Ferrari rozohralo šachovú partiu à la Magnus Carlsen. Veľkú cenu Singapuru ovládol Sainz
Veľká cena Singapuru bola v tejto sezóne prvou, v ktorej dal Red Bull niekomu šancu pomyslieť na víťazstvo. Preto sa oň strhla obrovská strategická bitka, v ktorej si najlepšie pripravilo pozíciu Ferrari. Carlos Sainz zodpovedne plnil pokyny tímu, ktorý premenil preteky v Singapure na veľkú šachovú partiu, a keď prišlo na lámanie chleba, ukázal aj veľký kus vynaliezavosti. V strhujúcom závere sa s Landom Norrisom ubránili pred bleskovými striebornými šípmi.
O všetkom sa rozhodlo v posledných desiatich kolách. Mercedesy mali na mäkších a o 25 kôl mladších pneumatikách veľkú rýchlostnú výhodu a z tretej a štvrtej priečky hrozili Carlosovi Sainzovi s Landom Norrisom na čele. Pilot Ferrari mal v tej chvíli dve možnosti; zatlačiť plyn na podlahu a modliť sa, aby ho nakoniec Mercedesy nedobehli, alebo využiť Landa Norrisa ako figúrku na svojej singapurskej šachovnici.
Sainz sa rozhodol pre druhú možnosť a bol z toho ťah, za aký by sa nehanbili ani šachoví veľmajstri. Tým, že Landovi Norrisovi poskytol DRS, ho využil ako bariéru medzi sebou a Mercedesmi, čo sa ukázalo ako veľmi efektívne. Obaja si vydýchli až v úplnom závere, keď to George Russell nezvládol, zadným kolesom trafil bariéru a vypadol.
Prvé dve priečky tak obsadili práve Sainz s Norrisom. Pilot McLarenu by sa mal za túto druhú priečku poďakovať v prvom rade bývalému tímovému kolegovi.
Po kardinálnej chybe George Russella zdedil tretie miesto Lewis Hamilton, pre ktorého je to piate pódium v ročníku. Získané body ho zároveň posunuli na tretie miesto Pohára jazdcov, v ktorom sa poradie v prvej trojke mení prvýkrát od štartu sezóny.
Priebeh VC Singapuru
Poďme však pekne po poriadku. Už štart veľkej ceny potešil každého fanúšika Ferrari. Charles Leclerc využil svoju pneumatikovú výhodu a hneď po zhasnutí červených svetiel sa dostal pred Georgea Russella. Červené monoposty tak mohli udávať tempo celého štartového poľa.
Za nimi sa Lewis Hamilton posunul z piateho miesta na tretie, ale len preto, že si pomohol výjazdom mimo trať. Mercedes najskôr spravodlivo vymenil pozície svojim jazdcom, no pred sedemnásobným šampiónom chcel byť aj Lando Norris, ktorý takisto cítil krivdu. Keď komisári oznámili, že zaznamenali Hamiltonov pokus o získanie výhody, Mercedes pokorne prepustil aj pilota McLarenu.
Sergio Pérez sa v prvom stinte len márne snažil dostať pred Liama Lawsona. Treba uznať, že na rozdiel od Lawsona mal tvrdé pneumatiky, no Max Verstappen na totožnej stratégii si stihol poradiť s Gaslym aj oboma Haasmi, zatiaľ čo Mexičan zostal zaseknutý na svojej pozícii. Vo zvyšku pretekov bol prakticky neviditeľný. Jeho meno sa zobralo len v systéme FIA, a to v súvislosti s kolíziami na trati.
Veľmi pokojná úvodná časť pretekov sa skončila v 20. kole, keď po nehode Logana Sargeanta vyšlo na trať bezpečnostné vozidlo. Ferrari si pripravilo pôdu na dvojitý pitstop tým, že Leclerca už dávnejšie inštruovalo vytvoriť si päťsekundový odstup od Carlosa Sainza a takto ho chrániť pred pokusmi o undercut.
