Jeho rukami prešli tisíce modelov F1: Aplikácia decálov nie je vždy sranda
Modely Formuly 1 nie sú len plastovými či kovovými kópiami skutočných strojov. Sú výsledkom vášne, remeselného umenia, trpezlivosti aj puntičkárstva. Svoje by o tom vedel hovoriť Tibor Pogány, majiteľ eshopu Tibormodel.com, ktorý sa vo svete miniatúrnej Formuly 1 pohybuje už viac ako desať rokov, a tak vie, aké nástrahy číhajú na začínajúceho zberateľa.
Estetika, kvalita materiálu, detaily, exkluzívnosť — to všetko sú faktory, ktoré zákazníci zvažujú pri kúpe modelu. Existuje však mnoho iných premenných, ktoré môžu ovplyvniť konečné rozhodnutie zákazníka. Vedeli ste napríklad, že proces nálepkovania môže byť tak zložitý, že by ste sa mohli zdráhať pustiť sa doň sami? Alebo že ženské publikum má svoje jedinečné preferencie, pokiaľ ide o modely?
Ak vás svet modelov zaujíma, čítajte ďalej, pretože v nasledujúcom článku si mnohí zaspomíname na svoje začiatky s F1, ale zároveň sa dozvieme aj…
- modely ktorého jazdca zákazníci obchádzali a zrazu ich začali kupovať vo veľkom?
- na čo ľudia prihliadajú pri kúpe modelu?
- vplýva materiál na estetiku modelu?
- ako vyzerá naliepanie decálov a prečo to toľko ľudí nechá na odborníka?
- aké modely preferuje ženské publikum?
- čo je dioráma a ako vyzerá jej výroba?
- a na konci článku máme pre vás pripravenú galériu diorám z dielne Tibormodel.com.
Človek sa k modelom F1 nedostane len tak, väčšinou je to skôr dôsledok lásky ku kráľovnej motoršportu. Kedy ste začínali so sledovaním F1 vy?
Prvé preteky Formuly 1 som videl v roku 2000. Bola to moja prvá sezóna, a hoci som nepozeral všetkých 17 veľkých cien, pamätám si ju ako veľmi zaujímavú sezónu. Mali sme v štartovom poli tímy ako Jordan, Benetton, Minardi, Jaguar, BAR Hondu, Arrows, Prost Peugeot, z ktorých by som veľmi rád videl opäť napríklad Jordan.
Keď som s efjednotkou začínal ja, z týchto tímov už dávno neexistoval ani jeden, zažil som len ich reinkarnácie. Azda i preto si na svoje prvé preteky pamätám veľmi presne, aj na to, ako sme to prežívali a vždy v pondelok sa v škole doťahovali. Ako sa nová záľuba prejavovala u vás?
Celé to začalo na základnej škole. Keď som bol nástenkárom tuším v 7. ročníku, tak som na celú nástenku skrátka vylepil plagáty pilotov F1, a úlohu som považoval za vyriešenú. Námietky zo strany spolužiakov ani učiteľov však neboli žiadne, resp. si na žiadne nespomínam.
Jasne si pamätám na plagáty Miku Häkkinena, Davida Coultharda, Michaela Schumachera, Kimiho Räikkönena a JP Montoyu, a tuším, že sme tam mali aj Ralfa a skupinovú fotku všetkých jazdcov z prvých pretekov sezóny.
Láska k F1 sa ďalej stupňovala tak, že sa medzi chlapcami v triede vytvorili fanúšikovské tábory/skupinky tímov McLaren, Ferrari a Williams. Každého chalana sme vyzvali, aby si vybral tím, ktorému bude fandiť, a následne, do ktorej skupiny bude musieť patriť.
Jasne si spomínam na jedného spolužiaka, ktorého sme sa spýtali, komu fandí, a on odpovedal, že je neutrálny. Takú odpoveď sme však neakceptovali a donútili sme ho vybrať si niektorý tím (smiech).
Komu ste držali palce kedysi a komu fandíte dnes?
V spomínanej sezóne 2000 som sa stal okamžite fanúšikom Miku Häkkinena a tímu McLaren. Aj dnes, už 23. rok fandím McLarenu v dobrom i zlom.
Nezabudnuteľné, krásne lakovanie McLarenov ma okamžite dostalo, rovnako ako aj jazdecký štýl Miku. Musím ale spomenúť i charizmatického Rona Dennisa, ktorého som obdivoval pre to, ako viedol tím, aké výsledky dosiahol.
S dnešnou hlavou ešte viac obdivujem dielo Rona, ktorý z malého tímu z Colnbrooku vytvoril mega tím so sídlom v MTC vo Wokingu, vybudoval významný brand i mimo F1, a naštartoval výrobu cestných áut McLaren.
