logo F1online.sk

Neweyho odchod mrzí aj Helmuta Marka: Je to veľká strata

Christian Horner, Adrian Newey a Helmut Marko
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala3. 5. 2024

Technické oddelenie Red Bullu si bude musieť pomaly zvykať na to, že už nemôže žiadať o usmernenie svojho dlhoročného technického riaditeľa Adriana Neweyho, ktorý de facto odišiel na “nútenú dovolenku”. Helmut Marko pripúšťa, že pre červených býkov to bude škrt cez rozpočet.

Dlho sa o tom špekulovalo a dlho tomu nikto neveril, no napokon Adrian Newey skutočne opustil stajňu v tom najlepšom. Po osemnástich sezónach v Red Bulle Racing chce hľadať “nové výzvy”. Zatiaľ nikto netuší, ako bude vyzerať táto nová výzva, do ktorej sa bude môcť pustiť už v prvom štvrťroku 2025. Ak sa však podarí získať jeho služby niektorému konkurenčnému tímu, bude to preň veľká vzpruha pred príchodom nových pravidiel.

V rozhovore pre Krönen Zeitung aj Helmut Marko pripustil, že červení býci pocítia odchod konštruktéra takého kalibru. “Samozrejme, toto je veľká strata pre Red Bull Racing. Možno nebol vždy zainteresovaný do každodenného chodu oddelenia, možno sa nestaral o každý detail a každú skrutku, ale bol to on, kto mal pod palcom komplexné ponímanie aerodynamiky a mechanickej priľnavosti celého monopostu. Ba čo viac, jeho úspechy z neho spravili legendu.”

Červení býci ťažili z obrovského množstva skúseností Adriana Neweyho aj v súčasnej ére, keď sa jeho oddelenie ako prvé dokázalo vysporiadať s poskakovaním. Jeho šéf si totiž ešte veľmi dobre pamätal na podobné problémy, ktoré mali tímy F1 pred približne 40 rokmi, keď bol prísavný efekt v efjednotke naposledy.

V roku 2026 sa inžinieri budú musieť popasovať s novou výzvou. Tvorcovia pravidiel pripravujú zavedenie aktívnej aerodynamiky, ktorá môže narobiť problémy, keď sa jednotlivé komponenty budú presúvať z jednej pozície do druhej. V minulosti sme už aj pri DRS videli, akú paseku môžu narobiť nevhodne navrhnuté pohyblivé komponenty.

Môžeme si spomenúť na prípad Williamsu z VC Veľkej Británie 2018, keď predstavil nové zadné krídlo. Jeho monoposty sa po deaktivácii DRS začali napohľad nevysvetliteľne točiť. Ako však ukázala analýza, v skutočnosti po deaktivácii DRS došlo k prerušeniu stabilného prúdenia vzduchu v podlahe a náhlemu úbytku prítlaku na zadnej náprave.

Ak nevhodne navrhnuté pohyblivé zadné krídlo dokáže mať takýto efekt na podlahu, čo môže spôsobiť pohyblivé predné krídlo so zadným súčasne, o ktorom sa v zákulisí hovorí? Aj tieto komplexné vplyvy bude azda už v novom tíme skúmať Adrian Newey.

Monopost červených býkov bude vyvíjať zvyšok oddelenia na čele s Pierreom Wachém. “V posledných rokoch sme vybudovali mladý tím inžinierov, takže sme vo veľmi dobrej pozícii,” zamyslel sa Helmut Marko s výhľadom na rok 2026.

“Samozrejme, v roku 2026 nás čaká príchod nových pravidiel. Zakaždým, keď v minulosti vošli do platnosti nové pravidlá, bol to zvyčajne Adrian, kto ich ako prvý pochopil optimálne,” uzavrel športový poradca Red Bullu.