logo F1online.sk

Čo zlomilo de Vriesovi krk? Podľa Tosta nedostatočná príprava aj neznalosť okruhov

Franz Tost a Nyck de Vries
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala20. 7. 2023

Opäť sa potvrdilo, že manažment Red Bullu vie byť pri jazdeckých otázkach nemilosrdný. Na vlastnej koži to pred týždňom pocítil Nyck de Vries, ktorý dostal padáka expresne rýchlo. Nešlo však o rozhodnutie, ktoré by pramenilo z netrpezlivosti. Podľa šéfa AlphaTauri Franza Tosta bolo priťažujúcich faktorov viacero.

Nyck de Vries v rodine červených býkov prekonal rekord, ktorý by určite veľmi rád prenechal niekomu inému. V celej histórii tímov Red Bullu, Toro Rosso a AlphaTauri ešte nikto “neletel dvermi” tak skoro ako práve holandský pretekár. Niektorí jazdci boli povýšení, iní sa v prípade slabších výkonov vrátili do juniorského tímu, ale nikto nestrávil menej ako jednu sezónu v monopostoch z rodiny Red Bullu — ani Vitantonio Liuzzi, Scott Speed, Sébastien Bourdais, Jaime Algersuari, Jean-Éric Vergne, Brendon Hartley či Alex Albon. Na rozdiel od nich sa však stolička pod de Vriesom prevrátila už po desiatich pretekoch.

Možno keby pochádzal z juniorského programu Red Bullu, tak by s ním mali viac trpezlivosti. Na druhej strane, ktovie, možno by v tom prípade Helmut Marko ešte skôr vybadal jeho nedostatky a nakoniec by sa nenechal zlákať jednými pretekmi v Monze.

Dosluhujúci šéf AlphaTauri Franz Tost nehodnotí výkony Nycka de Vriesa vyslovene negatívne. Ako totiž sám hovorí, juniori potrebujú stráviť vo Formule 1 aspoň tri sezóny, aby ukázali svoj plný potenciál.

“Nyck odviedol celkom dobrú prácu, no obe strany čakali oveľa viac,” zhodnotil Franz Tost v rozhovore pre F1online.sk. Šéf tímu však uznal, že čiastočne to treba pripísať na vrub objektívnym okolnostiam. “Mal to ťažké aj pre výkonnosť monopostu, ani ona nebola na očakávanej úrovni. Keď vaše auto nemá dobrý výkon, tak je to pre vás ešte náročnejšie. Kombinácia toho, že auto nefungovalo tak dobre, nových okruhov a šprintových pretekov výrazne skomplikuje život nováčikovi. Snúbilo sa množstvo faktorov, ktoré hrali proti Nyckovi. Z jazdeckého pohľadu ho však stále hodnotím celkom vysoko — v minulosti sa už ukázal. Vo Formule 1 by skrátka potreboval viac času.”

Práve čas hral proti šampiónovi sérií GP3, F2 a Formuly E, a to dokonca už pred štartom sezóny. “Formula 1 sa v posledných rokoch dramaticky zmenila. Ak pilot príde do Formuly 1, musí byť naozaj dobre a profesionálne pripravený. Juniori musia pred vstupom do F1 natestovať dovedna okolo 5000 kilometrov. “

Rýchlo upečená dohoda medzi AlphaTauri a de Vriesom to neumožňovala. “My sme pred začiatkom sezóny aj s Nyckom absolvovali súkromné testy, ale nie v takej miere, aká by zrejme bola potrebná.”

Nyck de Vries prehral interný súboj pomerom 2:8 v kvalifikáciách i v pretekoch. Služobne starší Júki Cunoda ťažil zo svojich skúseností, ktoré mu po jednom bode vyniesli v Melbourne a Baku, teda na podujatiach, ktoré boli pre jeho kolegu v podstate nové.

“Na začiatku roka sa objavilo viacero okruhov, na ktorých ešte nikdy nepretekal, napríklad Saudská Arábia, Miami, Melbourne,” vyratúval Franz Tost. “K tomu sa pridali šprinty ako v Baku, kde po prvom tréningu okamžite nasledovala kvalifikácia. Pre nováčika je potom oveľa náročnejšie podať dobrý výkon.”

Okruhy a šprinty sú tak ďalšími klincami v de Vriesovej rakve a plusové body v prospech Daniela Ricciarda. Keďže AlphaTauri sa potáca na poslednom mieste konštruktérskeho šampionátu, do hry prišli aj obavy, či v druhej polovici roka dokáže zabrať.

“Nyck by nepoznal Singapur, Japonsko, Mexiko, Austin, Sao Paulo, Katar. To by pre nás predstavovalo hendikep. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo sme sa rozhodli pre Ricciarda.” Raz darmo, skúsenosti sú skúsenosti a Ricciardove môžu mať cenu zlata, resp. niekoľkých miliónov dolárov v konštruktérskom šampionáte.

De Vries sa ocitol v nesprávny čas na nesprávnom mieste. “Platí to i z hľadiska nastavovania monopostu, pretože nás čakajú ďalšie šprintové preteky, keď po tréningu bude okamžite nasledovať kvalifikácia. Vtedy nemáte dostatok času na zmeny v nastaveniach. Myslíme si, že s Danielovými a Júkiho skúsenosťami budeme v lepšej pozícii.”

Poviete si, že spomínaná neznalosť okruhov nemala stajňu pod dohľadom Helmuta Marka nijako zaskočiť. Keď s Nyckom de Vriesom podpisovala kontrakt, veľmi dobre poznala jeho minulosť.

Lenže výkonnostné povstanie neprichádzalo ani na tratiach, kde sa mohol cítiť takmer ako doma. “Čakali sme, aké výkony predvedie v Rakúsku a v Silverstone, pretože Nyck tieto dva okruhy veľmi dobre poznal. Z rôznych dôvodov však tie výkony neprišli, možno to súviselo aj so samotným autom…”

“Potom sme sa rozhodli pre okamžitú zmenu a prizvali sme do tímu Ricciarda, ktorý odjazdil veľmi dobré testy v Silverstone. Toto bol jeden z faktorov pri rozhodovaní, že v druhej polovici sezóny budeme jazdiť s Ricciardom,” skonštatoval Tost.

Súvisiace články