Predpokladám, že ako dlhoročný fanúšik ste už zavítali aj na niektorú veľkú cenu…
Áno, prvé preteky som zažil v roku 2013 na Hungaroringu a nedávno sme s rodinou navštívili Spa-Francorchamps. Som fanúšikom klasických európskych tratí, ktoré poznáme z histórie, alebo rovnako rád by som videl F1 naživo v Austrálii, v Suzuke, v Austine ale aj v Abú Zabí.
Na čo v súvislosti s F1 spomínate najradšej?
Medzi naj spomienky s F1 naživo by som radil štart pretekov VC Maďarska 2013. Rachot 22 monopostov s osemvalcovými motormi sa nedá opísať slovami, to treba zažiť. A medzi naj spomienky z gauča považujem VC Brazílie 2008.
Formula 1 vám teda určite nebola cudzia. Ako ste sa však potom dostali k modelom?
Ono to prišlo vlastne ako blesk z jasného neba v roku 2012, keď som sa spamätal, že nemám ani jeden model monopostu vo vitríne. Mal som podpisové kartičky, kupoval časopis Formula 1, s plagátmi polepenú izbu a model žiaden. Tak som si následne kúpil svoj prvý model na bazoši, a to McLaren MP4/25 s Lewisom Hamiltonom v mierke 1:43 od Minichamps. A potom sa to postupne rozbehlo, nasporené peniaze som minul na ďalšie modely…
Ktorý model má vo vašej zbierke výsostné postavenie?
Veľmi ťažko sa mi vyberá iba jeden zo zbierky, lebo každý je niečím zaujímavý pre mňa ako zberateľa. Či už výsledkami, dizajnom, pamätným ročníkom, ale aj námahou, ktorú som musel vyložiť na získanie toho modelu.
Avšak keď si mám vybrať iba jeden, tak to je model v mierke 1:8, je to McLaren MP4/23A, ktorý bol ešte dodatočne upravený (patinované výfuky, karbónové fólie, zabudovaná svetelná signalizácia a pod.) pre krajšie vystavenie. Navyše tento model mi osobne podpísal v minulom roku mechanik tímu McLaren, ktorý v tom čase (sezóna 2008) pracoval práve na tomto aute.
Vy však modely len nezbierate, ale tento koníček pomáhate šíriť aj ďalej. Váš eshop sa už pekne rozrástol a pozerám, že momentálne máte skladom približne 300 rôznych modelov monopostov F1, a ďalšie desiatky neformulových. O modely ktorých tímov a jazdcov je u vás najväčší záujem?
Jedná sa o ťažkú otázku, pretože spektrum zberateľov a ich preferencií je extréme široké. Ak by som mal narýchlo odpovedať, tak záujem je o tých, ktorí vyhrávajú, resp. majú pódiové umiestenia.
Napríklad pred rokom 2020 bol minimálny záujem o Maxa Verstappena. V rámci jednej sezóny bolo síce vydávaných viacero modelov s Verstappenom, ale záujem nebol adekvátny. Všetko sa to zvrtlo o 180 stupňov v roku 2021. O Maxove monoposty a prilby je stále pomerne veľký záujem.
Okrem toho zberatelia vyhľadávajú Lewisa Hamiltona, Landa Norrisa, Fernanda Alonsa a Charlesa Leclerca.
Zaujímavé je vidieť neustály záujem o Sennu. Ľudia ho vyhľadávajú a nezáleží na tom, či je to model Tolemanu, Lotusu, McLarenu alebo Williamsu. Výrobcovia už vydávajú aj tretie reedície. Senna je takou veľkou legendou, že tieto relikvie kupujú aj mladí fanúšikovia, ktorí Sennu nemali možnosť vidieť v priamom prenose pretekať.
Podľa čoho sa rozhodujete, ktoré modely zaradíte do eshopu?
Do ponuky zaraďujeme modely na základe rôznych faktorov, ale samozrejme, môžeme vyberať len z toho, čo ohlásia výrobcovia. Darmo by sme chceli dať do ponuky model Force Indie z roku 2017 v mierke 1:18; keď žiaden z výrobcov tento model neohlási, tak sa jednoducho nevyrobí.
Našťastie s popularitou F1 rastie aj ponuka modelov, a to niekoľkonásobne. Okrem F1 máme v ponuke rely modely, DTM, kamióny aj retro autá.
