logo F1online.sk

Uškodí McLarenu zákaz párty-režimov?

Lando Norris
© McLaren
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl23. 8. 2020

Tri jazdecké a jeden konštruktérsky titul priniesla úspešná spolupráca McLarenu a Mercedesu v rokoch 1995 – 2014. Tradičná britská stajňa sa v roku 2021 opäť vráti k pohonnej jednotke Mercedes, ktorá má predstavovať ďalší krok pri jej návrate na pozície, na ktoré historicky patrí.

Prechod na motory Mercedes však zatiaľ nevyzerá úplne hladko. Prvou komplikáciou bolo pozastavenie vývoja monopostov pre globálnu pandémiu. McLaren tak na integráciu nového motora do šasi bude využívať vývojové žetóny, ktoré potom môžu chýbať v inej časti monopostu.

Špekulácie o tom, či je správne prejsť z Renaultu na Mercedes, vyvolalo aj chystané obmedzenie kvalifikačných „párty-režimov“, ktoré práve Mercedes často využíval. Na druhej strane, aj sám Toto Wolff sa vyjadril, že táto technická direktíva sa kráľa hybridnej éry nedotkne a paradoxne môžu ešte zlepšiť výkon pohonnej jednotky počas pretekov.

McLaren sa teda nebojí. „Úprimne, zatiaľ máme informáciu len z dôverného listu od FIA, ktorý nezachádza do detailov a neuvádza, čo je cieľom tejto technickej direktívy. Musíme si počkať. V súčasných komplexných pohonných jednotkách sú prioritou nastavenia a režimy pre spaľovací motor, pre rôzne režimy hybridného systému a spôsob využívania batérií pre spoľahlivosť, výkon, pre útočenie či bránenie na trati a podobne,“ povedal šéf tímu Andreas Seidl.

Už viackrát sme zažili situácie, keď sa zdalo, že nové direktívy zastavia Mercedes, no nikdy sa tak nestalo. Je možné, že rovnaký scenár nastane aj v tomto prípade. „Musíme si počkať, na čo sa zameriava táto zmena zo strany FIA,“ hovorí Andreas Seidl, ktorý naďalej vníma prechod na motory Mercedes pozitívne. Zaujímavé je, že vo Wokingu oznámili odchod od Renaultu minulý rok v čase, keď vo viacerých pretekoch doplatili na poruchy motora – Norris vypadol v Nemecku či Belgicku, kde odstúpil z piateho miesta, a Sainz zase kvôli motoru v Belgicku ani len neodštartoval.

V tomto roku však zatiaľ obaja jazdci vždy videli šachovnicovú vlajku a ani raz nemali problémy s motorom Renault. Až nápadne to pripomína záver sezóny 2017, keď po oznámení ukončenia spolupráce s Hondou zrazu začali McLareny obchádzať technické poruchy a inak v katastrofálnej sezóne sa pomerne často dokázali dostať na body. Vráťme sa však k obmedzeniu párty-režimov, ktoré Andreas Seidl nevníma ako problém.

Som si istý, že každý dodávateľ motorov ponúka rôzne režimy počas kvalifikácie i cez samotné preteky. Nemám prehľad o tom, aký je rozdiel medzi jednotlivými režimami u rôznych dodávateľov pohonných jednotiek. Bol by som prekvapený, ak by ktokoľvek ponúkal len jediný režim, ale neviem posúdiť, aké sú rozdiely medzi pohonnými jednotkami v štartovom poli. Takže toto je téma, ktorú si musia vyriešiť dodávatelia motorov a FIA,“ pokračoval šéf McLarenu, ktorý má v tento krok plnú dôveru. Veď prechod na Mercedes prišiel predovšetkým z jeho iniciatívy a ak by sme sa naň pozerali z pohľadu krokov, ktoré doteraz Seidl vo svojej funkcii urobil, bude to správne rozhodnutie. „Akékoľvek zmeny prídu, tak Mercedes bude podľa mňa so svojimi možnosťami a kapacitami stále udávať tempo pre ostatných v rámci hybridnej éry.“

Vzťah medzi McLarenom a Mercedesom nemal v roku 2014 úplne šťastný koniec. McLaren sa dostal do pozície obyčajného zákazníka a v zákulisí sa sťažoval aj na to, že nedostáva najrýchlejšie motorové mapy či režimy. Na druhej strane, ak sa pozrieme na to, v akom stave bol tento tím v rokoch 2013 – 2018, tak je veľmi pravdepodobné, že dôvodom slabých výkonov nebol motor, ale chyby vo vedení tímu a zlý smer pri vývoji auta.

Andreas Seidl verí, že od roku 2021 dostane jeho tím taký istý motor s takými istými parametrami ako bude mať továrenský Mercedes. „Pre nás ako zákazníka je bez ohľadu na pravidlá najdôležitejšie, aby sme jednoducho dostali rovnaké motorové režimy a rovnaký počet kilometrov v rôznych režimoch, aké bude mať k dispozícii aj továrenský tím. A v tomto smere mám maximálnu dôveru voči Renaultu i Mercedesu. Dôverujem im, že k zákazníkom pristupujú rovnako ako k továrenskému tímu,“ vyhlásil šéf britského tímu. Určitým špeciálnym režimom motoru je aj populárne „Scenario 7“, ktoré dodalo Landovi Norrisovi extra výkon v záverečných kolách pretekov na rakúskom Red Bull Ringu.

Aj pravidlá hovoria, že dodávatelia by mali zákazníkom ponúknuť ten istý „produkt,“ aký dostávajú ich materské tímy. „Pravidlá v tomto hovoria jasne – zákazníci dostanú presne rovnaké nastavenia ako továrenské stajne. Toto je zakotvené aj v zmluvách, ktoré máme s dodávateľmi motorov podpísané. A toto je pre nás najdôležitejšie. Dôverujeme Renaultu i Mercedesu, že tieto veci máme zaistené,“ uzavrel Andreas Seidl.