logo F1online.sk

Norris priznal, že mu súčasné autá spôsobujú zdravotné problémy

Lando Norris
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala4. 9. 2023

Formula 1 je jeden z najľahších športov na svete. Jazdiť dokola je hračka, povedia si z pohodlia svojich áut ľudia, ktorí efjednotku príliš nesledujú. Zdanie však klame. Jazdci musia tvrdo trénovať a byť stopercentne fyzicky pripravení, aby zvládli odjazdiť 300 kilometrov pri preťaženiach, ktoré dosahujú až 5 G. A to nie je všetko. Jazda v súčasných monopostoch ich trápi dokonca aj vtedy, keď nesedia za volantom.

O problémoch s chrbticou sa vo Formule 1 hovorilo najmä vlani po predstavení monopostov s prísavným efektom a tvrdším odpružením. Spolu s tým, ako postupne mizlo poskakovanie áut, vyšumela aj táto téma, hoci pilotov chrbtica stále trápi.

Lando Norris sa v Monze zdôveril, že musí špeciálne posilňovať chrbtové svalstvo a mimo kokpitu chrbticu zbytočne nenamáhať. Obmedzil preto aj obľúbený golf.

“Nepovedal by som nie, keby sme mohli mať mäkšie autá alebo keby sa viac podobali na roky 2019, 2020 a 2021,” priznal Lando Norris. “S chrbticou som mal dosť problémy. Musel som si vyskúšať množstvo sedadiel, oveľa viac trénovať a posilňovať môj chrbát, spodné chrbtové svalstvo. Posledných približne dvanásť mesiacov som mal veľa problémov. Rôznych ľudí trápia rôzne problémy, autá sú predsa rozdielne. Do toho však trochu spadá aj monopost a jeho tuhosť. Ja som s tým mal dosť ťažkostí.”

Život pilota F1 bol pred návratom prísavného efektu krajší. “Takmer každý rok až do toho minulého mi stačilo naskočiť do auta bez akejkoľvek rozcvičky. Aj tak som ju robil, ale zvládol by som to bez nej. Dnes ju musím mať.”

“Musím si spraviť strečing a rôzne ďalšie veci každé ráno, každý večer, pred každou časťou víkendu. Ak to nespravím, chrbtica ma vždy začne trápiť viac,” prezradil Norris, ktorý však pripustil, že svoju úlohu zohrávajú aj iné faktory. “Nie je to len pretekanie, ale aj iné veci. Je to niečo, na čom som vo všeobecnosti musel pracovať. Niektoré zmeny na monopostoch z posledných rokov však určite nepomohli.”

V kokpite F1, ktorý rozhodne nie je optimalizovaný na pohodlie jazdca, to pilot napumpovaný adrenalínom ešte zvláda. Chrbtica sa spravidla začne ozývať až s odstupom času a ozýva sa naozaj dlho.

“Vlani to začalo byť dosť zlé. Každý deň som sa trápil, mal som problémy so spánkom. Neustále som cítil bolesť. Teraz je to lepšie, ale dosť vecí som obmedzil. Robím viac strečingu a podobne, pre chrbticu obmedzujem golf. Pri niektorých veciach som musel pridať, pri iných na to doplácam, napríklad pri golfe alebo iných športoch. Obyčajne sú to športy, pri ktorých sa kráča,” vysvetľuje 23-ročný Brit.

Medzi nimi je dokonca aj taká prostá vec, akou je prechádzka. “Sú to dokonca aj prehliadky trate. Akonáhle si prejdem trať, mám problémy. Musel som ich obmedziť. Sú to drobné veci, nad ktorými som sa nezamýšľal, ale dosť mi pomohli, pretože bolesť ma trápila každý deň a každú noc.”

Piloti súčasnej efjednotky musia športu podriadiť viac vecí. Sebastian Vettel počas svojej kariéry musel obmedziť obľúbenú cyklistiku, pretože na stehnách naberal príliš veľa svalovej hmoty. Pre pilota F1 je dôležité mať silu, ale zároveň byť štíhly. V minulosti na hmotnosť pilota nebol stanovený špecifický limit a bral sa do úvahy len súčet hmotnosti auta s jazdcom, takže pre každého bolo dôležité schudnúť čo najviac.

Lando Norris napokon uviedol, že dnes sa už cíti lepšie. “Som na tom lepšie vďaka niektorým mojím krokom, ale aj vďaka veciam, s ktorými mi pomohol tím, napríklad z hľadiska posedu.”

“Som spokojnejší. Chcel by som hrať viac golfu, bicyklovať či behať, ale mám bolesti chrbtice. Nemôžem robiť všetko, čo by som chcel, ale mimo okruhu skrátka niektoré veci musím robiť. Viac trénujem stred tela, spodnú časť chrbta, lýtka a podobne,” vysvetľuje.

Norris už len dúfa, že súčasné autá nebudú mať na zdravie dnešnej generácie pilotov trvalý dopad. “Niekoľko ľudí o tom prehovorilo. Viem, že každý je iný, niekto o tom nehovoril, iní áno. Pre moje vlastné zdravie je to však niečo, o čo sa musím starať…”

Tímy to nebudú zohľadňovať, myslí si Bottas

Medzi fanúšikmi sa traduje, že na bolesti chrbtice sa sťažovali len piloti Mercedesu, ktorí si tým údajne chceli vydupať zmenu pravidiel. Niečo z toho sme videli aj v sérii Drive to Survive, kde Christian Horner odmietal akékoľvek ústupky a Totovi Wolffovi odkázal, aby si dal dokopy svoje auto.

Pravda je však taká, že problémy priznali viacerí jazdci. Na tlačovej konferencii v Monze aj pilot Red Bullu Sergio Pérez, Charles Leclerc či Nico Hülkenberg. Všetci riešia chrbticu od roku 2022, teda od príchodu prísavného efektu.

Len Valtteri Bottas žartoval na účet Williamsu, že má chrbticu v háji už dlhšie. “Ja mám dokaličenú chrbticu už od roku 2015! Už nič necítim, takže mi to je jedno!”

Potom zvážnel a vysvetlil, prečo by sa o zdravie jazdcov nemali starať len tímy, ale aj samotná F1 možnými zmenami pravidiel. “Všetci hľadajú výkon na úkor komfortu. Pristanete na to, aj keď sa v aute necítite veľmi pohodlne. To by sa určite dalo zlepšiť pravidlami, nie samotnými tímami. Tímy si nezvolia mäkšie nastavenie, ak bude pomalšie.”

Súvisiace články