Podlaha Red Bullu je príliš komplikovaná, povzdychli si vo Williamse
Počas kvalifikácie sa nám naskytlo nevídané divadlo. Vysoko nad hlavami divákov, maršalov a fotografov sa vznášali monoposty Mercedesu a Red Bullu. Najmä fotky auta s označením RB19 budú veľmi žiadaným artiklom, hoci podľa šéfinžiniera Williamsu pre výkonnosť monopostu Davea Robsona nebude ľahké ich nejako zužitkovať.
Ak chcete niekoho skopírovať, skopírujte toho najlepšieho. Vo Formule 1 platí toto tvrdenie dvojnásobne. Ak sme sa teda počas jedného popoludnia dostali k záberom na podlahu Mercedesu aj Red Bullu, je zrejmé, že väčší záujem bude o monopost priebežných lídrov šampionátu, ktorí postavili bezkonkurenčný stroj.
Práve podlaha má byť jedným z tajomstiev, prečo je Red Bull taký rýchly, veď táto časť aerodynamiky generuje približne 60 percent prítlaku celého auta. Vystaviť monopost na obdiv podobne, ako sa to stalo Red Bullu v Monaku, je preto nočnou morou každého inžiniera.
I napriek tomu v Red Bulle nemusia mať strach, myslí si Dave Robson z Williamsu. Už len samotná prepracovanosť podlahy červených býkov ich vraj chráni pred tým, aby ju niekto skopíroval.
“Je taká komplikovaná a s toľkými krivkami, že na 2D fotografii a pri takomto svetle z nej nič nevyčítate,” tvrdí inžinier Mercedesu Dave Robson, čím schladil nadšený padok. “Azda je to len náhoda, že ju takto navrhli, pretože takto získavajú prítlak. Nám to však ani zďaleka neuľahčuje jej kopírovanie!”
Aký na to majú názor súperi? Ak niekto pozná skutočné tajomstvá červených býkov, tak to bude Aston Martin. Tím zo Silverstonu má k dispozícii poznatky viacerých inžinierov, ktorí len prednedávnom pracovali v Milton Keynes. S pomocou svojich znalostí a moderného 3D softvéru by predsa malo byť možné nejako využiť fotky podlahy…
Výkonnostný inžinier Aston Martinu Tom McCullough poukazuje napríklad na to, že už aj doska podlahy prezradí niekoľko tajomstiev Red Bullu. “Objavilo sa niekoľko skvelých fotiek! Na mieste bolo veľa ľudí, takže som si istý, že aerodynamici si dobre posvietia na autá, ktoré boli vo vzduchu. Vďakabohu sa vo vzduchu neocitlo naše auto. Len nech to tak zostane!”
“Aerodynamici vám nič také nechcú ukázať. Vy viete veľa zistiť už len z toho, ako sa opotrebúva doska podvozku. Zistíte, kde sa čoho dotýka. V padoku je veľa nadšených aerodynamikov, ktorí to všetko skúmajú,” prezradil 47-ročný Angličan.
Popredné stajne sa zrejme pokúsia dekódovať tvar podlahy Red Bullu z dostupných fotiek, no tímy z chvosta štartového poľa sa azda inšpirujú aj Mercedesom. Šéf traťových inžinierov strieborných šípov Andrew Shovlin si to uvedomuje, no na druhej strane mu je jasné, že Red Bull bude hromžiť na žeriavnikov a fotografov o niečo viac.
“Oni budú pravdepodobne viac naštvaní, že ich auto viselo na oblohe, ako my z toho nášho,” pousmial sa Andrew Shovlin. “Pravdupovediac pri súčasných pravidlách sú najdôležitejšie časti monopostu tie, ktoré obyčajne nevidíte, preto sa tímy vrhnú na takéto fotky ako supy. Monako predstavuje dobrú príležitosť dostať sa k takým záberom.”
Vidieť podlahu monopostu je dnes veľmi cenné, oveľa cennejšie ako v minulosti. Reštrikcie v súčasných pravidlách ohľadom distribúcie hmotnosti však na druhej strane spôsobujú, že auto zdvihnuté zo zeme neodhalí toľko detailov o vyvážení ako kedysi.
“Pred rokmi, keď ste mohli mať hmotnosť distribuovanú akokoľvek od 43 po 48 percent (43:57 po 48:52 predná vs. zadná časť, pozn. red.), tak ste pozornejšie sledovali, kde sa ľudia nachádzajú. Ak auto zodvihli, mohli ste sa pokúsiť zistiť, kde má ťažisko. Dnes je však už pravidlami stanovené len veľmi úzke okno,” mávol rukou Shovlin.