logo F1online.sk

Formula E v Berlíne: Jaguar ukončil viac ako 30-ročné čakanie

Mitch Evans a Sam Bird, Formula E;
© Formula E
Ladislav Urbán
Ladislav Urbán25. 4. 2023

Dlhočizná prestávka v F1 sa chýli ku koncu a definitívne ju uzavrie očakávaná Veľká cena Azerbajdžanu. Počas štyroch týždňov však motošportový svet rozhodne nespal a slovenskí či českí fanúšikovia mali v posledných dňoch šancu pričuchnúť si k niečomu novému – k elektrickým monopostom.

Formula E zavítala počas uplynulého víkendu do Berlína, kde sa na ploche bývalého civilného letiska Tempelhof konala dvojitá Berlín E-Prix. Čo si pod tým máme predstaviť? V sobotu aj v nedeľu sme sledovali tréning, následne kvalifikáciu a od tretej popoludní preteky. Tento formát sa s menšími obmenami v šampionáte elektrických monopostov ujal od začiatku a vedenie série na tom nehodlá nič meniť.

V Berlíne sme zažili dva veľmi odlišné dni s rozdielnym priebehom i výsledkami. Na rozdiel od F1, kde sme zvyknutí na to, že o titul bojujú reálne dvaja-traja jazdci, je to vo Formule E úplne opačne. V sezóne 2021, v ktorej získal s Mercedesom titul terajší pilot AlphaTauri Nyck de Vries, bojovalo o celkový triumf pred záverečným víkendom zhruba desať pilotov, pred poslednými pretekmi sa rozhodovalo medzi štvoricou. Zhodou okolností, bolo to rovnako počas dvojitých pretekov v nemeckej metropole.

Berlín je pre Formulu E veľmi dôležitým dejiskom, pretože ide o jediné mesto, ktoré bolo v kalendári vo všetkých doterajších deviatich sezónach. Cez víkend to boli v poradí sedemnáste a osemnáste preteky. Iba v druhej sezóne bol Tempelhof nahradený Alejou Karla Marxa. Po tomto, povedzme že nevydarenom „experimente“ sa Formula E vrátila na pôvodné dejisko. Dôležitosť Tempelhofu spočíva aj v jeho úlohe akéhosi záchrancu, pretože počas pandémie v roku 2020 do istej miery nahradil osem zrušených pretekov. Niektorí fanúšikovia si možno pamätajú šesť pretekov počas deviatich dní na troch rôznych konfiguráciách trate.

Vzhľadom na vtedajšie obmedzenia a zákazy to bolo pre Formulu E jediné riešenie, ako si udržať štatút majstrovstiev sveta, pretože na to je potrebné absolvovať počas sezóny istý počet pretekov. Vďaka deväťdňovému „minišampionátu“ sa to nakoniec podarilo. Toto riešenie bolo niektorými kritizované, ale faktom je, že z hľadiska logistiky a bezpečnosti bolo jediné možné.

A Berlín nesklamal ani tentoraz. Boli to dva úplne odlišné dni. Oba však priniesli momenty, na ktoré tak skoro nezabudneme.

Jaguar ukončil vyše 30-ročné čakanie

Úvodný deň sa niesol v znamení prekonávania rekordov. V napínavej kvalifikácii si vo finálovej bitke o pole position počínal lepšie Sébastien Buemi z tímu Envision. Niekdajší jazdec Toro Rosso zdolal v priamom súboji Sama Birda z továrenského Jaguaru. Pre Švajčiara to bola šestnásta pole position vo Formule E, čím vytvoril nový rekord. Súboj mal náznak pikantnosti, pretože Envision je zákazníckym tímom Jaguaru. Tretiu priečku obsadil bývalý pretekár McLarenu Stoffel Vandoorne jazdiaci za DS Penske.

