť celý svet.

Aj keď to malo celkom jednoznačne negatívny vplyv na Cunodovu kvalifikáciu a postavenie na štarte, po kvalifikácii bol japonský mladík krotký ako baránok. „Je to v poriadku, takéto nešťastné veci sa stávajú,“ povedal Cunoda pokojne.

„O svoj prvý rýchly pokus som prišiel (pre incident s Verstappenom, pozn. red.), takže som naozaj netušil, aké bude vyváženie a aká bude evolúcia trate pri druhom rýchlom kole,“ ľutoval Cunoda, čím len podčiarkol, že udalosť mala celkom očividne negatívny vplyv na jeho kvalifikáciu.

„Musel som na to tlačiť a možno som priveľmi riskoval, ale prebrzdenie pneumatík pri druhom pokuse ma zaskočilo. Je to naozaj škoda,“ povedal Cunoda.

Iste, aj keby prvý pokus dokončil, v druhom by sa na postup potreboval zlepšiť. Chýbala mu však potrebná referencia a bol vo veľmi ťažkej pozícii. Napriek tomu, že mu jeho kolega z Red Bullu zničil kvalifikáciu, asi ťažko si vieme predstaviť, že by sa so svojím šéfom Franzom Tostom vzoprel vlastnému zamestnávateľovi a narobil v miestnosti komisárov poriadnu neplechu.

Ako sa však ukázalo, zástupca tejto stajne nebol ani len formálne prizvaný na vypočúvanie, čo je zo strany FIA pomerne neštandardný postup, podobne ako samotná neúčasť AlphaTauri. „Obvykle sa pri vyšetrovaní blokovania súpera predvolajú obe strany, pričom obe sú vyzvané, aby sa dostavili v určenom čase,“ píše renomovaný portál Motorsport.com.

„Zdá sa však, že tento prípad bol ovplyvnený úplne iným incidentom v kvalifikácii, keď Logan Sargeant čelil vyšetrovaniu za blokovanie Lanca Strolla. Kanadský pretekár však na konci Q1 tvrdo havaroval a putoval k zdravotníckemu delegátovi FIA, takže to vyzerá, že komisári sa rozhodli formálne ho nepredvolať, pravdepodobne považovali vlastné dôkazy za dostatočné na preskúmanie prípadu,“ píše Motorsport.com.

„Miesto toho bolo zaslané len formálne predvolanie – pravdepodobne prostredníctvom aplikácie WhatsApp – športovému riaditeľovi Aston Martinu Andymu Stevensonovi, aby sa zúčastnil vypočúvania, keď to uzná za vhodné,“ napísal Motorsport.com.

Pre prípad Cunodu a Verstappena je vedľajšie, že Stevenson dorazil na vypočúvanie až po jeho skončení, keďže bol zamestnaný situáciou okolo pilota a jeho vyšetrení. Dá sa však predpokladať, že FIA zvolila podobne neformálny postup aj v prípade AlphaTauri, ktoré sa však na celú vec vykašľalo. Nepotrebujeme veľkú fantáziu, aby sa pred nami vynorili špekulácie, že chceli jednoducho pomôcť Red Bullu vyhnúť sa trestu.

Šéf stajne Franz Tost pre Motorsport.com potvrdil, že tím sa na počínanie Verstappena nijak nesťažoval a nereportoval ho FIA. Z toho však rozhodne nevyplýva, že AlphaTauri tým mohlo ovplyvniť konečný verdikt. Komisári majú dostatok dôkazov a nepotrebujú nevyhnutne vypočuť dotknutého jazdca.

Súvisiace články

Diskusia