logo F1online.sk

Red Bull ako dodávateľ pohonných agregátov? Máme minimálne dvoch záujemcov, prezradil Horner

Max Verstappen
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Tomáš Masár
Tomáš Masár17. 5. 2023

Rovnakou pohonnou jednotkou ako Red Bull disponuje v súčasnosti len jeho sesterský tím AlphaTauri. To by sa však časom mohlo zmeniť. Christian Horner totiž nevylučuje, že zoznam odberateľov pohonných agregátov od rakúskeho celku sa rozrastie – nie však v blízkej budúcnosti.

Pohonné jednotky si od roku 2026 prejdú pomerne výraznými zmenami. Budú poháňané stopercentne udržateľnými palivami a tiež sa zvýši ich elektrický výkon. Keďže prechod na nové motorové pravidlá nebude prechádzka ružovou záhradou, Red Bull sa s prosbou o pomoc obrátil na Ford, ktorý so spoluprácou súhlasil.

Red Bull si tak od roku 2026 bude vyrábať pohonné agregáty sám – no pod drobnohľadom spojenca z USA.

Christian Horner avizuje, že prvých niekoľko rokov po započatí partnerstva s Fordom sa Red Bull sústredí výlučne na napredovanie celkov z Milton Keynes a Faenzy, no následne možno začne dodávať motory aj niektorým ďalším tímom [spomína sa najmä McLaren, pozn. red.].

Hoci dôjde k zmene pravidiel až o tri roky, Horner prezrádza, že rakúska stajňa už teraz disponuje dvoma potenciálnymi záujemcami o dodávku pohonných agregátov. Ako sa rok 2026 bude približovať, toto číslo s veľkou pravdepodobnosťou ešte porastie.

„Na začiatku budeme pravdepodobne dodávať motory len dvom tímom [a teda Red Bullu a AlphaTauri, pozn. red.], pretože ako začínajúci podnik, ako úplne nový výrobca motorov si myslím, že by nás preťažilo, keby sme zašli ešte ďalej,“ ozrejmil Christian Horner pre RacingNews365.com.

„Najskôr sa budeme chcieť sústrediť na dva tímy Red Bullu,“ povedal. „Mali sme veľký záujem zo strany iných tímov – minimálne dvoch. Nie sme však na to ešte pripravení.“

To by sa však v budúcnosti mohlo zmeniť.

„Máme kapacitu na to, aby sme v budúcnosti dodávali motory ďalším tímom, ak budeme chcieť. Pravdepodobne sa však v prvých rokoch sústredíme len na tímy, ktoré vlastní Red Bull,“ poznamenal 49-ročný Brit.

Čo by však Red Bull robil v prípade, keby, čisto hypoteticky, v roku 2026 vstúpil do Formuly 1 nový tím a žiadny z ostatných výrobcov by mu pohonný agregát neposkytol?

Boli by „malinovkári“ schopní po výzve Medzinárodnej automobilovej federácie dodávať motory aj v poradí tretiemu tímu?

„Dokázali by to [Red Bull Powertrains, pozn. red.]. Je však nepravdepodobné, že by o to požiadali nováčika [keďže Red Bull v roku 2026 s výrobou vlastných motorov ešte len začne]. K tomuto kroku by pristúpili len vtedy, ak by sa stiahlo veľa iných výrobcov,“ skonštatoval Horner.

„V predpisoch je uvedené, že je to povinné, ak sa to vyžaduje, no myslím si, že pravdepodobnosť, že k tomu dôjde, je nulová,“ dodal.