Samotné preteky priniesli neuveriteľne dramatické divadlo, dokonca aj na pomery Formuly E. Štatistiky hovoria jasnou rečou: 190 predbiehacích manévrov, 23 zmien na poste lídra pretekov a 8 rôznych lídrov. Pre objektivitu je však dôležité dodať, že za týmito číslami sa sčasti skrýva aj fakt, že každý z pilotov musí počas pretekov dvakrát aktivovať útočný režim. Prečo by to mal byť problém? Pretože na aktiváciu útočného režimu musí pretekár prejsť vyznačeným úsekom na trati s tromi transpondérmi – väčšinou v zákrutách mimo ideálnej stopy – čo vo veľkej väčšina znamená stratu minimálne jednej pozície. Vo Formule E je totiž častým javom vláčik podobný DRS vláčiku v F1.

Už v úvode sa odohrala nezvyčajná vec. Jeden z najmenej úspešných tímov NIO 333 viedol v pretekoch prvýkrát od roku 2018. Hneď po štarte sa o to postaral bývalý jazdec F2 Dan Ticktum, ktorý využil pomalší štart na čele poľa a predral sa dopredu. Potom sa však začal prepadávať, až to vyústilo do kolízie s Vandoornom, ktorá znamenala koniec pre oboch. V prípade Ticktuma nič, na čo by sme neboli zvyknutí.

Poradie na čele sa premieľalo a nové lídra sme mali v priemere každé dve kolá. Postupne sa dopredu prebojovala dvojica Jaguaru. Výborný výkon podával Mitch Evans, víťaz predošlých pretekov v Sao Paule, ktorý sa z deviatej priečky predral na prvú. Dôležitú úlohu zohrala správna taktika pri načasovaní útočného režimu. Za ním jazdil jeho kolega Bird.

Medzitým sa v strede poľa ďalej odohrávali súboje na hrane. Tú prekročil Jake Dennis z tímu Andretti, ktorý svojím kamikadze nájazdom do jednej zo zákrut ukončil preteky Antónia Félixa da Costu. Dennisovo Andretti pritom využíva práve pohonnú jednotku Porsche, za ktorého továrenský tím jazdí da Costa. Ten bol po svojom vypadnutí právom rozčúlený.

Jaguar si vedenie ustrážil až do konca a dvojica Evans – Bird sa postarala o prvé double pre britskú značku po 32 rokoch. Naposledy dosiahol Jaguaru takýto úspech v roku 1991 vo WSCC na japonskom okruhu Autopolis. To nenechalo chladným ani šéfa tímu Jamesa Barclayho.

„Vedel som, že ak štartujete v prvej desiatke, stále máte šancu na dobrý výsledok, čo ukázalo niekoľko posledných pretekov,“ povedal Evans. „Vedel som, že to bude chaos, ale toto bola úplne iná úroveň.“

Spokojní mohli byť aj domáci fanúšikovia, ktorých prišlo neúrekom, pretože tretí skončil Maximilian Günther z nováčikovského Maserati. Ide o prvé pódium pre talianskeho konštruktéra od vstupu do Formuly E.

Výsledky úvodných pretekov v Berlíne:

Sobota priniesla množstvo akcie a drámy, ktorá sa v nedeľu ešte vystupňovala. Nie všetko ale bolo s kostolným poriadkom…

Najprv šokovala Cupra, potom aktivisti

Nedeľa bola v porovnaní so sobotou úplne iným dňom. Nešlo len o počasie, ktoré bolo podľa očakávania daždivé a chladné, ale aj o výsledky predovšetkým v kvalifikácii. Pred Berlínom bol po šiestich pretekoch najslabším tím ABT CUPRA, ktorý nezískal ani bod a jeho jazdci sa trápili s výzvami, ktoré prináša monopost tretej generácie. Kvalifikácia však premenila všetky predpoklady na číre zdrapy papiera.

Mokré podmienky vyhovovali Švajčiarovi Nicovi Müllerovi, ktorý obsadil druhé miesto na štarte za svojím kolegom Robinom Frijnsom. Holanďan je známy špecialistom na pretekanie v daždi a zvládol aj strašiaka v podobe nových pneumatík značky Hankook. Ten pred začiatkom sezóny nahradil dlhoročného dodávateľa Michelin. Tím ABT CUPRA šokoval celý štartový rošt a obsadil prvý rad. Bolo to podobné prekvapenie, ako keby sme v F1 videli v prvom rade oba monoposty Williamsu.

