logo F1online.skF1online.sk

Newey si od pravidiel nesľubuje veľké zmeny v rozložení síl: Top tímy zostanú top tímami

Adrian Newey
© X/Aston Martin
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 00:36

Aston Martin vstupoval do nového cyklu pravidiel v roku 2022 ako čierny kôň. Veľké očakávania mnohých však nenaplnil. Možno trochu paradoxne vstúpi stajňa zo Silverstone s rovnakým statusom aj do ďalšieho cyklu pravidiel v roku 2026. Výkonný technický partner Aston Martinu Adrian Newey však neočakáva žiadne veľké zmeny v celkovom poradí.

V roku 2022 prebiehal vnútri stajne rozsiahly náborový proces, ktorý priviedol zvučné inžinierske mená z viacerých top tímov, chystalo sa sťahovanie do novej a veľmi modernej továrne a v kokpite tímu sedel štvornásobný majster sveta. V priebehu nasledujúcich štyroch rokov sa však v Silverstone ničoho veľkého nedočkali.

V prvej polovici roka 2023 získal Fernando Alonso niekoľko pódií, ale Aston Martin postupne spadol späť do stredu poľa a svojho prvého víťazstva (ak odrátame triumf predchodcu, tímu Racing Point, v Bahrajne) sa nedočkal. Teraz vstupujeme do ďalšieho cyklu pravidiel. Aston Martin má za sebou sťahovanie, otvorenie nového veterného tunela, angažoval veľké inžinierske hviezdy vrátane Adriana Neweyho a má podpísanú továrenskú dohodu s automobilkou Honda. Môžeme teda od stajne očakávať veľké veci?

„Ťažko povedať,“ povedal Newey v podcaste Jamesa Allena. „Táto zmena pravidiel prinesie tak trochu reštart pre všetkých, ale je veľmi pravdepodobné, že top tímy v tomto roku budú top tímami aj v tom budúcom.“

„Niekedy však dôjde k menšej zmene. Naposledy k tomu došlo pri veľkej zmene pravidiel v roku 2009, keď zakopli McLaren a Ferrari, ktorí v roku 2008 absolútne dominovali. Do popredia sa vtedy dostali Brawn a Red Bull. Niekedy sa to stane, ale väčšinou sa na čele udržia rovnaké tímy,“ pripomína Newey.

Aston Martin sa však nemodlí v podobný zázrak, aký sa podaril Brawnu, ale spĺňa všetky kritériá top tímu. Má dostatok ľudí, dostatok zdrojov (finančných, technických i ľudských) a podporu automobilky. Navyše, teraz preň pracuje najúspešnejší dizajnér všetkých čias, ktorý stál za vstupom McLarenu pri zmene pravidiel v roku 1998, vzostupom Red Bullu v roku 2009 a dominanciou toho istého tímu po roku 2022.

On sám však k zmene pravidiel pristupuje s veľkou opatrnosťou. „Ako to ide? Nemám ani potuchy,“ skonštatoval Newey.

„Keďže prebieha veľký reštart, nemôžete vedieť, či ste na tom dobre, zle, alebo ste niekde uprostred v porovnaní s konkurenciou. Jednoducho neviete, ako sú na tom ostatní,“ dodal Adrian.

Súvisiace články

Diskusia