logo F1online.skF1online.sk

Čo nájdeme v zbierke 69 monopostov Bernieho Ecclestona, ktorú predáva za stovky miliónov?

Zbierka Bernieho Ecclestona
© Tom Hartley Cars
Milan Kubala
Milan Kubala15. 12. 2024

Bernie Ecclestone začiatkom decembra zaujal všetkých nadšencov Formuly 1. Rozhodol sa totiž predať celú svoju zbierku historických monopostov F1, ktorú rozširoval niekoľko desaťročí. Odhaduje sa, že sa ju podarí predať za niekoľko stoviek miliónov eur. Čo všetko v nej nájdeme? Dnes vám predstavíme tie najzaujímavejšie kúsky.

Hľadáte darčeky pod stromček? Mnohé monoposty zo zbierky Bernieho Ecclestona nájdete aj v eshope s modelmi monopostov či prilieb tibormodel.com.

Ak si modely objednáte do 18. decembra 9:00 ráno, máte to s garanciou doručenia do Vianoc v rámci celého Slovenska!

Dnes už 94-ročný Brit sa ako veľký nadšenec motoršportu časom stal šéfom tímu aj šéfom celej Formuly 1. Jeho láska k motoršportu a biznisu sa prejavila napríklad tak, že sa rozhodol svoj majetok investovať aj do obdivuhodnej zbierky monopostov. Väčšina pochádza z rokov 1971 až 1988, keď bol majiteľom Brabhamu, ale vlastní aj viaceré skvosty z iných období.

“Tieto autá som zbieral viac ako 50 rokov a vždy som kupoval len ten najlepší exemplár,” prezradil 94-ročný Bernie Ecclestone. “Mnohí iní zberatelia sa za tie roky preorientovali na športové autá, ale mojou vášňou navždy zostali špeciály veľkých cien a autá Formuly 1.”

Oficiálny dôvod predaja je celkom jednoduchý. “Milujem všetky moje autá, ale nastal čas, aby som začal myslieť aj na to, čo sa s nimi stane, keď tu už nebudem. Preto som sa rozhodol ich predať.”

Nedá sa však vylúčiť, že dôvodom predaja je v skutočnosti povinnosť zaplatiť viac ako 650 miliónov libier, o ktorej rozhodli súdy po minuloročnom Ecclestonovom priznaní z podvodu. V roku 2015 totiž nepriznal existenciu zvereneckého fondu v prospech svojej dcéry, čím sa vyhol viac ako 400-miliónovej daňovej povinnosti.

Tom Hartley Jnr.

Mr. E, ako ho zvykli volať, poveril predajom odborníka na autá Toma Hartleyho, ktorému sa už ozvali viacerí záujemcovia. Čaká ich však výberové konanie, pri ktorom nebude dôležitá len konečná suma. Ecclestone chce dohliadnuť na to, kto ich bude mať a ako s nimi plánuje naložiť. “Zbieral a vlastnil som ich tak dlho, že by som chcel vedieť, kde budú. Nechcem ich nechávať mojej manželke a zaťažovať ju tým, keď tu už nebudem.”

“Toto je jednoducho najvýznamnejšia zbierka áut na svete. Do predaja sa ešte nikdy nedostala a pravdepodobne sa ani nikdy nedostane zbierka, akou je táto,” povedal Tom Hartley, ktorý ju nazval “História Formuly 1”.

Jej odhadovaná hodnota sa pohybuje na úrovni 400-500 miliónov dolárov, no konečnú sumu nespoznáme. Nejde totiž o verejnú aukciu. O predaji zbierky sa bude rokovať s jednotlivými záujemcami, ktorí sa pomaly začínajú Hartleymu ozývať.

“Registrujeme záujem z celého sveta: Hongkong, Austrália, Argentína, veľký záujem je aj v severnej Amerike,” prezradil Hartley. “V tejto chvíli máme dvoch záujemcov, ktorí majú vážny záujem odkúpiť zbierku ako celok. Sú to dve vysoko kvalifikované entity.” Na doplňujúcu otázku, či si máme predstaviť pod výrazom “entity”, odpovedal stroho: “Krajiny.”

