logo F1online.sk

Verstappen prežil chaotické preteky v Monaku a vyhral, Alonso nevyužil svoju šancu

Max Verstappen
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala28. 5. 2023

Nedeľná Veľká cena Monaka sa stala korisťou Maxa Verstappena. Na 39. víťazstvo v Holanďanovej kariére budeme spomínať ako na triumf, ku ktorému mu pomohol jeho talent, chladnokrvnosť a správne rozhodnutia boxového múrika. Fernando Alonso a Aston Martin nevyužili príležitosť, ktorú im pripravil dážď a Španiel si pripisuje len druhé miesto. Pódiovú trojku uzavrel po sympatickom výkone Esteban Ocon z Alpinu, ktorého diváci ocenili titulom jazdca dňa.

Monacké preteky môžeme rozdeliť na dve časti. Prvá polovica sa do veľkej miery podobala tradičnej formulovej nedeli v uličkách kniežatstva; po štarte si každý pilot našiel svoje miesto. V zástupe monopostov sa predbiehalo len sporadicky, o zábavu sa starali hlavne piloti v druhej desiatke.

Max Verstappen jazdil na čele absolútne suverénne. Fernando Alonso sa ho v úvodných kolách dokázal držať, no s postupom času sa jeho strata zväčšovala i napriek tomu, že mal obuté trvácnejšie tvrdé pneumatiky. Aston Martin sa neskôr predsa len začal doťahovať na úradujúceho šampióna, ktorého ľavá predná pneumatika bola čoraz unavenejšia. Red Bull sa navyše dostal do premávky, spomaľovali ho autá zaostávajúce o kolo.

Holanďan nebol spokojný a myseľ mu začali nahlodávať obavy, starosti mu robili pneumatiky. “Uvedomuješ si, že ak zastavíme teraz, tak spadneme za Fernanda?” pripomínal mu inžinier. Red Bull zostal na trati a spravil dobre. Kým sa Alonso dostal cez premávku, stav Verstappenových rozdrobených pneumatík sa zlepšil a náskok opäť narástol na takmer desať sekúnd. Vedúca dvojica však nechcela zastaviť, pretože by opäť spadla za jazdcov pomalších o kolo. Vo vzduchu navyše stále visela hrozba dažďa.

Po prvých kolách sme mohli sledovať súboj medzi Carlosom Sainzom a Estebanom Oconom o tretie miesto. Španiel po desiatich kolách vo vysielačke oznámil, že chce zatlačiť na svojho súpera, aby ho prinútil zničiť si pneumatiky, no podľa všetkého to myslel doslova. Na výjazde z tunela do Ocona vrazil. Alpine náraz ustál, Sainz prišiel o koncovú lištu predného krídla, no pokračoval v jazde.

Z prvej desiatky ako prvý rozbehol zastávky v boxoch Lewis Hamilton. Sedemnásobný majster sveta tým prinútil zastaviť aj Estebana Ocona, ktorý sa bál undercutu. Vo Ferrari sa prestali hrať na mačku a myš s Estebanom Oconom a teraz už s plnou vážnosťou povolali k mechanikom aj Sainza. Tím bol spokojný s tým, že sa ubránil pred undercutom od Lewisa Hamiltona, ale Španiel vo vysielačke hromžil. Veril, že sa pripravil o šancu predbehnúť Alpine.

V prvej desiatke sa toho veľa nedialo. To skutočné ródeo sa rozbehlo až po 50. kole, keď začali padať prvé kvapky dažďa. Tímy stáli pred dôležitou otázkou: Rozprší sa dostatočne na to, aby prezuli na intermediálne pneumatiky, alebo sa pokúsia prežiť na slikoch?

Aston Martin zareagoval skôr ako Max Verstappen. Fernandovi Alonsovi i napriek jeho pochybnostiam nasadil stredne tvrdé pneumatiky, ktoré sa však prakticky hneď ukázali ako chybná voľba.

Keby tím zo Silverstonu rovno siahol po intermediálkach, pravdepodobne sa mohol dostať pred Maxa Verstappena, ktorý zastavil o kolo neskôr po gumy do prechodných podmienok. Alonso ho už len pokorne nasledoval, no s 20-sekundovou stratou spôsobenou nadbytočnou zastávkou sa už nedalo nič robiť. Dvojica dorazila do cieľa v nezmenenom poradí.

Za nimi sa však diali veci. Výjazdy z trate, prebrzdenia, nárazy do bariér či do súperov takmer zľudoveli. Bez ujmy z tohto chaosu vyviazol Esteban Ocon, ktorý si takmer na domácom podujatí vybojoval pódium, keď dlho odrážal útoky Scuderie a v závere za sebou udržal Lewisa Hamiltona.

Pekné štvrté a piate miesto patrí Lewisovi Hamiltonovi a Georgeovi Russellovi, ktorý dostal päťsekundový trest za nebezpečný návrat na trať. Výbehovú zónu si obzrel v Mirabeau, no pri návrate na trať sa dostal do cesty Sergiovi Pérezovi, po čom nasledovala kolízia.

Russell sa vo vysielačke informoval o možnosti výmeny pozícií s Lewisom Hamiltonom, keďže sa bál, že päťsekundový trest ho odsunie až za Charlesa Leclerca. Obavy neboli namieste. Domáci pretekár nemal dostatočnú rýchlosť, aby sa k Mercedesu priblížil.

Carlos Sainz, ktorý v úvode bojoval o pódium, skončil až za Pierreom Gaslym. Španiel stratil veľa času na mokrej trati, keď aj on vyletel z trate v Mirabeau, a následne aj počas zastávky v boxoch. Ferrari nemalo na výber, len prezuť pneumatiky obom naraz. Sainz sa celý zvyšok pretekov díval na Gaslyho prevodovku, ale predbehnúť ju nedokázal.

Na bodovaných priečkach skončili ešte dva McLareny v rukách Landa Norrisa a Oscara Piastriho. Papájové monoposty si vo výsledkovej listine polepšili vďaka manévrom na Júkiho Cunodu, ktorý sa podobne ako v sobotu trápil s brzdami.

Katastrofálnu nedeľu zažil Sergio Pérez. Mexičan zamieril do boxov už po prvom kole, keďže po štarte na stredne tvrdej zmesi chcel využiť výhodu voľnej trate za celým pelotónom. V priebehu pár kôl sa dotiahol na chvost a vyčkával, kým mu ostatní počas pitstopov uvoľnia cestu.

Nikomu sa však do boxov nechcelo, tímy vyčkávali na dážď. Pérezova frustrácia narastala za Lanceom Strollom, za ktorým sa zasekol. Keď sa Verstappen na dvojicu dotiahol a šiel ju predbehnúť o kolo, Pérez chcel oportunisticky využiť túto príležitosť a dostať sa pred Strolla, no v šikane za tunelom bol príliš optimistický. Z kontaktu obvinil Strolla, no komisári to videli inak. Od vyšetrovania upustili až vo chvíli, keď chtiac-nechtiac vrátil pozíciu Aston Martinu.

Opäť totiž kolidoval, no tentoraz s Kevinom Magnussenom. Poškodené predné krídlo bolo treba vymeniť a Pérez opäť zastavil. Akoby toho nebolo dosť, nehodu mal aj na mokrej trati. Absolvoval dovedna päť pitstopov, keď v závere skôr zbieral dáta pre Maxa Verstappena.

Pérezove majstrovské nádeje sa pomaly rúcajú.

Image