logo F1online.skF1online.sk

Alonsove vysielačky boli cenzurované. Čo vykričal komisárom? (+PREPIS VYSIELAČKY)

Fernando Alonso
© Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 20:16

Vysielačky Fernanda Alonsa s jeho sťažnosťami sa veľmi často dostanú do priameho prenosu, no v Mexiku sme počuli len málo z nich. FOM sa podľa všetkého rozhodla cenzurovať Španielovu kritiku riaditeľstva pretekov a komisárov, ktorí celkom ignorovali dianie v prvej zákrute. Čo teda Španiel povedal?

Fernando Alonso vchádzal do prvej zákruty po boku Carlosa Sainza, ktorý však využil výbehovú zónu a skrátil si prvú šikanu. Ako si môžeme všimnúť na palubných záberoch z jeho auta, týmto výletom si polepšil o tri či štyri miesta bez toho, aby sa ich pokúšal vrátiť. Alonso o tom okamžite informoval svojho pretekového inžiniera.

Odkazy dvojnásobného majstra sveta sa však nedostali do priameho prenosu, ba dokonca FOM ich cenzurovala aj na jeho palubných záberoch (v prepise označené ako cenzurované). Po prvých štyroch kolách sa už v priamom prenose a na záberoch z jeho monopostu neozvalo takmer nič. FOM pustila do éteru len pár správ medzi ním a pretekovým inžinierom Andrewom Vizardom.

2. kolo
Fernando Alonso: Takže som mal dobrý štart, bol som pred Sainzom a pár inými ľuďmi, no oni nezvládli prejsť druhou zákrutou a teraz sú o tri autá pred mnou.
Andrew Vizard: OK, Fernando, predné krídlo vyzerá byť v poriadku.
Alonso: Áno, dobre, ale toto je veľmi neférové, že som sa ocitol na tejto pozícii, keď som prešiel zákrutami. Spravme s tým niečo! Myslím, že to boli tri alebo štyri autá.
Vizard: Posielame to ďalej. Videli sme to a posielame to ďalej.
Alonso: Áno, ale my vieme, že oni nerozumejú dôsledkom.

3. kolo
Vizard: Lawson za tebou zastavil v boxoch. Pokúsme sa teraz chytiť rytmus.
Alonso: Áno, ale ak nezískame tie pozície späť… Oni…
Alonso (cenzurované): …vôbec nerozumejú pretekom. Toto nie je možné. Toto skrátka nie je možné.
Vizard (cenzurované): Fernando, všetko sme pochopili, vyšetrujú to. Bolo to zaznamenané.
Alonso (cenzurované): Viem, že robíte, čo je vo vašich silách. Keďže…
Alonso: …vysielajú všetko…
Alonso (cenzurované): …z vysielačky, v ktorej sa bavíme súkromne, dúfam, že odvysielajú aj toto a uvidia, čo sa stalo v prvej a druhej zákrute. Haló?
Vizard: Kontrola vysielačky. Všetko je teraz v poriadku.
Alonso: Áno, vysielačka, vysielačka. Nevysielali prvú a druhú zákrutu?

4. kolo
Vizard: Vstupujeme do štvrtého kola, vysielačka je v poriadku, počul som každé slovo. V prvých troch zákrutách je trať stále šmykľavá. Pred nami je Bortoleto na mediumkách.
Alonso: Kamarát, máme po pretekoch. Mali sme byť na jedenástom mieste, tak si poďme odjazdiť vlastné preteky. Oni nemajú ani poňatia.

O Alonsových sťažnostiach sme sa napokon dozvedeli až po pretekoch vo veľkom vysielačkovom zostrihu, ktorý pripravila Formula 1. Tento zostrih si však pozrie len minimum ľudí v porovnaní s tým, koľko ich sledovalo nedeľnú veľkú cenu a ktorí si možno ani neuvedomili, akého hrubého pochybenia sa FIA dopustila.

Šlo o úmysel réžie priameho prenosu a FOM zamiesť pod koberec kritiku? Mohli by sme sa domnievať, že Fernandovi Alonsovi skrátka počas pretekov vypadla vysielačka a to bol skutočný dôvod, prečo tentoraz réžia nepustila do éteru Alonsove slová, keď to už tak často a tak rada robí? Ak by to tak bolo, FOM by sa k záznamu z Alonsovej vysielačky dostala až po pretekoch — všetko sa totiž nahráva na disk, ktorý je priamo v monoposte.

Ďalšou indíciou v prospech tejto teórie je vysielačka, keď inžinier Alonsa skutočne žiadal o kontrolu spojenia, no ľahko sa dá vyvrátiť. V prípade poruchy by ani boxový múrik nebol schopný komunikovať so svojím jazdcom, čo očividne možné bolo a dôkazom toho sú Vizardove reakcie na Alonsove sťažnosti, ale aj ďalšia komunikácia, ktorá sa dostala do zostrihu.

5. kolo
Alonso (cenzurované):
Teraz už vidíme opakované zábery aj na veľkoplošných obrazovkách. Oni sú takí ignoranti…

Keď sa Španiel v šestnástom kole viezol za Gabrielom Bortoletom a Carlosom Sainzom, ktorého mal na štarte priamo pri sebe, vo vysielačke sa prihovoril FIA: “Asi mám otázku pre riaditeľstvo pretekov: Môžem si skrátiť druhú a tretiu zákrutu a predbiehať ako oni, alebo bude lepšie, ak zostanem na trati?”

Z Alonsa sršala frustrácia, keďže so situáciou nemohol nič robiť. V 20. kole mu náladu nevylepšili ani jeho mechanici, ktorým trvala výmena pneumatík viac ako sedem sekúnd. Mechanikom ironicky ukázal palec hore a vrátil sa na trať.

V 34. kole pred seba pustil Lanca Strolla, s najväčšou pravdepodobnosťou po žiadosti pretekového inžiniera. Vzápätí však zamieril do boxov a odstavil svoj monopost. “Brzdy, problém s brzdami, zastavím v tomto kole.”

Šéf traťových inžinierov Mike Krack skonštatoval, že monopost odstavili z “preventívnych dôvodov” pre “možnú poruchu bŕzd”.

Súvisiace články

Diskusia