Ako sme však už spomenuli, autá nezíska len tak hocikto. “Som veľmi blízko tomu, aby som povedal, že ich nakoniec nepredám. Ak by sa nemali dostať do správnych rúk, nechám si ich,” varuje Bernie Ecclestone.

Nuž a aká je pravdepodobnosť, že sa im napokon nepodarí nájsť nový domov? Odpovedá Tom Hartley: “Chce, aby si tie autá našli ten správny domov. My sme tu na to, aby sme autá predali za dobrú cenu. Nemáme však časový limit na to, kedy by sa mali predať. Môže sa to stať dnes, zajtra, alebo o pár rokov. Bernie nechce, aby sa autá dostali k nejakému špekulantovi, ktorý ich kúpi s tým, ze ich v blízkej budúcnosti rozpredá so ziskom.”

Ecclestonove autá sú v tejto chvíli uzamknuté v hangári Biggin Hill na letisku v Bromley, ktoré sa nachádza juhovýchodne od Londýna. Tu si ich záujemcovia môžu prísť pozrieť na vlastné oči. Čo všetko v tomto hangári nájdu?

Brabham BT46B (1978)

Tom Hartley Cars

Bernie Ecclestone bol celých pätnásť rokov majiteľom Brabhamu. Všetky autá z jeho bývalého tímu sú tak vo vynikajúcom stave. “Pretože Bernie nepretržite vlastní Brabhamy už od čias, keď boli nové, mnohé z týchto áut celé desaťročia neuzreli svetlo sveta. Ľudia preto zabúdajú, aký bol Brabham výnimočný tím. Brabham pritom pod Bernieho vedením zaznamenal 22 víťazstiev, 24 pole positions, 25 najrýchlejších kôl a dva majstrovské tituly,” pripomenul Hartley.

Z tohto obdobia Ecclestone vlastní viacero monopostov vrátane geniálneho a kontroverzného Brabhamu BT46B presláveného tým, že prítlak generoval vďaka špeciálnemu ventilátoru. Slávny monopost bol taký dobrý, že nakoniec ho Brabham stiahol sám.

Jedinečný príbeh monopostu Brabham BT46B sme vám priniesli v samostatnom článku Brabham BT46B: Keď ventilátor privial do Formuly 1 hurikán

Ferrari 312T (1975)

Tom Hartley Jnr.

Krátko pred vyvrcholením rivality medzi Nikim Laudom a Jamesom Huntom sa Lauda prvýkrát stal majstrom sveta. Rakúsky pretekár v monoposte 312T s dvanásťvalcovým motorom vyhral Veľkú cenu Francúzska 1975, no najmä ukončil majstrovské suchoty talianskeho tímu, ktoré trvali od roku 1964.

Pre zberateľov ide o skutočne skvostný monopost, keďže ide len o jeden z troch existujúcich majstrovských áut Nikiho Laudu z jeho pôsobenia vo Ferrari. V minulom desaťročí ho zreštaurovali špecialisti Ferrari a v roku 2019 ho kúpil Bernie Ecclestone, ktorý dlhé roky hľadal to správne víťazné auto z Laudovej éry. Jeho hodnota sa odhaduje na úrovni 7-8 miliónov eur.

F2002 (2002)

Tom Hartley Jnr.

Medzi sedemnástimi monopostmi Ferrari nájdeme aj model F2002, ktorý patrí k najznámejším v histórii Formuly 1. Michael Schumacher je aj vďaka nemu dodnes jediným pilotom, ktorý na všetkých podujatiach sezóny skončil na stupňoch víťazov.

Konkrétne s Ecclestonovým šasi s číslom 220 sa Michaelovi Schumacherovi a Rubensovi Barrichellovi podarilo vyhrať tri veľké ceny. Je to vôbec prvé šasi Ferrari od roku 1977, s ktorým vyhrali preteky dvaja rôzni piloti.

Monopost F2002 je zároveň symbolom dominancie vo Formule 1. Ferrari získalo v konštruktérskom šampionáte toľko bodov, že by ho vyhralo, aj keby sa všetky ostatné tímy spojili a ich body sa sčítali. V skutočnosti by to na body dopadlo zhodne 221:221, no v prospech Scuderie by hovoril počet víťazstiev.

Keď sa Michaela Schumachera spýtali, či by sa v sezóne 2002 dalo niečo vylepšiť, odpovedal jasne: “Nie.”

