logo F1online.skF1online.sk

Vasseur: Po letnej pauze prídu okruhy, na ktorých budeme silní

Carlos Sainz
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala31. 7. 2024

Ferrari ešte neskladá zbrane. V šampionáte ho síce pred letnou prestávkou predbehol McLaren, ale pred nami je ešte desať veľkých cien. Frédéric Vasseur ako šéf Ferrari avizuje, že ešte sa je na čo tešiť. Hneď po pretekoch v Zandvoorte by mohla prísť bodová žatva Scuderie.

Red Bull v pondelok potvrdil, že si v tíme ponechá Sergia Péreza. Vyvstáva preto otázka, či sa červení býci dokážu udržať nielen na čele konštruktérskeho šampionátu, ale aj na druhej priečke. V tejto chvíli sa totiž zdá, že McLaren so svojou vyrovnanou jazdeckou dvojicou neprestane zbierať body k dobru. Bude sa to dariť aj Ferrari, ktoré za McLarenom zaostáva len o 21 bodov?

Zo slov šéfa Ferrari vyplýva, že v Red Bulle by si mali dať pozor na svoje bodové konto. Doteraz totiž Ferrari len minimalizovalo škody, čo sa čoskoro zmení, vysvetľuje Frédéric Vasseur. “Medzi Monzou a Azerbajdžanom je séria okruhov s charakteristikami, ktoré vyhovujú nášmu monopostu.”

“Najdôležitejšie je však bodovať. Cieľom pre Spa bolo nestratiť body voči Red Bullu a McLarenu. V tom sme uspeli. Taký istý cieľ máme na Zandvoort, pretože som presvedčený, že ďalšie 3-4 preteky budú oveľa lepšie,” avizuje francúzsky inžinier.

Pred letnou prestávkou sa Ferrari trápilo s poskakovaním, ale továreň už usilovne pracuje na riešení. Vydarené víkendy budú lepšie, ťažké víkendy nebudú bez poskakovania také zlé. “V tomto šampionáte nie je najťažšie získať double, keď máte najlepšie auto, ale zbierať body, keď ho nemáte.”

“Ako tím sme v tom zlyhali v Kanade, Španielsku a Anglicku. V tej fáze sezóny sme sa trochu viac trápili a trochu sme to prehnali s reakciou, stratili sme priveľa bodov. Vzhľadom na našu piatkovú rýchlosť si však myslím, že sme to dnes dobre zachránili. Získali sme viac bodov ako Red Bull a o tri-štyri body menej ako McLaren,” vyrátal Vasseur po nedeľných pretekoch.

“Celkovo je to dobrý výsledok aj preto, že vlani pred týmito pretekmi sme na Red Bull strácali 339 bodov (Ferrari strácalo 339 bodov až po VC Holandska, pozn. red.). Tento rok zaostávame len o 67.” Po diskvalifikácii Georgea Russella je to dokonca 63 bodov.

Taliansky insider Giuliano Duchessa navyše vo svojom článku avizuje, že Ferrari uvažuje o tom, že na VC Talianska nasadí štvrtú pohonnú jednotku a zároveň si minie jediný vývojový žetón na softvér manažmentu energie.

Vývoj pohonných jednotiek a ich hardvéru je zmrazený, ale každý rok smú tímy predstaviť jednu aktualizáciu softvéru elektrickej časti motora. Príliš často sa to už nespomína, pretože spôsobuje len kozmetické zmeny vo výkonnosti.

To však nemusí byť prípad Ferrari. Charlesa Leclerca sme už v Imole mohli počuť hovoriť: “Z nejakého dôvodu máme trochu inú stratégiu [využitia] výkonu v porovnaní s McLarenom a Red Bullom. Všetok čas sme stratili cestou do druhej zákruty.”

Potvrdzujú to aj dáta z prvej časti ročníka. V kvalifikačných kolách malo Ferrari takmer vždy na štartovej čiare a v bode merania maximálky stratu od 2-5 km/h. Je možné, že avizovaná aktualizácia mapovania pohonnej jednotky by tento hendikep mohla zmierniť alebo celkom odstrániť.

Aj drobné zisky môžu v tejto sezóne spôsobiť obrovské posuny v rozložení síl. “Ak sa vám podarí odstrániť drobný problém alebo spravíte malý krok vpred s nastaveniami, tak vo výsledkoch to spôsobí značné rozdiely. To je azda ten pozitívny aspekt šampionátu, v ktorom sa šesť jazdcov na konci pretekov zmestilo do desiatich sekúnd.”

Maranello v prvom rade potrebuje odstrániť problémy s poskakovaním, ktoré sa vrátili po španielskom vylepšení. Taliansky tím však v tomto smere nie je sám. Aj Mercedes bol nútený po piatkových tréningoch v Spa odložiť novú podlahu a radšej ju nahradil tou starou.

“Od štartu tejto sezóny to nebolo ľahké pre Mercedes ani pre nás a ďalšie tímy. S vývojom sme príliš blízko limitu. Je čoraz ťažšie nájsť tú poslednú desatinku sekundy, čo platí pre každého,” zdôraznil Frédéric Vasseur. “Už tri roky máme rovnaké pravidlá a blížime sa k výkonnostnej asymptote.”

“Musíme sa prispôsobiť skutočnosti, že poskakovanie je kľúčový faktor, pretože nie je to čisto len o výkonnosti, ale aj o sebadôvere jazdcov. Ak získate jednu alebo dve desatiny, ale tri desatiny stratíte kvôli tomu, že pilot príde o sebadôveru, tak v celkovom zúčtovaní je výsledok negatívny,” poznamenal na záver.

Súvisiace články

Diskusia