logo F1online.skF1online.sk

FIA pripúšťa úpravy motorových pravidiel, nie však Toto Wolff

Pohonná jednotka Mercedesu W15, zadné krídlo, DRS, mechanik
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala13. 6. 2024

Medzinárodná automobilová federácia si v týchto dňoch láme hlavu nad tým, ako prepísať technické pravidlá šasi tak, aby monoposty pre rok 2026 boli bezpečné, výkonné nielen na rovinkách, a aby sa s nimi dalo predbiehať. Veľmi by jej pomohlo, keby sa zvýšil výkon pohonných jednotiek, na čo by stačili menšie zásahy do motorových pravidiel. Niektoré tímy sú však proti.

FIA po predstavení nových pravidiel a spŕške kritiky zo strany tímov uznala, že asi neboli koncipované najlepšie. Otázka však je, či sa to vôbec nejako lepšie dalo vymyslieť vzhľadom na to, že pohonné jednotky nebudú dostatočne výkonné. Monoposty preto musia mať oveľa menší odpor a s tým súvisí aj pokles prítlaku.

Na Veľkej cene Kanady však šéf FIA pre monoposty Nikolas Tombazis prezradil, že ešte stále by sa dalo niečo spraviť v pravidlami o pohonných jednotkách. To by bola veľká pomoc pri písaní pravidiel šasi. “Ak by sme potrebovali spraviť nejaké úpravy, som presvedčený, že výrobcovia pohonných jednotiek budú nápomocní a budú s nami spolupracovať,” hovorí plný optimizmu.

Tieto zmeny by však už nemohli byť príliš rozsiahle. Návrat jednotky MGU-H či rekuperácia na prednej náprave sú možnosti z ríše fantázie. Uskutočniteľné je tak zrejme len zvýšenie výkonu nehybridnej časti, napríklad úpravou maximálneho prietoku paliva. Maximálny prietok nebude od roku udávaný hmotnostne, ale obsahovo, teda povolené bude spotrebovať najviac 3000 MJ energie obsiahnutej v palive za hodinu. Zvýšenie tohto limitu v spojení s úpravou parametrov palivovej zmesi by mohlo zachrániť Formulu 1.

Avšak diskusie o tom, čo by sa dalo na pohonných jednotkách zmeniť, sa ešte ani nezačali a už Mercedes stavia barikády. “Z pohľadu pohonnej jednotky nám už ušiel vlak,” vyhlásil Toto Wolff, ktorého cituje motorsport.com. “Niektoré tímy cítia, že sú pozadu, a iné, napríklad výrobcovia, majú pocit, že odviedli dobrú robotu. Toto je normálne zápasenie o podobu pravidiel.”

Namiesto zmien pohonnej jednotky navrhuje niečo iné. “Myslím si, že na strane šasi je možné spraviť isté zmeny a budeme ich potrebovať. Avšak, po stránke motora je celý proces už v príliš pokročilej fáze.”

Výrobcovia pracujú na pohonných jednotkách už príliš dlho na to, aby teraz nastavovali svojmu vývoju nové mantinely, argumentuje šéf Alpinu Bruno Famin. “Musíme byť opatrní, pretože so šasi sme v podstate ešte nič neurobili. Ešte neexistujú pravidlá. Ale na pohonnej jednotke máme za sebou už dva roky práce.”

V takmer každej veci sa nájde aj druhá strana, ktorá má opačný názor. Red Bull si v spolupráci s Fordom takisto vyvíja vlastnú pohonnú jednotku, no na rozdiel od Tota Wolffa a Bruna Famina si nemyslí, že by bolo neskoro na isté úpravy motorov.

Uvedomuje si však odpor zo strany Tota Wolffa. “Vždy sa nájde niekto, kto nechce zmeny. Toto je však na FIA. Ja hovorím, že nikdy nie je neskoro,” vyhlásil Christian Horner. Treba však pripomenúť, že bez Wolffovho súhlasu sa FIA nikam nepohne; v tejto fáze by bola nutná jednohlasná zhoda na akýkoľvek zásah do pravidiel.

“Oni [FIA] majú informácie aj simulácie. Treba sa pozrieť na to, čo je najlepšie pre Formulu 1 a čo sa postará o najlepšie preteky. Dôverujem FOM, že prijmú správne rozhodnutie. Máme všetky informácie, aby sme vedeli, či to bude potrebné alebo nie,” doplnil.

Tieto postoje nám paradoxne naznačia oveľa viac o tom, akí sebavedomí sú jednotliví výrobcovia, ako štandardné vyjadrenia typu “všetko ide podľa plánu”. Ak je Mercedes presvedčený o tom, že bude mať v roku 2026 najsilnejšiu pohonnú jednotku, určite nechce do pravidiel nijako zasahovať. Druhá strana zas spraví najlepšie, ak sa bude odvolávať na “dobro Formuly 1”. A nepriamo aj na to svoje.

Súvisiace články

Diskusia