logo F1online.sk

Aston Martin s protestom nepochodil. Nie je zastavenie ako zastavenie, vysvetlila FIA

Carlos Sainz bez predného krídla
© X/F1
Milan Kubala
Milan Kubala20. 4. 2024

Niekedy sa aj za jednoduchým pojmom môže skrývať dlhá rozprava. Medzinárodná automobilová federácia po kvalifikácii v Šanghaji viac než tri hodiny riešila otázku, čo znamená, že auto “zastavilo” na trati. K akému dospela záveru? Že Carlos Sainz v zmysle ducha pravidiel na trati nezastavil, a preto si siedmu priečku ponechá.

Carlos Sainz po svojej nehode trafil bariéru a zostal stáť. Jeho monopost bol nehybný celých 77 sekúnd. Za tento časový úsek FIA vyvesila dvojitú žltú a vzápätí červenú vlajku. O pár sekúnd vo svojom systéme dokonca informovala všetkých účastníkov veľkej ceny o tom, čo sa udialo: “Auto 55 (SAI) zastavilo na rovinke štart/cieľ.”

Naplnil Carlos Sainz počas týchto 77 sekúnd literu článku 39.6 Športových pravidiel, v ktorom sa píše, že ak na trati zastaví, tak nesmie pokračovať? “Pilotovi, ktorého auto počas kvalifikácie alebo šprintovej kvalifikácie zastaví na trati, nebude umožnené pokračovať ďalej v danom segmente.”

Tak o tom sa rozhodovalo medzi 12:00 a 15:20 nášho času v kancelárii komisárov, do ktorej prišli pretekoví manažéri rôznych tímov, nie len z Aston Martinu a Ferrari.

Čo sme sa dozvedeli?

Ukázalo sa, že nie je zastavenie ako zastavenie. FIA vo svojom systéme zvykne informovať aj o dôvodoch žltých vlajok. Napríklad keď sa pilot roztočí, FIA dá o tom vedieť svetu aj prostredníctvom tohto kanála. Aj vtedy pilot mnohokrát musí zastaviť, hoci len na pár krátkych sekúnd. Rovnako v šprintovej kvalifikácii zastavil Charles Leclerc, keď trafil bariéru. Rozdiel v porovnaní so Sainzom je však v tom, že u nich FIA nestihla vyvesiť červenú vlajku a nikto okrem Sainza sa auta nedotkol.

Komisári napokon vo verdikte vysvetľujú, že “zastavenie” v pravidlách treba vnímať trochu inak. Monopost nepovažujú za odstavený, ak sa opäť dokázal rozbehnúť “bez pomoci zvonku”, napríklad maršalov či mechanikov. A keďže neexistuje žiaden časový limit na to, ako dlho by takýto monopost mohol stáť, 77 sekúnd nemohlo byť dôvodom na vylúčenie Carlosa Sainza.

Tímy podľa FIA na stretnutiach rokovali o tom, aký časový limit by mal byť prípustný pre účely článku 39.6, ale nedospeli k žiadnej konkrétnej hodnote.

Komisári zároveň vymenovali niekoľko príkladov, kedy monopost taktiež zastavil na trati a bolo mu umožnené pokračovať. Ani vtedy nikto neprotestoval.

“Vzhľadom na vyššie uvedené okolnosti a početné príklady, keď autá stáli rôzne časové úseky a bol im umožnený reštart a pokračovanie v danom segmente, rozhodujeme, že verdikt riaditeľstva pretekov nie je v nesúlade s praxou ani porušením článku 39.6,” píše FIA, ktorá tým pádom zmietla zo stola protest Aston Martinu.

Zaujímavosťou je, že podľa komisárov sa na zasadnutí Komisie F1 prítomní zhodli na tom, že do článku 39.6 by sa mala doplniť podmienka, ktorá by sa týkala len monopostov, ktoré zastavili a nedokázali sa rozbehnúť “bez cudzej pomoci”. Nikto sa však už nemal k tomu, aby to tam skutočne dopísal…

Piloti tak naďalej smú zastaviť vedľa trate na neurčitý čas. Samozrejme, takýto výklad so sebou prináša aj riziko zneužitia. Ak by jazdcovi bolo umožnené takto zostať stáť a následne pokračovať, potenciálne by mohol pre seba získať výhodu.

Čisto teoreticky: Keby niečo také zišlo na um napríklad Lewisovi Hamiltonovi po chybe v štrnástej zákrute, mohol monopost odstaviť na potenciálne nebezpečnom mieste s podozrením na zlyhanie techniky, vyčkať na červené vlajky a následne odísť. Vďaka tomu by ho buď nikto nestihol predbehnúť, alebo by pred koncom danej časti kvalifikácie mohol stihnúť ešte jeden pokus.

To by však malo byť predmetom ďalších rokovaní na pôde Komisie F1, aby sa zabezpečilo, že tento výklad nepovedie napríklad k zopakovaniu kauzy, ktorá by sa podobala na Rascasse.

Verdikt FIA v plnom znení:

Súvisiace články