Slovenský, český aj maďarský trh zažíva v posledných rokoch silnú retro vlnu, a to sa odráža aj v modeloch. Mnoho ľudí si kúpi model Škodovky ako spomienku na svoje prvé auto, alebo Tatrovku T148 a samozrejme ikonické motocykle Jawa Pionier.
V ktorej fáze sezóny sa predá najviac modelov?
Podobne ako to vidíme vo väčšine firiem na trhu, aj u nás je predvianočné obdobie najsilnejšie. Darovať model na Vianoce alebo na narodeniny je fajn nápad, poteší to každého fanúšika. Pri pohľade na model auta sa fanúšikovi vracajú spomienky, emócie a aj radosť a hrdosť.
Mnoho výrobcov modelov sa preto snaží vydať najviac modelov a najzaujímavejšie modely práve pred vianočnou sezónou. V ďalších mesiacoch roka je to vyrovnané, neregistrujeme žiadne veľké výkyvy.
Zmenil sa v priebehu rokov svet modelov F1? Čo ľudia vyhľadávajú viac v porovnaní s minulosťou?
Podľa môjho názoru sa trend menil spôsobom, že súčasný zákazník/zberateľ trvá na tom, aby bol model čo najprepracovanejší a najdetailnejší, s čím maximálne súhlasím.
Technológie prudkým tempom napredujú, čo sa odzrkadľuje aj v modelárstve. Napreduje výroba modelov z resinu (umelej živice), ktorá má výhodu v tom, že dokáže oveľa viac detailov podchytiť z formy a tie detaily sú veľmi jemné.
Príkladom môžu byť škáry krytu motora a ďalších panelov, ktoré sú v prípade kovových modelov relatívne hrubé, pričom tie resinové majú veľmi jemné škáry ako to je v prípade reálnych monopostov.
Svet modelov F1 sa navyše v posledných rokoch zmenil. Na trhu máme širšiu ponuku. Na jednej strane vznikli nové firmy, na druhej tie etablované rozšírili portfólio o modely F1.
Azda najpopulárnejšou novinkou v zberateľstve sa za posledné roky stali mini prilby v mierke 1:2 a 1:5. Majú trochu iný charakter zbierania ako automodely, a veľa fanúšikov začalo zbierať mini helmy, hlavne ženské publikum si obľúbilo tento koníček.
V ponuke máte modely od 50. rokov, teda od úplného začiatku Formuly 1 až po súčasnosť. Preferujú ľudia moderné monoposty pred historickými? Ako je to so šampiónmi a nešampiónmi, prípadne mierkou?
Prevládajúce mierky sú 1:43 a 1:18, ale za to môže aj fakt, že tieto mierky sú najrozšírenejšie na trhu s najširšou ponukou.
Nedá sa jednoznačne povedať, že by moderné prevládali nad historickými, totiž, vydáva sa veľa historických modelov, ktoré predtým nikdy neboli vyrobené. Napríklad z histórie dobre známy Ligier JS5 (čajová kanvica) z roku 1976 bol mega žiadaným modelom, ale podobne aj biely Red Bull z VC Turecka 2021.
Fanúšikov zaujímajú najmä autá a piloti, ktorí získali víťazstvo v pretekoch alebo vyhrali šampionát. Na čele vedú Senna so Schumacherom, ale aj Clarkom, Fittipaldim a Laudom.
Nedávno bol megahitom McLaren MCL35M s gulfových farbách z VC Monaka 2021, ktorý bol vydaný dokonca aj v reedícii, a tento model vyhľadávali aj ľudia, ktorí nefandia McLarenu.
Z akých materiálov sú vyrábané modely? Prihliadajú na ne ľudia pri kúpe? Aké sú výhody alebo nevýhody jednotlivých materiálov?
Vo výrobe modelov prevládajú kovové zliatiny, známe ako die-cast, potom tu máme resinové (umelá živica), ABS a aj plastové modely. Porovnaniu kovu a resinu sme venovali dvojdielny blog na našom eshope, je určený prevažne pre hardcore zberateľov (https://www.tibormodel.com/kov-alebo-umela-zivica).
Väčšina zákazníkov materiál ani nerieši, zaujímajú sa skôr o vypracovanie detailov, či sa jedná o limitovanú edíciu ako aj typ balenia, či je model dodávaný vo vitrínke na podstavci, alebo v klasickej krabici.
Výhody aj nevýhody sú veľakrát subjektívne, napr. drvivá väčšina modelov vyrábaná z resinu nie je otvárateľná, tzn. v prípade cestného auta sa nedajú otvárať dvere ani kapota. Sú zákazníci, ktorým tento detail vadí a radšej si kúpia kovový, ktorý je otvárací.