Mercedes-Benz W125 (1937) a Auto Union typ C (1937)

Auto Union C (vľavo) a Mercedes-Benz W125 (vpravo) z roku 1937. (Tom Hartley Jnr.)

Tieto dva Mercedesy patria k prvým skutočne pretekárskym strojom v dejinách motoršportu a patria aj k najvzácnejším monopostom v zbierke Bernieho Ecclestona. Mercedes (na obrázku vpravo) so svojimi 700 konskými silami bol takmer 50 rokov najvýkonnejším monopostom vo svete veľkých cien — predbiehať ho začali až turbomotory vo Formule 1 z polovice osemdesiatych rokov.

Auto Union tiež patrí k významným pamätníkom a je výnimočný tým, že už vtedy mal motor uložený v zadnej časti. Naposledy sa predstavil na VC Tripoli 1937, kde mal taký ohromný výkon, že jazdci Auto Union museli v priebehu 400-kilometrových pretekov absolvovať v priemere sedem výmien pneumatík.

Práve tento monopost, ktorý navrhol Ferdinand Porsche, má byť jedným z Ecclestonových obľúbencov.

Vanwall VW10 (1956)

Tom Hartley Jnr.

V histórii motoršportu zohral Vanwall významnú úlohu. Mnohí to síce nevedia, ale Vanwall bol vôbec prvým tímom, ktorý vyhral konštruktérsky šampionát vo Formule 1. Tento titul sa totiž udeľuje len od roku 1958. Legendárnemu Stirlingovi Mossovi sa s Vanwallom podarilo ovládnuť preteky v Holandsku a Portugalsku, hoci mu ušiel majstrovský titul v tejto sezóne o jediný bod.

Vanwall reprezentuje časy, keď vo Formule 1 rozhodovala mechanická spoľahlivosť, ale najmä samotní jazdci. Ich odvaha, zručnosti a skúsenosti boli základným kameňom dobrých výsledkov.

Pre Bernieho Ecclestona symbolizuje obdobie, keď on sám vstúpil do Formuly 1. To však nie je všetko. VW10 je sesterským šasi jeho veľkého priateľa Stuarta Lewisa-Evansa, ktorý na VC Maroka 1958 utrpel popáleniny a na ich následky o šesť dní zomrel.

S Lewisom-Evansom si Ecclestone čo-to prežil. Podľa jednej historky na nich v týchto časoch cestou do Spa-Francorchamps strieľali belgickí policajti. “Spomínam si, že na nás strieľali v Nash v Spa, keď si belgická polícia povedala, že by sme z nejakého dôvodu mali zastaviť. Stuart nezastavil, tak vypálili pár rán naším smerom.”

Connaught B-Type (1955)

Malá britská značka Connaught sa stala pojmom v roku 1955, keď sa mladému študentovi zubného lekárstva Tonymu Brooksovi podarilo poraziť bájne továrenské stroje Maserati na nemajstrovskej Veľkej cene Syrakúz. So svojím Connaughtom vyhral s náskokom 51 sekúnd pred päticou jazdcov Maserati.

Ani tento úspech však nestačil na to, aby nedošlo k predaju tímu. Tento víťazný monopost sa tak napokon dostal do rúk istého mladého priekupníka z Kentu Bernieho Ecclestona. V tých časoch mal už len malú ambíciu stať sa pretekárom, ale v monoposte Connaught dokonca zasiahol do kvalifikácie na VC Monaka 1958.

Ferrari 125 – Thin Wall Special (1951)

Tom Hartley Jnr.

Ferrari v roku 1951 stvorilo monopost s jediným cieľom: Aby vo svete motoršportu dominovalo. Gioacchino Colombo ho postavil na základe športového modelu 125, ku ktorému pridal 1,5-litrový motor V12 s výkonom 220 koní. Šasi tvoril oceľový rám z tenkostenných oceľových trúbok, vďaka čomu bol mimoriadne ľahký (vážil len okolo 680 kilogramov), ale zároveň pevný. Karoséria pozostávala z tenkých plechov, z čoho bolo odvodené aj jeho meno. Monopost bol rýchly a obratný s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami.

