logo F1online.sk

Andreas Seidl o Neweym: Každý by ho chcel, ale F1 nie je o jednom človeku

Adrian Newey
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala30. 4. 2024

Ak sa skutočne potvrdia silnejúce hlasy zo zákulisia o tom, že Adrian Newey má opustiť Red Bull, čaká ho veľká dilema. Odíde do dôchodku alebo zamieri ku konkurencii? A ak áno, ku komu? Generálny riaditeľ Audi Andreas Seidl priznáva, že geniálneho konštruktéra by chceli mať všetci v padoku, no jeho príchod ešte nemusí znamenať spásu.

Viaceré zahraničné zdroje v utorok vyrukovali s informáciou, že Adrian Newey mal písomne oznámiť Red Bullu svoju rezignáciu. Oficiálne potvrdenie jeho odchodu vraj môže prísť už v priebehu najbližších dní a hodín.

Ak k tomu dôjde, Adrian Newey si bude môcť vyberať. Rôzne tímy sa ho budú snažiť zlákať, no na pomyselnej pole position má byť Scuderia Ferrari. Okrem nej sa hovorilo ešte aj o Aston Martine, no ak máme veriť zákulisným šumom, technický riaditeľ červených býkov by mal uprednostniť Maranello. Audi je v tomto smere na druhej koľaji napriek tomu, že do Formuly 1 prichádza s veľkou podporou automobilky.

V rozhovore pre AMuS sa Andreas Seidl vyjadril aj k prípadnému pokusu o podpísanie Adriana Neweyho či podobne uznávaného inžiniera, ktorý by dokázal doviesť celý projekt k vytúženému cieľu. “Je jasné, že v cirkuse F1 sú jedno-dve mená, ktoré by ste chceli mať v tíme. Niekoho, kto neprinesie len know-how, ale vďaka svojej sláve priláka aj pozornosť.”

A takisto ľudí. Helmut Marko pred pár dňami priznal, že tímy si už nemôžu dovoliť platiť najlepších inžinierov na svete a tí odchádzajú napríklad do informatického sektora. Pre mnohých fanúšikov F1 medzi nádejnými inžiniermi je však veľkým ťahákom predstava spolupracovať s legendou Adrianom Neweym, a tak sa uskromnia aj s menšou mzdou, ktorú im tímy môžu ponúknuť po zavedení rozpočtového stropu.

“Na druhej strane Formula 1 nie je šou jedného muža. Je dôležité zostaviť silný tím so správnym prístupom a s cieľom spoločne niečo dosiahnuť,” podotýka manažér so skúsenosťami z BMW, Porsche či McLarenu. “Preto je pri obsadzovaní kľúčových pozícií dôležité zabezpečiť, že relevantní zamestnanci posilnia túto kultúru. My sme tiež veľmi atraktívni pre top ľudí z tejto oblasti a som si istý, že na úvod máme tých správnych ľudí.”

Súčasná továreň Sauberu v Hinwile sa výrazne rozrastie. Už teraz vieme, že ju bude navštevovať Nico Hülkenberg, no jazdecká dvojica je len vrcholom ľadovca. Audi plánuje rozšíriť počet zamestnancov približne o polovicu.

“Momentálne sa nachádzame o osemcifernú sumu pod rozpočtovým stropom, ktorý stanovujú pravidlá, a máme okolo 600 zamestnancov,” opisuje súčasnú situáciu v tíme Seidl. Postupom času sa Sauber, resp. Audi bude blížiť k stropu. “Cieľom je čo najrýchlejšie navýšiť počet zamestnancov zo 600 na 900. Už teraz máme k dispozícii talentovaný tím a pokračujeme v jeho posilňovaní o odbornosť a skúsenosti.”

“Vlani sa nám podarilo najať niekoľko ľudí z iných tímov, z Formuly 1 a iných odvetví. Niektorí už u nás začali pracovať, iní čerpajú tradičné nútené dovolenky v F1. Je to pretrvávajúci proces. Keď Audi oznámilo, že prevezme 100 percent stajne, započali sme ďalšiu fázu náborovej kampane,” dodáva 48-ročný Nemec. “Tento projekt na scéne vyvolal obrovský záujem. Keď prémiová značka s takou motoršportovou históriou vstúpi do F1, má to enormný pôvab.”