Napokon to však nedopadlo podľa očakávaní. Sainz síce zostal na čele, ale Charles Leclerc v boxoch prišiel o virtuálne dve priečky v prospech Georgea Russella a Landa Norrisa. Na trati stratil ďalšiu pozíciu, keď ho predbehol aj Lewis Hamilton.
Red Bully neprezuli a rozhodli sa ponechať si tvrdú sadu zo štartu. Sledovali sme tak na tohtoročné pomery nevídané zábery; dokázal si s nimi poradiť jeden súper za druhým. Z druhého a štvrtého miesta sa v priebehu pár kôl stalo šieste a siedme.
I napriek tomu, že Charles Leclerc už nebol na čele, Ferrari zostalo verné svojej “štupľovacej” taktike. Carlos Sainz dostal príkaz brzdiť zvyšok štartového poľa a zabrániť súperom presedlať na dva pitstopy. Približne 25 sekúnd pred koncom pretekov Sainz vyhlásil, že už môže zatlačiť, v rukáve má vraj sekundu na kolo. Russell zostal zaskočený. Ferrari na čele bolo také pomalé, že čakal dve. Sainz však všetkých spomaľoval tak šikovne, že ani také výrazné brzdenie nevedel využiť vo svoj prospech.
Záver pretekov nám zamotalo odstúpenie Estebana Ocona. Pilot Alpinu mal obrovskú smolu, že mu monopost vypovedal poslušnosť práve v Singapure, kde jazdil na šiestej priečke. Jedného smola však môže byť druhého šťastím. Vyskúšať to svoje sa rozhodli v Mercedese.
Strieborné šípy napokon dokázali zužitkovať extra stredne tvrdé pneumatiky, ktoré si starostlivo odkladali. Ferrari nemalo možnosť prezuť. Na “sklade” im zostali len použité mäkké pneumatiky.
Po skončení fázy VSC boli Mercedesy o dve až tri sekundy na kolo rýchlejšie ako Ferrari a zdalo sa, že bitka o čelo bude už len formalitou. Pre Georgea Russella však bolo kľúčové sa veľmi rýchlo dostať pred Charlesa Leclerca s Landom Norrisom. Monačan nebol pre Russella s Hamiltonom veľkým sústom, no ako už dobre vieme, spolupráca Carlosa Sainza s Landom Norrisom bola úspešnejšia.
Charles Leclerc sa do cieľa doplazil na štvrtom mieste s totálne zničenými pneumatikami. Mal však aj kus šťastia; od piateho miesta ho delili menej ako tri desatiny.
Max Verstappen nakoniec nebojoval o pódium. Aj so Sergiom Pérezom, ktorý skončil ôsmy, sa pokúsili staviť na obrátenú taktiku so štartom na tvrdej zmesi. Škrt cez rozpočet im však robili jazdci Ferrari, ktorí na čele zdržovali, a tak v podstate konzervovali poradie. Red Bull nezastavil pri prvom výjazde safety caru a nemal šťastie ani pri načasovaní zastávky, pretože fáza VSC nasledovala až o pár kôl neskôr.
Šieste miesto patrí Pierreovi Gaslymu pred Oscarom Piastrim. Austrálčan na staršej špecifikácii monopostu ukazuje, ako rýchlo sa z neho stáva jeden z hlavných protagonistov veľkých cien.
Fantastický deň má za sebou Liam Lawson. V úvode pretekov za sebou dlho držal Sergia Péreza, zviedol pár pekných súbojov a nakoniec sa vozil na desiatom mieste. Za extra bod a konečnú deviatu pozíciu pošle pohľadnicu Georgeovi Russellovi.
Posledný bod si domov odvezie Kevin Magnussen.
Aston Martin odchádza zo Singapuru naprázdno. Lance Stroll v nedeľu nenastúpil a Fernando Alonso počas pretekov hlásil, že auto je “neovládateľné”. Aston Martin v Singapure nebol vôbec vo forme. Španiel dostal päťsekundový trest, keď prebrzdil v nájazde do boxov a prekročil bielu čiaru. V závere na mäkkej zmesi zas spravil chybu a vyletel z trate. V tej chvíli mu to už nebolo nič platné. Do cieľa dorazil až ako posledný.
- Značky
- VC Singapuru 2023