Na druhej strane ale máme estetiku: pri neotváracích modeloch cestných áut sú škáry medzi dverami a karosériou rovnaké, alebo pri otváracích modeloch sa často stáva, že tieto škáry sú hrubé a nekorešpondujú s realitou, čo kazí estetiku modelu.
Samotný model však nie je len o tvare monopostu, ale aj o sponzorských reklamách, ktoré by mali sedieť s realitou. Preto je zaujímavé, že pri niektorých modeloch a prilbách uvádzate, že si môžem zakúpiť model s aplikovanými decálmi, ale zároveň aj bez decálov a nalepiť si ich doma vlastnoručne. Ako často to ľudia využívajú a čo to obnáša? Čo ak niečo nalepím krivolako?
Túto službu — dodanie modelu už s aplikovanými decálmi — ponúkame ako jediní na trhu, a naši zákazníci to oceňujú.
Ono to teoreticky možno vyzerá jednoducho, že si vystrihnem decál, ponorím do vody a následne aplikujem na určené miesto, no v skutočnosti je tento proces plný výziev.
Na modely sa totiž aplikujú decály, tzn. vodolepky, ktoré sú častokrát dodávané k modelom a sú presné určené k danému modelu. Konzistencia decálov však nie je vždy rovnaká, niektoré sú veľmi tenké a trhajú sa veľmi ľahko, a mali sme tu aj také, ktoré mali taký typ písma na sponzorskom logu Marlboro, ktorý nekorešpondoval s ozajstným nápisom.
Ako ďalší problém vnímame nepresnosť rozmerov. V prípade, že je daný decál určený na zadné krídlo, mal by pekne pasovať na určenú plochu, ale stáva sa, že musíme zasiahnuť a decál upraviť na mieru, aby to na tom krídle fakt vyzeralo dobre.
Pri aplikácii decálov vždy používame prípravky Micro Set a Micro Sol, na zlepšenie priľnavosti a na zmäkčenie decálu v prípade, ak je určený na nerovnú plochu.
Ak niečo nalepíte zle, a túto chybu identifikujete okamžite, je ešte možné decál navlhčiť vodou, tzn. dostať vodu medzi povrch modelu a decál a jednoducho posunúť na správne miesto. Po zaschnutí, resp. po aplikácii Micro Sol na model, je už tento úkon takmer nemožný bez poškodenia decálu.
Najhorším prípadom môže byť roztrhnutie decálu, a keďže k modelu máte iba jeden kus na každé určené miesto, tak si musíte kúpiť znovu celú sadu, alebo si dať vyrobiť chýbajúcu časť.
Existujú aj prípravky na opravu roztrhnutých decálov, ale nie v každom prípade sú nápomocné. Berúc do úvahy všetky tieto riziká si preto zberatelia, ktorí nemajú modelárske zručnosti a prax, volia istotu a objednajú si už hotový model s nalepenými logami a nápismi Marlboro, JPS a ďalšími.
Trúfate si nalepiť si logá na prilbu aj sám? Tak hľadajte v sekcii prilieb na Tibormodel.com a dokončite helmy Maxa Verstappena, Carlosa Sainza, Sergia Péreza alebo Micka Schumachera.
Samostatnou kategóriou vo svete modelárstva sú diorámy, ktoré máte aj vy vo svojej ponuke. Videli sme napríklad, že dioráma Nikiho Laudu z VC Nemecka 1976 je práve z dielne Tibormodel.com. Koľko trvá vyrobiť takúto diorámu? Ako vyzerá jej výroba a aké používate materiály?
Diorámy predstavujú segment celkom úzky, a v tomto sme tiež jeden z mála eshopov v celosvetovom meradle, ktorý ponúka hotové diorámy. My sa venujeme prevažne crash diorámam z prostredia F1.
Výroba prvého kusu trvá jeden až dva mesiace, počnúc od námetu, zbieranie fotografií a videozáznamov, následná analýza uskutočniteľnosti cez spísanie postupu a dôležitých detailov až po úpravu monopostu/vytvorenie formy odliatku, farbenie, lakovanie, navrhnutie decálov a finalizáciu. Dioráma Laudovej nehody má navyše zabudované LED diódy, ktoré rozsvietia oheň okolo monopostu, čo si viacerí fanúšikovia pochvaľovali.
Našu diorámu nehody Alonsa z VC Austrálie 2016 dokonca osobne podpísal sám Alonso v padoku VC Maďarska minulý rok. V zákulisí sa už ale tvrdo pracuje na novej dioráme, ktorá bude zobrazovať nehodu Kuan-jü Čoua zo Silverstone.
(viac fotiek diorám nájdete v galérii na konci článku)
Ak ste začínali v roku 2012, koľko modelov už prešlo vašimi rukami?