Dalo sa očakávať, že sa po štarte táto dvojica začne prepadávať, a to sa aj stalo. Ale ešte predtým sa odohrala udalosť, ktorá vo Formule E nemá obdobu. Do štartu zostávali sekundy a čakali sme na červené svetlá, keď sme stojac v prvej zákrute počuli nezvyčajnú reakciu na tribúnach. Po chvíli nám bolo jasné, že niečo nie je v poriadku. Na trať sa dostala skupinka aktivistov, ktorá sa ocitla medzi autami. Jeden z nich vysypal na trať neznámy prášok. Okamžite pribehli ochrankári a výtržníkov odvliekli preč. Štart bol posunutý o niekoľko minút.

K činu sa priznala nemecká skupina aktivistov Letzte Generation, ktorá na svojom twitteri uverejnila video zachytávajúce spomenuté sekundy.

Piloti sa po pretekoch vyjadrovali nechápavo. „Naozaj neviem, čo bolo ich cieľom a čo chceli dosiahnuť. Ale zdalo sa, že sa pokúšali sadnúť si a spôsobiť istý druh vzbury.“ Podobne sa vyjadrili aj jeho kolegovia s tým, že podľa nich to bol úplne neadresný útok. Aktivisti spomenutého združenia blokovali v Berlíne premávku, čo najmä v nedeľu postihlo aj letisko Brandenburg.

Po menšom zdržaní boli preteky odštartované a opäť sa to miešalo jedna radosť. Dvojica tímu ABT CUPRA začala doplácať na slabučkú pohonnú jednotku Mahindry a prepadávala sa dozadu. Bodovať dokázal napokon iba Müller, ktorý skončil deviaty.

Nedeľné preteky boli pokojnejšie ako tie sobotné, ale priniesli takisto množstvo manévrov a tesných bojov o víťazstvo. Z víťazstva sa napokon radoval Nick Cassidy zo zákazníckej stajne Jaguaru – Envision. Zaujímavosťou takisto je, že oba dni ovládli piloti z Nového Zélandu. Na druhom mieste skončil Jake Dennis z Andretti, ktorý dokázal bodovať po štyroch pretekoch s nulou na konte. Tretie miesto obsadil bývalý pilot Toro Rosso a dvojnásobný šampión Formuly E Jean-Éric Vergne z DS Penske. Sobotný víťaz Evans skončil štvrtý.

Výsledky 2. pretekov v Berlíne:

Boj o titul absolútne vyrovnaný

Aj po prvej polovici sezóny má šancu na zisk titulu veľký počet pilotov. Priebežným lídrom je stále Pascal Wehrlein z Porsche, a to aj napriek tomu, že v posledných štyroch pretekoch nebol nikdy vyššie ako na šiestom mieste. Len štyri body stráca nedeľný víťaz Nick Cassidy. Tretí je Jean-Éric Vergne s minimálnym náskokom pred prenasledovateľmi.

Medzi tímami vedie Porsche, ktoré disponuje veľmi výkonnou a efektívnou pohonnou jednotkou. Na nemeckého konštruktéra sa však doťahuje Envision a blízko je aj jeho továrenský „súrodenec“ Jaguar.

V pondelok boli na programe nováčikovské testy, ktoré ovládol rezervný pilot Aston Martinu Felipe Drugovich jazdiaci v Maserati. Medzi pretekármi nechýbali mená ako Daniil Kvjat, Will Stevens, Robert Švarcman, Roberto Merhi, Jack Aitken, Zane Maloney či Victor Martins.

Najbližšie preteky sú na programe 6. mája v Monaku, kde sa pôjde na takmer totožnej trati ako v prípade F1.

Priebežné poradie šampionátu: