logo F1online.sk

Häkkinen: Neweyho odchod je pre Red Bull dôležitý z troch dôvodov

Adrian Newey a Christian Horner
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala5. 5. 2024

Po takmer dvadsiatich rokoch čaká Adriana Neweyho rozlúčka s Red Bullom. Pre červených býkov je to strata jedného z pilierov stajne, ktorá má potenciál spôsobiť problémy. Mika Häkkinen vidí tri prekážky, ktoré musí tím z Milton Keynes prekonať.

Aj keď Adrian Newey ešte necelý rok zostane zamestnancom Red Bullu, už nepriloží ruku k dielu pri vývoji auta. Namiesto toho sa stiahne do úzadia a bude čakať na svoju poslednú šichtu v spoločnosti Red Bull Technology, kde dotiahne do konca projekt hyperauta RB17.

V Milton Keynes sa medzitým budú pripravovať na novú éru bez Adriana Neweyho. “Je neskutočné, že Adrian sa rozhodol opustiť tím, aj keď máme za sebou len štvrtinu sezóny, a ešte aj v čase, keď jeho monopost RB20 totálne dominuje v šampionáte s Maxom Verstappenom,” píše pre Unibet Mika Häkkinen. “Bude pokračovať v práci na projekte hyperauta Red Bullu RB17 až do úvodu roka 2025, ale tieto správy, že končí s prácou na monoposte F1, sú dôležité aspoň z troch dôvodov.

Dvojnásobný majster sveta sa pustil do vysvetľovania dôvodov, prečo je Neweyho odchod takým zlomovým momentom v histórii stajne. “Prvým je dopad na tím, ak sa ho rozhodnú nasledovať aj ďalšie kľúčové postavy z konštruktérskeho oddelenia, či už pre internú politiku, alebo zistia, že Adrian sa vyberie do iného tímu ako napríklad Ferrari.”

Zak Brown sa už nechal počuť, že sa mu začínajú ozývať zamestnanci Red Bullu a posielajú mu svoje životopisy. Hovorca Red Bullu to však poprel so slovami: “V uplynulých mesiacoch všetci technickí lídri podpísali dlhodobé kontrakty, čím sa zaviazali Red Bullu Racing. Nie sme si teda istí tým, o akých životopisoch to Zak hovorí, no určite nečakáme žiadne významné straty. Rozhodne nie dominový efekt, v ktorý dúfa Zak.”

Až čas ukáže, ktorá strana má pravdu. Dovtedy sa Red Bull bude snažiť prekonať prekážku spojenú s Häkkinenovým druhým dôvodom. “Druhým dôvodom je, či sa zvyšok tímu nebude cítiť po týchto udalostiach destabilizovaný. Keď stajňa príde o svojho kapitána, niekto iný ho musí na tejto pozícii okamžite zastúpiť. V opačnom prípade nastane zmätok.”

Týmto kapitánom by sa mal stať Pierre Waché, ktorý už patrí medzi skúsených lídrov a zatiaľ mu verí aj Max Verstappen. V konečnom dôsledku v súvislosti so súčasnou érou pravidiel už nemusí toho urobiť tak veľa. Monopost Red Bullu je takmer neporaziteľný.

Verstappena to pomôže udržať v tíme, no Mika Häkkinen má nad pilotom z Hasseltu otáznik. “Musíme si počkať, aký to bude mať efekt na majstra sveta Maxa Verstappena. A hoci tohtoročné auto už menej konkurencieschopné nebude a monopost pre rok 2025 bude jeho evolúciou, auto pre rok 2026 sa bude konštruovať podľa úplne novej sady pravidiel.”

Na vidinu konkurencieschopného auta v novej technickej aj motorovej ére sa snaží Maxa Verstappena zlákať Toto Wolff. Nad slovami šéfa Mercedesu však len tak nemávol rukou ani šéf Red Bullu Christian Horner či generálny riaditeľ Oliver Mintzlaff. Obaja svojmu súperovi odkázali, aby sa staral o svoje veci. Vraj “nie je celkom v poriadku” sa takto prihovárať k zamestnancom inej stajne.

Häkkinen napokon doplnil: “Adrian už začal uvažovať o zrode návrhu [auta pre rok 2026], ale v tíme nebude, aby ho dokončil alebo pretavil do reality. Maxovi spôsobí ešte väčšie starosti predstava, že takto o rok bude Adrian pracovať v inej stajni.”