logo F1online.sk

Bublina spľasla? Záujem o podujatie v Miami výrazne poklesol a s ním aj ceny vstupeniek

Max Verstappen, Charles Leclerc, Carlos Sainz po štarte VC Miami 2022
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík4. 5. 2023

Veľká cena Miami zažila po dlhých rokoch ťahaníc konečne svoju premiéru. Bolo to vskutku poriadne divadlo, množstvo ľudí, predražené vstupenky, ceny piva pohybujúce sa rádovo v desiatkach dolárov a vypredané tribúny. Čo nás čaká v roku 2023? Nuž, možnože návrat do krutej reality.

Pôvodne boli ceny vstupeniek v porovnaní s rokom 2022 ešte vyššie. Lístky na hlavnú tribúnu presiahli sumu dvetisíc dolárov a Američania sa hotovali ukázať ešte väčšiu šou než vlani. Bohužiaľ, asi týždeň pred štartom pretekov musí promotér priznať, že niekde sa stala chyba; neodhadol skutočnú mieru nadšenia obyvateľov Floridy z Formuly 1.

„Ani neviem, či som mala nejaké konkrétne očakávania, ale určite som si z pretekov odniesla poznanie, že boli zamerané skôr na korporácie než na samotných fanúšikov,“ povedala pre portál Jalopnik fanúšička Alexandra Kuellerová.

Ako mnohí ďalší patrí k automobilovým „konvertitom“, ktorých nadšenie pre Formulu 1 a motoršport pochádza z dlhých mesiacov globálnej pandémie a sledovania Drive to Survive na Netflixe.

„Bolo to veľmi kapitalistické. Sama sa cítim hlúpo, keď to takto hovorím, pretože rozumiem tomu, že potrebujú zarobiť peniaze. Mala som však dojem, že úlohou fanúšikov bolo prechádzať sa tam a utrácať peniaze, ale tieto preteky neboli zorganizované pre nich,“ hovorí Kuellerová, podľa ktorej mnohí opúšťali preteky veľmi sklamaní.

„Našťastie sme mali miesta v tieni, ale keby sme ich nemali, tak by nebol dôvod sedieť hodiny a hodiny na slnku s takým obmedzeným výhľadom na trať. Máj v Miami a preteky na parkovisku… ako hovorím, mali sme dobré miesta, ale nedokázali v tom mieste vybudovať príliš veľa zariadení pre fanúšikov,“ hovorí Alexandra.

„Nie je to tak, že už nikdy nepôjdem na preteky Formuly 1, ale istotne nepôjdem do Miami, ledaže by som opäť dostala lístok zadarmo,“ dodala.

Asi neprekvapí, že podobnú skúsenosť mali aj ďalší. Aj pre fanúšičku Kate bola Veľká cena Miami 2022 jej prvou v živote a nechala ju na pochybách, či je vôbec fanúšičkou motoršportu. Odhaduje, že celý výlet do Miami, spolu s letenkami a ubytovaním, ju vyšiel na „niečo medzi 4 000 a 5 000 dolármi“. Ako rodáčka z Nového Mexika, veľmi horúceho kúta Spojených štátov, ktorá študovala na Floride, sa na tunajšie podmienky cítila dobre pripravená. Mýlila sa.

„Ešte pred vstupom na trať som prepotila tričko, ale hovorila som si, že to bude v poriadku, keď sa dostanem do tieňa,“ hovorí Kate.

Prekvapujúco sa ukázalo, že nie pivo alebo občerstvenie je v Miami najdrahšou komoditou, ale práve možnosť ukryť sa pred slnkom. Najviac ju však mrzí, že zaplatila veľké peniaze za veľmi slabý zážitok.

„Nebolo to zase až také zlé, ale keď sa pozerám na všetky ostatné preteky v zámorí, ktoré som mohla navštíviť za menej peňazí, tak sa cítim trochu podvedená,“ povedala Kate.

Ale aby portál Jalopnik necitoval len formulových nováčikov, vyspovedal aj dlhoročného fanúšika Kevina. Tento nadšenec hrdo niesol vlajku svojho milovaného Ferrari už pri návrate športu do tejto krajiny – v Indianapolise v roku 2000. Na rozdiel od mnohých ostatných tak nešiel do Miami s veľkými očakávaniami a ako sám hovorí, za tie peniaze to nestojí.

„Nemal som z toho dobrý pocit od chvíle, čo som si kúpil lístky,“ hovorí Kevin. „Presvedčil som svoju manželku, aby sme sa počas našich medových týždňov zastavili v Monaku, ale ceny v Miami bez problémov sfúkli celé Monako.“

„Bola tam kopa ľudí hľadajúcich niečo, čo by si mohli dať na svoje TikToky,“ povedal Kevin, ktorý sa tam vraj cítil ako „starý páprda“.

„Bolo to pre mňa vôbec prvýkrát, čo som prišiel na okruh, a nemal pocit, že som medzi svojimi a mám s nimi mnoho spoločného. Cítil som, že toto nie sú preteky, toto nie je Formula 1. Toto je špičkové múzeum selfie postavené na parkovisku,“ povedal smutne.

Keď dostal tunajší floridský rezident otázku, či preteky navštívi znovu, len sa zasmial. „Pre mňa sú to najbližšie preteky a je pre mňa jednoduché sa tam dostať, keďže stačí stráviť len pár hodín v aute. Vrátil by som sa? Nuž, jedine keby cena lístkov zodpovedala zážitku,“ povedal Kevin, ktorý si zaplatil najlacnejšie lístky „na státie“, tzv. General Admission, ktorý ho vyšiel na 600 dolárov.

Je to veľký zdvihnutý ukazovák aj pre také Las Vegas. Samozrejme, okruh priamo na legendárnom Vegas Strip je niečo iné ako betónové parkovisko, ale hladná Liberty Media by si mala začať dávať pozor, aby forma netriumfovala nad obsahom. Víkend v Baku ukázal, že príliš veľký „hype“ je skôr na škodu.

Táto poučka nás opäť vracia k ľuďom ako je Kevin, ktorý tento šport miluje už desaťročia. Títo fanúšikovia tvoria naďalej väčšinu a na nich Liberty Media akosi zabúda. A realita sa už v druhom roku Veľkej ceny Miami pripomenula aj promotérom.

V poslednom mesiaci pred pretekmi začali minuloročných návštevníkov bombardovať emailmi, ktoré neskôr nadobudli až prosebný charakter. Kúpte si lístky aj tento rok, príďte zas, ale mnohí tieto prosby nevyslyšali.

V roku 2022 sa lístky vypredali takmer okamžite, o rok neskôr museli promotéri vo finále spustiť bleskové výpredaje. Zľavy na niektoré vstupenky sa vyšplhali až na 40 percent. Podľa neoficiálnych informácií bolo podujatie niečo vyše týždeň pred pretekmi vypredané tak z polovice.

Marketingový humbug sa celkom očividne presunul na Vegas Strip a podujatie na rozhorúčenom parkovisku nestojí za tie peniaze.