logo F1online.sk

Vandoorne návrat do F1 nevylučuje: Nikdy nehovor nikdy

Stoffel Vandoorne2
© Mercedes-EQ Formula E Team
Tomáš Masár
Tomáš Masár27. 1. 2023

Z Formuly 1 sa ľahko odchádza, no už oveľa ťažšie sa do nej navracia. Uvedomuje si to aj bývalý pretekár McLarenu Stoffel Vandoorne, ktorý v súčasnosti pôsobí vo Formule E. Aj keď je Belgičanov návrat do najvyššej motoristickej súťaže nepravdepodobný, 30-ročný pretekár ho vylúčiť nemôže, veď ruku na srdce, kto by odmietol ponuku jedného z tímov F1?

Vandoorne pôsobil v F1 v rokoch 2016 až 2018 výlučne vo farbách McLarenu. Za britský tím odjazdil dovedna 42 veľkých cien, v ktorých zaknihoval 26 majstrovských bodov. Oveľa lepšie než vo Formule 1 si počína vo Formule E, kde pôsobí už piatu sezónu. V súťaži, kde sú monoposty poháňané čisto elektrickými agregátmi, sa vlani dokonca tešil z titulu.

V nadchádzajúcom ročníku bude okrem Formuly E pôsobiť aj vo Formule 1, nezasiahne ale (zrejme) do súťažného diania, keďže bude plniť len úlohu rezervného jazdca Aston Martinu. V kráľovnej motoršportu by sa však predstavil ešte určite rád, no bezpochyby by preferoval zmluvu na „plný úväzok“.

„Nikdy nehovor nikdy,“ povedal Stoffel Vandoorne o svojom návrate do F1 pre Reuters. „Nikdy jednoducho neviete, čo sa stane v niekoho kariére v najbližších rokoch, no pravdupovediac sa zameriavam na Formulu E. Snažím sa tu na trati odvádzať to najlepšie, čo viem.“

„Myslím si, že z pohľadu jazdca je vždy najdôležitejšie, aby na trati podal dobrý výkon, pretože ľudia o vás následne opäť prejavia záujem. Sústredím sa preto na Formulu E, usilujem sa tu vyhrávať preteky a šampionáty. Ostatné veci sú mimo mojej kontroly, nie je to v mojich rukách.“

Hoci sa pôsobenie vo Formule E v ničom nevyrovná pôsobeniu vo Formule 1, pre Vandoorna môže byť malou náplasťou aspoň to, že sú nové „elektrické formule“ po predstavení tretej generácie monopostov opäť o čosi výkonnejšie. Belgičan však tvrdí, že nie všetky zmeny sú k lepšiemu.

„Majú o 100 kilowattov väčší výkon [než autá druhej generácie, pozn. red.], sú asi o 60 kilogramov ľahšie, ale najväčšou zmenou si prešli pneumatiky, ktoré sú menej priľnavé ako v minulom roku. Viac výkonu a menšia priľnavosť nie je nevyhnutne ideálna kombinácia.“

„Autá sú náročné na riadenie, plávajú po trati a je veľmi ťažké poskladať dobré kolá. Všetci však v konečnom dôsledku chceme, aby boli autá rýchlejšie.“

„Malo by byť celkom jednoduché urobiť ich o pár sekúnd rýchlejšími. Snáď im stačí obuť hladké pneumatiky. Okamžite tak získajú päť alebo šesť sekúnd na kolo, ľudia sa budú následne pozerať na Formulu E vážnejšie,“ doplnil Vandoorne.