logo F1online.sk

Štatistiky a fakty po VC Talianska 2020

Monza, Taliansko
© Twitter/Alfa Romeo
Tomáš Nagy
Tomáš Nagy11. 9. 2020

Tohtoročná Monza dala aspoň na chvíľu zabudnúť na nudu z predošlých podujatí. Prekvapujúci víťaz Pierre Gasly, nečakané pódium a neuveriteľný priebeh zaradia VC Talianska 2020 do zlatého fondu F1. Kvalifikácia, grafika v parc fermé po kvalifikácii a úvodný priebeh pretekov síce naznačili ďalšie priamočiare smerovanie Lewisa Hamiltona za 90. víťazstvom, ale aj stroj na víťazstvá z posledných siedmich sezón urobil chybu, ktorá ho stála triumf v Chráme rýchlosti. Nakoniec, s vypätím všetkých síl, bodoval až na siedmom mieste. Na dorovnanie historického rekordu Michaela Schumachera v počte víťazstiev (91) si Hamilton a Mercedes musia zájsť chuť minimálne do ruského Soči. Ikonu Ferrari tak na 1000. veľkej cene pre stajňu z Maranella, na nedeľnej VC Toskánska v Mugelle, Lewis nedorovná.

Monza bola o to prekvapujúcejšia, že Mercedes a Red Bull Racing, vzhľadom na priebeh tejto sezóny, nedosiahli ani len na pódium. Max Verstappen odstúpil z pretekov kvôli technike a jeho tímový kolega Alex Albon sa, s pravdepodobne s poškodeným autom, doviezol do cieľa až na predposlednom mieste. Valtteri Bottas je kapitola sama o sebe. Ďalším fádnym výkonom len podčiarkol svoju bezmocnosť v boji o titul s Lewisom Hamiltonom. Neangažovaním Sebastiana Vettela prepásli strieborné šípy historickú príležitosť a obrali fanúšikov o veľkú dávku vzrušenia v nasledujúcej sezóne.

Fanúšikovia Ferrari nechápu, čo sa deje s ich milovanou stajňou. Ďalšia kvalifikačná bieda bola korunovaná v pretekoch zlyhaním bŕzd na Vettelovom aute a ťažkou nehodou Charlesa Leclerca v Parabolice, ktorá vyústila viac zo zlej priľnavosti jeho monopostu ako chyby jazdca. O to horšie vyznieva fakt a slová vedenia Ferrari, že práve v týchto katastrofálnych časoch stavili na personálnu stabilitu. Veľká škoda, že niečo podobné neurobili v roku 2018, keď pre Mercedes predstavovali silnú konkurenciu v boji o tituly. Pre tifosi zrejme nastávajú veľmi ťažké časy…

Prekvapujúce víťazstvo Pierra Gaslyho na AlphaTauri pripomenulo pamätné preteky na Monze z roku 2008, kde Scuderia Toro Rosso (dnešné AlphaTauri) a Sebastian Vettel zaznamenali prvé víťazstvo. Paradoxne aj Lewis Hamilton vtedy bodoval na siedmom mieste.

Ďalšiu paralelu mali nedeľné preteky s VC Azerbajdžanu 2017. Aj tam sa z víťazstva tešil jazdec, ktorý pôvodne štartoval desiaty (Daniel Ricciardo na Red Bulle). Preteky boli tiež prerušené a Lance Stroll (Williams) skončil na bedni tak isto na treťom mieste.

Štatistík je opäť neúrekom. Auto Motor und Sport nám pripravil ďalšiu porciu zaujímavostí po pamätnej VC Talianska 2020:

  • Pierre Gasly zvíťazil v Monze o 0,415s pred Carlosom Sainzom. Tesnejší finiš sme naposledy zažili v Singapure 2010, keď Fernando Alonso (Ferrari) triumfoval pred Sebastianom Vettelom (Red Bull Racing) iba o 0,293 s.
  • Pierre Gasly, Carlos Sainz a Lance Stroll vytvorili tretie najmladšie pódium v histórii F1. Najmladšie stupne víťazov priniesla Brazília 2019 v zložení Vertappen, Gasly, Sainz, a druhé najmladšie Monza 2008, kde sa na bedňu postavili Vettel, Kovalainen a Kubica.
  • Pódium bez predchádzajúceho víťaza veľkej ceny sme videli naposledy v Kanade 2007, kde zaznamenal Lewis Hamilton (McLaren) svoje premiérové víťazstvo v F1. Na druhom mieste skončil Nick Heidfeld (BMW Sauber) a tretí Alexander Wurz (Williams).
  • Gasly, Sainz aj Stroll zaznamenali svoje druhé umiestnenie na stupňoch víťazov v kariére.
Red Bull Content Pool
  • Doteraz sa v F1 uskutočnilo 1026 veľkých cien a za tú dobu je zaznamenaných 696 rôznych jazdeckých kombinácií na pódiu.
  • Od roku 2008 vyhrala stajňa Scuderia Toro Rosso/AlphaTauri dvakrát VC Talianska. Rovnaký počet víťazstiev v Monze má za také isté obdobie aj Red Bull Racing.
  • Pierre Gasly je prvým francúzskym víťazom veľkej ceny od čias Oliviera Panisa, ktorý senzačne vyhral ikonickú VC Monaka 1996. Mimochodom, Pierre Gasly mal v čase jeho víťazstva iba tri mesiace.
  • Iba Austrálčania Alan Jones a Mark Webber mali dlhšiu prestávku medzi dvoma víťazstvami pretekárov z tej istej krajiny. Austrálska pauza trvala od Las Vegas 1981 po Nürburgring 2009.
Red Bull Content Pool
  • Francúzsku hymnu sme naposledy počuli na stupňoch víťazov vo Fudži 2008 pri triumfe Fernanda Alonsa na monoposte Renault. Pre francúzsku stajňu je to doteraz posledné víťazstvo v F1.
  • Pierre Gasly je celkovo 109. pilotom v histórii, ktorý vyhral veľkú cenu F1. Naposledy sa menoslov víťazov rozširoval po minuloročnej VC Belgicka, kde triumfoval Charles Leclerc (Ferrari).
  • V hybridnej ére (od roku 2014) sa vôbec po prvýkrát stalo, že víťazom veľkej ceny nebol ani jeden pilot zo stajne Mercedes, Ferrari a Red Bull Racing. Naposledy sa tešil z triumfu mimo silnej trojky tím Lotus v Austrálii 2013 zásluhou Kimiho Räikkönena.
  • Posledné pódium bez jazdcov Mercedesu, Ferrari a Red Bullu Racing má ešte o niečo staršie datovanie, a to konkrétne do VC Maďarska 2012, kde vyhral Lewis Hamilton (McLaren) pred dvojicou z Lotusu Kimim Räikkönenom a Romainom Grosjeanom.
  • Pierre Gasly a Carlos Sainz po prvýkrát v kariére odjazdili kilometre vo vedení.
  • Posledný jazdec mimo Mercedesu, Ferrari a Red Bullu, ktorý odjazdil kilometre vo vedení, bol Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) v Singapure 2019.
Pirelli Motorsport
  • McLaren získal v Monze za druhé a štvrté miesto 30 majstrovských bodov, čo je najviac od Austrálie 2014, keď Kevin Magnussen a Jenson Button dosiahli 33 bodov za druhé a tretie miesto.
  • Lando Norris už po ôsmich pretekoch tejto sezóny získal viac bodov ako za celý predchádzajúci ročník 2019.
  • Prvýkrát od Belgicka 2001 sme videli v jedných pretekoch dva pevné štarty.
  • Lewis Hamilton bol klasifikovaný v cieli pretekov v 41. veľkej cene v rade čím vyrovnal historický rekord Nicka Heidfelda. Toho klasifikovali v cieli pretekov 41-krát od VC Francúzska 2007 až po VC Talianska 2009.
Twitter/Mercedes
  • Hamilton bodoval už 221-krát v kariére, čím dorovnal ďalší historický rekord Michaela Schumachera. Na upresnenie treba dodať, že Schumi jazdil väčšinu kariéry (do roku 2002) počas starého bodovacieho systému, ktorý odmeňoval iba prvých šiestich jazdcov.
  • Mercedes pokoril dávny rekord Williamsu, keď jeho jazdci viedli aspoň jedno kolo v pretekoch už v 31 veľkých cenách v rade.
  • S priemernou rýchlosťou 264,362 km/h prekonal Hamilton v kvalifikácii najrýchlejšie kolo všetkých čias, ktoré držal od Talianska 2018 Kimi Räikkönen.
  • Prvýkrát od roku 1984 sa v Monze ani jeden pilot Ferrari nedostal v kvalifikácii do prvej desiatky.
  • Ferrari naposledy nedokončilo VC Talianska v sezóne 1995. Jean Alesi a Gerhard Berger vtedy predčasne skončili kvôli defektom.