logo F1online.sk

FIA sa po kvalifikácii vybláznila, tresty dostali až štyria jazdci (+ŠTARTOVÝ ROŠT)

Box na štartovom rošte
© LAT Images/Pirelli F1 Press Area
Milan Kubala
Milan Kubala18. 6. 2023

Komisári by pred kvalifikáciou azda spravili lepšie, keby si na kancelárii namontovali karuselové dvere. Na koberček si totiž predvolali štyroch jazdcov, ktorí si spolu s poškodenými a zástupcami tímov celý večer podávali kľučky. Dovedna sa mali dopustiť piatich priestupkov. A nakoniec žiaden z nich neodchádzal naprázdno; všetci štyria dostali trest a na štartovom rošte prídu o cenné pozície.

Už počas kvalifikácie bolo jasné, že nás čaká dlhá noc. FIA totiž priebežne oznamovala, že bude vyšetrovať Carlosa Sainza, Júkiho Cunodu a Lancea Strolla postupne za zablokovanie Pierrea Gaslyho, Nica Hülkenberga a Charlesa Leclerca. Tým sme však neskončili, keďže FIA sa rozhodla posvietiť si aj na Nica Hülkenberga, ktorý mal pre zmenu jazdiť neprimerane rýchlo počas červenej vlajky v Q3.

A postupne začali prichádzať verdikty. Ako prvý spoznal svoj ortieľ Carlos Sainz, ktorý na štarte príde o tri priečky. V tomto prípade komisári nemali veľmi ťažkú úlohu. Opakované zábery jasne ukázali, že zablokoval Pierrea Gaslyho. Možno mal smolu, že ho predbehol Júki Cunoda, ale na toto sa Španiel vyhováral len márne. Pravda je taká, že mal vyraziť skôr. Carlos Sainz tak spadne z ôsmej pozície až za Charlesa Leclerca na jedenáste miesto.

Potom si dala FIA na malú chvíľku od trestania pauzu. Oznámila totiž, že Júkiho Cunodu nebude penalizovať za zablokovanie Charlesa Leclerca, keďže on sa podľa vlastných slov “z preventívnych dôvodov” rozhodol predčasne ukončiť svoje rýchle kolo.

Ale nič to, Júki Cunoda predsa len neodchádzal z kancelárie komisárov naprázdno a rovnako ako Carlos Sainz dostal penalizáciu v podobe straty troch miest, keď sa po výjazde mimo trať v desiatej zákrute zaradil späť pred Nica Hülkenberga. Aj keď bol zrazu o tri sekundy pomalší, zostal na ideálnej stope a tým brzdil rozbehnutý Haas, hoci mal priestor na to, aby sa mu uhol.

Júki Cunoda tak padá zo šestnásteho miesta na devätnáste.

Nuž a do tretice všetko dobré: O tri priečky za blokovanie prišiel aj Lance Stroll, ktorý sa takto previnil voči Estebanovi Oconovi. Domáci jazdec sa márne bránil, že vo ôsmej zákrute musel zostať na suchej stope — mal obuté sliky, ktoré chladli —, a tak nechcene spomalil Ocona. Mohol ho totiž pred seba pustiť na rovinke medzi siedmou a ôsmou zákrutou. Tím ho o rozostupoch medzi autami informoval.

Takže kým Fernando Alonso bude štartovať druhý, Lance Stroll až šestnásty.

Tak počkať. Prečo bude Fernando Alonso štartovať druhý? Na to nám dáva odpoveď ďalší verdikt komisárov, ktorí usúdili, že Nico Hülkenberg po vyvesení červenej vlajky nespomalil dostatočne, za čo ho taktiež posúvajú o tri priečky nižšie, teda z druhej na piatu.

Nemecký pretekár sa však neprevinil tým, že dokončil svoje rýchle kolo. To dokončil smel; červená vlajka bola vyvesená až po tom, čo preťal cieľovú čiaru. Od momentu vyvesenia vlajky sa mal však držať predpísaného času, takzvanej delty, ktorú však hneď v prvom minisektore prekročil o 1,5 sekundy. Aby sa dostal späť na predpísaný čas, v ďalšom minisektore mal o spomínanú hodnotu spomaliť, čo podľa neho nebolo ľahké, ba priam “extrémne ťažké”. Tak či onak, deltu nesplnil.

Komisári však prižmúrili jedno oko. Hulk totiž po zvyšok kola dodržiaval deltu, čo brali ako poľahčujúcu okolnosť. Pravidlá sú však pravidlá, a tak trest musel prísť. Obyčajne by stratil desať miest, ale vzhľadom na uvedenú poľahčujúcu okolnosť komisári usúdili, že tri budú akurát.

Pilot Haasu zároveň dostal domácu úlohu, keďže vo vysielačke panoval veľký chaos. Miestami si dokonca myslel, že jazdí príliš pomaly. Komisári preto Hülkenbergovi odkazujú, že by si mal lepšie naštudovať pravidlá ohľadom delta časov.

A máme to kompletné. Ako teda bude vyzerať nedeľný štartový rošt? Za predpokladu, že nikto neporuší pravidlá parc fermé, tu máme jeho podobu:

Súvisiace články