Ide o vôbec prvé Ferrari, ktoré sa pýšilo dvanásťvalcovým motorom a dokázalo poraziť monoposty Alfy Romeo. Debutovalo na Veľkej cene Pau 1951 vo Francúzsku, no vyhralo aj ďalšie preteky vrátane domácej VC Talianska či podujatia v Pescare.

To však ani zďaleka nie je všetko. V zbierke nájdeme aj tieto monoposty:

  • Ferrari 375 F1 (1951): Monopost, ktorý doviedol Alberta Ascariho k víťazstvu na VC Talianska v Monze, ale aj v Zelenom pekle.
  • Ferrari 246 F1 (1957): Posledný monopost v dejinách F1 s motorom vpredu, ktorý získal pódium. Patril majstrovi sveta z roku 1958 Mikeovi Hawthornovi.
  • Brabham BT44B (1975): Víťazné auto VC Brazílie (Carlos Reutemann) a VC Nemecka (Carlos Pace) a konštruktérsky vicemajster sveta.
  • Brabham BT45C (1978): Šasi, s ktorým Niki Lauda debutoval v tíme Bernieho Ecclestona a získal s ním dve pódiá v Argentíne a Brazílii.
  • Maserati 250F (1954): Jedna z najväčších ikon 50. rokov. Model nastúpil do 46 pretekov, z ktorých osem vyhral. Stirling Moss na margo modelu 250F povedal, že to bolo najlepšie auto s motorom umiestneným vpredu, v akom kedy jazdil.
  • BRM P30 V16 (1954): Britská beštia so šestnásťvalcovým turbomotorom o objeme 1,5 litra a s výkonom 600 koní.
  • Bugatti Type 54 (1931): Špeciál veľkých cien s päťlitrovým motorom a ôsmimi valcami. Pôvodne pochádzal z cestovného auta typu T50. Pre jeho čistý výkon bol veľmi rýchly, ale zároveň aj poriadne ťažký a ťažko ovládateľný, čo si najmä na kľukatých okruhoch vyžadovalo odvážneho jazdca. Ecclestone vlastní jeden z troch kusov, ktoré prežili.
  • Talbot-Lago T26C (1949): Francúzsky povojnový stroj, ktorý sa objavil aj na úplne prvých pretekoch F1 v histórii. Johnny Claes v ňom obsadil jedenáste miesto, ale toto šasi neskôr vyhralo viacero veľkých cien. Ecclestone vlastní dva kusy — šasi 110011 a 110007.

Niektoré ďalšie monoposty v zbierke:

  • 1948 Maserati 4CLT
  • 1949 Ferrari Thin Wall Special
  • 1949 Maserati 4CLT/48
  • 1951 Ferrari 375
  • 1954 Ferrari 555 Supersqualo
  • 1954 Lancia D50
  • 1956 Lancia-Ferrari D50A
  • 1957 Ferrari Dino 246
  • 1960 Ferrari 246 Dino
  • 1964 Ferrari 1512
  • 1966 Ferrari 312
  • 1976 McLaren M23
  • 1977 Ferrari 312T3
  • 1980 Brabham-Ford BT49
  • 1982 Brabham-BMW BT50
  • 1983 Brabham-BMW BT52
  • 1983 Brabham-BMW BT52B
  • 1987 Brabham-BMW BT56V

Mnohé z monopostov Bernieho Ecclestona nájdete aj v eshope tibormodel.com. Ak hľadáte vhodný darček na Vianoce, práve modely môžu byť skvelou voľbou pre fanúšika F1. Nezabudnite, že objednávku so zárukou doručenia do Vianoc máte len do 18. decembra 9:00!

Predchádzajúca fotkaAktuálna fotkaNasledujúca fotka
Tom Hartley Cars 1/15
Tom Hartley Cars
Tom Hartley Jnr.
Tom Hartley Jnr.
Tom Hartley Jnr.
Tom Hartley Jnr.
Tom Hartley Jnr.
Tom Hartley Jnr.
Tom Hartley Jnr.
Tom Hartley Jnr.
Tom Hartley Jnr.
Tom Hartley Jnr.
Tom Hartley Jnr.
Tom Hartley Cars
Tom Hartley Jnr.
Tom Hartley Jnr.

Súvisiace články

Diskusia