logo F1online.sk

Allison: Rozpočtový strop spomaľuje nasadzovanie vylepšení

Lewis Hamilton
© Twitter/Mercedes
Tomáš Masár
Tomáš Masár22. 8. 2023

Aj keď je rozpočtový strop vo všeobecnosti považovaný za fantastickú vec, má svoje úskalia. Obmedzenie výdavkov sa premieta napríklad do samotných vylepšení. Zatiaľ čo v minulosti chrlili tímy jeden „upgrade“ za druhým, dnes si musia vystačiť s dvoma až troma balíkmi noviniek za rok. Mnoho zaujímavých nápadov tak zostáva len v „šuflíku“ a nikdy nedostanú príležitosť predviesť sa na trati.

Keďže top tímy v minulosti vynakladali na vývoj monopostov omnoho viac finančných prostriedkov než bežné celky zo stredu či chvosta poľa – čo im následne zabezpečilo pretrvávajúcu hegemóniu – vedenie súťaže pristúpilo k zavedeniu rozpočtového stropu.

Vďaka okliešteným výdavkom sa rozdiely naprieč štartovým poľom (azda až na dominantný, priam nepolapiteľný Red Bull) stenčujú, čo možno pozorovať najmä v strede balíka. Zdá sa, že rozpočtový strop tak naplno plní svoje poslanie.

Ako však hovorí James Allison, technický guru Mercedesu, pravidlo so sebou prinieslo aj určité negatíva. Vývoj súčasnej generácie automobilov vraj nenapreduje tak, ako za bežných okolností, dochádza k oneskoreniu niektorých komponentov vo výrobe, a tým aj k samotnému omeškaniu plánovaných vylepšení.

„Väčšina výkonu auta pochádza z aerodynamického tunela, pretože je to práve aerodynamický tunel, ktorý určuje, ako na tom auto po výkonnostnej stránke bude,“ vysvetlil pre Motorsport.com James Allison. „Dnes dochádza k oneskoreniu medzi vývojom v aerodynamickom tuneli a pretavením vylepšení na trati. Vylepšenia sa na trati pretavia v závislosti od toho, ako rýchlo dokážete preniesť dáta z aerodynamického tunela do konštrukčnej kancelárie, do výroby a do obehu.“

„V časoch, keď neexistoval rozpočtový strop, ste mohli veci z aerodynamického tunela vypľúvať každý druhý deň, ľudia ich následne zúrivo navrhovali a vyrábali, čo malo za následok, že sa vylepšenia na trati objavili len pár týždňov po tom, čo figurovali v aerotuneli.“

„V dnešnej dobe si v priebehu sezóny môžete dovoliť priniesť len dve alebo tri veľké vylepšenia a nejaké malé pozmenenia pomedzi to. Keď dnes prídete v aerodynamickom tuneli na koreň nejakému vylepšeniu, neposunutie ho hneď na výrobu do továrni, ale počkáte kým sa nápadov nenakumuluje viac poviete si: ´Ok, teraz je toho dostatok na to, aby sme to pretavili do jedného balíka noviniek, čo si môžeme dovoliť. Podarilo sa nám to, dajte to do auta.´ Následne však trvá, kým sa vylepšenia dostanú do auta na trati, oveľa viac.“

„V aerodynamickom tuneli sa veci vyvíjajú neustále rovnako rýchlo. Auto však stíha aerodynamickému tunelu čím ďalej tým menej a čoraz viac za ním zaostáva. Takže takto na vás vplýva rozpočtový strop,“ ozrejmil Allison.

Súvisiace články