Red Bull so sťažnosťami nepochodil, podľa FIA sú predné krídla súperov v poriadku
Momentálne najdynamickejšie zákulisné bojisko nám po skončení letnej prestávky opäť vyplnilo časť mediálneho priestoru. Vo Formule 1 sa znovu hovorí o flexibilných krídlach ako o oblasti, v ktorej zvlášť dva tímy odskočili konkurentom. McLaren a Mercedes získali pozornosť súperov a hlavne Red Bullu.
Stajňa z Milton Keynes prišla o svoju konkurenčnú výhodu a zdá sa, že prišla aj o svoj status priekopníka v oblasti ohybných komponentov. Zástupcovia Red Bullu v priebehu talianskeho víkendu opäť upozorňovali na flexibilitu predných krídel McLarenu a Mercedesu.
Tie sú podľa niektorých najodvážnejších názorov hlavnou príčinou zmŕtvychvstania dvoch menovaných tímov. Tie boli začiatkom roka ďaleko za Red Bullom a o krok pozadu za Ferrari, ale karta sa postupne obrátila. Nespokojnosť Christiana Hornera a Helmuta Marka si nakoniec získala aj menej hlasnú podporu Frédérica Vasseura. Red Bull dosiahol v tomto novom zákulisnom boji čiastkové úspechy, keď FIA počas belgických tréningov špeciálnymi kamerami skúmala predné krídla jednotlivých tímov a pokračuje v tom aj naďalej.
K okamžitej zmene pravidiel či trestaniu vinníkov však nedôjde. Jediná možnosť je zmena pravidiel pred štartom sezóny 2025. „Myslím si, že predné krídlo je oblasť, v ktorej ostatní objavili výkon,“ tvrdil Christian Horner.
FIA je však v boji s flexibilitou, táto téma sa rieši vo Formule 1 celé dekády, vždy o krok pozadu. Je to zakaždým tá istá pesnička. Kontrolóri navrhnú záťažové testy, ktoré sa neustále sprísňujú, ale chytré hlavy v továrňach tímov vždy nájdu spôsob, ako prejsť skúškou a zároveň dosiahnuť požadovanú flexibilitu.
FIA: Všetky predné krídla sú legálne
„Myslím si, že pravidlá sú veľmi jasné a podľa mňa je to vec FIA. Jej testami prešli, no musíme sa pozrieť aj na formuláciu samotných pravidiel,“ povedal Horner, ktorý odkazoval na rok 2021, keď to bol Red Bull, ktorý viedol pole pri skúmaní šedých zón a aj keď testami prešiel, ich krídla sa vo vysokej rýchlosti ohýbali. Mercedes vtedy hlásil veľkú nespokojnosť a FIA zmenila parametre testov uprostred sezóny. V tomto roku však k ničomu takému nedôjde.
„FIA skúma predné krídla na každom podujatí a vykonáva početné kontroly (súlad povrchov a ohybov s pravidlami) s ohľadom na príslušné technické predpisy F1. Všetky predné krídla sú v súčasnosti v súlade s predpismi na rok 2024,“ stojí vo vyhlásení Medzinárodnej automobilovej federácie.
„Od Veľkej ceny Belgicka získava FIA z tréningov ďalšie dáta na posúdenie dynamického správania prostredníctvom videokamery, ktorá sníma predné krídla v miestach neviditeľných kamerami FOM. V tejto praxi sa bude pokračovať minimálne do Veľkej ceny Singapuru, aby sa zabezpečilo, že každý tím bude jazdiť s predpísanou kamerou FIA na rôznych typoch okruhov (s nízkym, stredným, vysokým a veľmi vysokým prítlakom),“ pokračuje federácia vo svojom vysvetlení.
„Vďaka tomu sa získa rozsiahla databáza, ktorá FIA umožní vytvoriť si čo najobjektívnejší obraz o situácii a kvantifikovať rozdiely medzi rôznymi dynamickými modelmi pozorovanými na trati. Žiadny komponent nie je bezpodmienečne tuhý a to je dôvod, prečo sa vykonávajú záťažové testy,“ píše FIA.
„Predné krídlo bolo po celé roky náročnou oblasťou, pretože aerodynamické modely zaťaženia sa medzi jednotlivými súťažiacimi líšia. Preto je ťažké nájsť vektor zaťaženia, ktorý by pokryl všetky typy konštrukcie predného krídla,“ dodáva FIA.
Federácia ešte na záver vysvetlila, že kontrola ďalších komponentov, napríklad zadného krídla či kraja podlahy, je jednoduchšia, keďže v týchto oblastiach sa modely jednotlivých tímov podobajú. „FIA má právo zaviesť nové testy v prípade podozrenia na nezrovnalosti. Neplánujeme žiadne krátkodobé opatrenia, ale situáciu naďalej vyhodnocujeme v strednodobom a dlhodobom horizonte,“ uvádza FIA na záver.