Úprimne povedané, zatiaľ som nerátal kusy, ale určite to bude na úrovni niekoľko tisícov modelov.
Našimi prioritnými trhmi sú Slovensko, Česko a Maďarsko, ale posielame relatívne veľa modelov i do celého sveta, keďže máme eshop aj v anglickej jazykovej verzii a sme aj na ebayi.
O Formulu 1 rapídne rastie záujem v USA, čo vidíme aj u nás cez prichádzajúce objednávky „spoza mora“. Jediný kontinent, kam sme ešte neposlali model, je Afrika, a som si istý, že toto sa zmení, akonáhle sa kolotoč F1 vráti do Kyalami.
Istotne sa vám ozýva mnoho fanatikov na modely a F1, keďže ponúkate možnosť, že ľuďom zoženiete konkrétny model. Spomínate si na nejaké zaujímavé požiadavky?
Dopytu po modeloch dostávame veľa, a vo väčšina prípadov sa nám podarí aj želaný model pre záujemcu zaobstarať. Pre jedného zákazníka z Nemecka sme vyrobili diorámy niektorých nehôd Sennu, ako Monako 1988, Suzuku 1990, Imolu 1994.
Keby Ayrton Senna nehodu prežil:
Mali sme požiadavku aj na výrobu diorámy Mansella odpadávajúceho vedľa čierneho Lotusu z Dallasu 1984. Okrem toho sme ako darček vyrábali pre jedného šerifa policajné auto Ford Crown Victoria, ktoré bolo jeho prvým služobným autom.
Vydali sme čisto biely McLaren Lamborghini, ktorý testoval Senna v Portugalsku 1993, ale aj Arrows A18 s Damonom Hillom, či rely model Seatu Ibiza pre jedného slovenského navigátora.
Vo svojom eshope ponúkate aj modely MotoGP, rely, WEC, retro, ale aj pracovné stroje (kamióny, autobusy…). Čo ide na odbyt v tejto sekcii?
Valentina Rossiho azda nemusím spomínať, aj po skončení kariéry v MotoGP jeho helmy a modely motocyklov sú veľmi vyhľadávané. V rely je to rôznorodé, Loeb má navrch, ale viacerí vyhľadávajú autá slávnej skupiny B ako aj ikonické dizajny napr. Martini, Alitalia, 555…
Nuž a napokon sa pristavme aj pri jednej športovej téme a hegemónovi súčasnej Formuly 1. Čo hovoríte na dominanciu Maxa Verstappena?
Zo športového hľadiska sa jedná o pozoruhodný výkon, k čomu môžeme iba zatlieskať a uznať kvality pilota aj tímu. Zrejme väčšina neutrálnych fanúšikov by rada videla rôznych víťazov, čo maximálne viem pochopiť, ale nemá význam obviňovať víťaza, skôr si položiť otázku, kde je ostatných deväť tímov a prečo nedokážu podať rovnaké výkony?
Red Bull veľmi dobre analyzoval jazdecký štýl Maxa, s ktorým vie Max podať svoje najlepšie výkony, ako napr. veľakrát spomínaná pretáčavosť. Som si istý, že u Red Bullu stavba auta niesla vo filozofii čo najviac priblížiť konštrukciu jazdeckému štýlu Maxa, a to sa im podarilo na jednotku. Ale Red Bull aj ďalšie kľúčové oblasti zvláda na jednotku: stratégia, opotrebenie gúm, spoľahlivosť a politika. Nezabudnime však pochváliť Hondu, poskladali kvalitný agregát.
Maxovi Verstappenovi už pomaly môžeme nasadiť korunu. Komu však budete držať palce v roku 2024?
Snáď v roku 2024 budeme mať ešte vyrovnanejšie pole, hlavne čo sa týka reálnych uchádzačov o víťazstvo. Bolo by ideálne vidieť aspoň päť pilotov, ktorí by bojovali o víťazstvá a dúfam, že Norris a Piastri budú medzi nimi.
Poraziť Red Bull vôbec nebude jednoduché a dovolím si tipnúť, že na jeseň/zimu tohto roka sa stará známa politika bude opäť aplikovaná a FIA vydá nejakú technickú direktívu, ktorá bude mať cieľ oslabiť autá Red Bullu. Nech zvíťazí najlepší tím s najrýchlejším pilotom, bez porušenia technických a športových pravidiel.
A ak ste sa dočítali až sem, máme pre vás darček! Až do konca VC Singapuru môžete s kupónom “F1online” získať dopravu zadarmo na vašu objednávku z eshopu Tibormodel.com.