Keby Alonso obul intermediálky, Verstappena by porazil, tvrdia analýzy
Nechal si Aston Martin utiecť unikátnu príležitosť na historické víťazstvo? A mohol Fernando Alonso ukončiť desaťročné čakanie na ďalší triumf? Podľa všetkého áno. Veľkú cenu Monaka rozhodlo 54. kolo a celkom nesprávne rozhodnutie Aston Martinu obuť stredne tvrdé pneumatiky miesto intermediálok. Podľa analýz mohol Alonso počas jedného kola na intermediálkach zmazať celý Verstappenov náskok a ujať sa vedenia.
Rozhodujúci okamih pretekov sa odohral medzi 54. a 55. kolom pretekov. V tomto čase zašla do boxov väčšina pilotov. Na konci 54. kola mierili k mechanikom aj piloti Alpinu, Mercedesu, McLarenu a Fernando Alonso.
Ako prvý mohol zamieriť k mechanikom Max Verstappen, ale neurobil to a pokračoval ďalej na poriadne opotrebovaných stredne tvrdých pneumatikách. Po ňom nasledoval Fernando Alonso a všetci očakávali, že obuje pneumatiky do prechodných podmienok a pokúsi sa zaútočiť na lídra. Nestalo sa. Aston Martin podivuhodne obul svojmu pilotovi čerstvé stredne tvrdé pneumatiky.
Rozhodnutie po pretekoch vysvetlili šéf tímu Mike Krack aj Fernando Alonso, ale len ťažko ho mohli obhájiť. Našťastie pre Aston, Španiela to vďaka solídnemu náskoku nepripravilo o druhé miesto. Čo by sa však stalo, keby tím urobil to isté, čo Mercedes, Alpine a McLaren, ktorí svojim pilotom obuli intermediálky?
Alonso mal v tom čase náskok 24 sekúnd na Russella (nebyť jeho chyby v zákrute Mirabeau, sám mohol skončiť na druhom mieste) a viac ako 30-sekundový náskok pred Oconom, Hamiltonom a Gaslym.
Za taký krátky čas sa dokázali podmienky veľmi zmeniť. Kým v čase Alonsovej zastávky bolo v boxoch ešte relatívne sucho, pri príchode pilotov za ním už na cieľovej rovinke dosť výdatne pršalo. Možno sa preto nemusíme čudovať ani rozhodnutiu Red Bullu, ktorý sa za takýchto okolností rozhodol nechať Verstappena na trati.
Aston Martin rozhodne nečelil jednoduchému rozhodnutiu, ale stratégovia mohli so zastávkou minimálne počkať a nie prezúvať na mediumky. Otázka však znie inak. Vyhral by Fernando nedeľné preteky, keby v 54. kole prezul na pneumatiky do prechodných podmienok?
Na začiatku 54. kola bola Alonsova strata na Verstappena 12,3-sekundy, na jeho konci – a v čase svojej zastávky – zredukoval Španiel náskok súpera na 8,1-sekundy. Po jeho návrate na trať sa rozostup zväčšil na 26,1-sekundy (v boxoch tak stratil takmer 18 sekúnd).
Vidíme teda, že Max sa na opotrebovaných mediumkách trápil omnoho viac než Fernando na opotrebovaných hardoch, o výraznom zhoršení podmienok v priebehu 55. kola nehovoriac. Dokumentuje to aj Verstappenov výlet v sekcii Portier, keď jeho Red Bull dostal niekoľko slušných „kopancov“ od zvodidiel.
Porovnanie prvého a druhého sektora medzi Verstappenom a pilotmi na intermediálkach vyzerá naozaj jednoznačne. Len v prvých dvoch tretinách trate stratil viac ako 10 sekúnd na pilotov Williamsu, na Lewisa Hamiltona dokonca takmer 12 sekúnd.
Ak porovnáme najlepšie sektorové časy pilotov na intermediálkach – Bottasov 24,529s a Hamiltonov 47,069s –, bol by Fernando v čase Verstappenovho návratu na trať vpredu, a to pomerne výrazne. Z osemsekundovej straty v čase prvej zastávky mohol byť vyše štvorsekundový náskok na začiatku 55. kola.
„Len v prostrednom sektore získali Ocon, Hamilton a Gasly na Red Bull približne sedem sekúnd. Na konci 55. kola získal Hamilton na Verstappena 14,8-sekundy, Ocon 12,2 a Gasly 5,2,“ uvádza vo svojej analýze BBC, ktorá už zohľadnila aj tretie sektory menovaných pilotov.
Samozrejme, hovoríme tu o ideálnom scenári. V čase Alonsovej zastávky ešte nepršalo tak intenzívne, takže by možno výhoda čerstvých intermediálok nebola taká výrazná ako v prípade Hamiltona, ktorý sa nachádzal viac ako 30 sekúnd za Alonsom. Na druhej strane, na suchšej trati by dokázal Fernando lepšie zahriať gumy, čo by mu poskytlo ďalšiu nezanedbateľnú výhodu.
„V čase od konca 53. kola do konca 56. kola získal Hamilton na Verstappena 20 sekúnd, Ocon 17 sekúnd a Gasly 6,3 sekundy,“ analyzuje situáciu bývalý pilot a dnes expert BBC Jolyon Palmer.
„Môžeme rozumne predpokladať, že dvojnásobný majster sveta by dokázal zajazdiť časy na úrovni Hamiltona alebo Ocona. Ak by sa mu to podarilo a v 54. kole by obul intermediálky, dostal by sa s pomerne výrazným náskokom pred Verstappena,“ uvádza BBC.
„Časy Verstappena, Ocona, Hamiltona a Gaslyho v druhom a treťom sektore 56. kola sú takmer identické,“ znie definitívny argument, že neexistuje dôvod, prečo by to Alonsovi nemalo vyjsť.
„Alonso by bol vpredu, a to pomerne výrazne. V priebehu zvyšných kôl by ho Verstappen nepochybne dostihol, ale predbiehanie v Monaku je takmer nemožné a Alonso by pravdepodobne vyhral,“ uzatvára BBC svoju analýzu.
Na záver ešte jedna veľmi trefná otázka. Čo vlastne Aston Martin sledoval nasadením čerstvej sady slikov? Veď to rozhodne nebola cesta, ako sa dostať cez Verstappena. Náskok ôsmich sekúnd by Maxovi pohodlne stačil na odrazenie akéhokoľvek pokusu o undercut. Aj keby mali predpovede Aston Martinu nakoniec pravdu a nasadenie intermediálok by sa neukázalo ako správne rozhodnutie, prezutie na ďalšiu sadu slikov rozhodne nebolo útokom na víťazstvo, ale obranou druhej pozície pred prenasledovateľmi.