logo F1online.sk

Allison: Bočnice nie sú dôvodom nášho zlepšenia ani úspechu Red Bullu

Mercedes W14 s balíkom noviniek, bočnice, chladenie
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík29. 6. 2023

„Koncept bez bočníc“ Mercedesu predstavený na začiatku novej éry vojde do histórie F1 ako jeden z najväčších neúspechov. Inžinieri stajne z Brackley to skúšali donekonečna, ale nakoniec priznali porážku a „čierne šípy“ pribrali v bokoch. Za náhle zlepšenie formy monopostu W14 však podľa hlavného technického riaditeľa Mercedesu Jamesa Allisona nie sú zodpovedné bočnice.

S trochou fantázie môžeme starý koncept Mercedesu prirovnať k legendárnemu šesťkolesovému Tyrrellu P34. Myšlienka to bola skvelá, na papieri možno fungovala, ale počas svojho dvojročného účinkovania zaznamenala jediné víťazstvo a žiadny z konkurentov ju neprijal. To všetko sú spoločné znaky starého Mercedesu a legendárneho, aj keď neúspešného, Tyrrellu P34.

Mercedes však rolu bočníc dlhodobo bagatelizuje. Jeho hlavný technický riaditeľ James Allison nespočetnekrát prízvukoval, že, podobne ako u každej dámy, skutočná krása sa skrýva vo vnútri. Napriek tomu Mercedes tvar bočníc diametrálne prekopal, po ňom to urobilo aj Ferrari a v Rakúsku by mal nasledovať McLaren.

Jeden z tvorcov značne pozmeneného monopostu však tvrdí, že za náhlym zlepšením Mercedesu po Veľkej cene Monaka nemáme hľadať zmenu tvaru bočníc.

„Rozhodne nie,“ prehlásil v rozhovore pre Auto Motor und Sport Allison. „Všetko, čo sme na aute zmenili, sme mohli urobiť so starými bočnicami. Nie je v tom žiadne tajomstvo a nič sme neprespali.“

„Tvar bočníc, alebo lepšie povedané krytu motora, nemá nič spoločné s tým, čo sme spravili pod autom alebo v oblasti predného zavesenia. Rovnako, ako tvar bočníc nie je dôvodom úspechu Red Bullu, tak staré bočnice neboli príčinou našich problémov. Čoskoro už o bočniciach prestanete hovoriť a ich starý tvar zostane len dávnou spomienkou,“ prehlásil Allison.

S prudkými zmenami dizajnu monopostov a častým nasadzovaním vylepšení sa do popredia derie aj otázka rozpočtových stropov. Môžeme očakávať, že tie budú vzhľadom na nedávnu kontroverziu v Rakúsku témou číslo 1. Základná otázka je, či sú tieto pravidlá dobre nastavené a jedného dňa prinesú želaný efekt.

„Myslím si, že je ešte veľmi skoro súdiť vplyv rozpočtového stropu na vyrovnanie štartového poľa. Podľa mňa to ešte pár rokov potrvá,“ myslí si Allison.

„Zrejme všetky tímy pochopili pravidlá do konca prvého roka po zavedení rozpočtového stropu. Je ťažké s ním pracovať? Nuž, jeho výška sa menila a tiež klesala (medzi rokmi 2021 a 2022, pozn. red.), čo vám prácu rozhodne neuľahčuje. Myslím si však, že rozpočtový strop mal vo všeobecnosti pozitívny vplyv na šport a životaschopnosť tímov.“

„Čaká nás ešte množstvo práce pri reformách a zlepšovaní pravidiel. V tomto smere sa však finančné pravidlá nijak nelíšia od technických alebo športových. Na všetkých sa pracuje a všetky si postupne nachádzajú svoju cestu,“ povedal Allison.

Súvisiace články