logo F1online.skF1online.sk

Verstappen suverénne ovládol VC Mexika, Mercedes premárnil svoju šancu

Max Verstappen
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala30. 10. 2022

Max Verstappen práve prepísal históriu. Víťazstvom na Veľkej cene Mexika si na svoje konto pripísal pretekový triumf s poradovým číslom 14, čím prekonal doterajších držiteľov rekordu Michaela Schumachera a Sebastiana Vettela. História patrí víťazom a Max Verstappen v nedeľu neohrozene dokráčal k ďalšej trofeji. Nedokázali mu v tom zabrániť ani Mercedesy, ktoré si museli zájsť chuť i napriek viere, že v Mexiku mali najrýchlejší monopost. Nestavili totiž na optimálnu taktiku.

Štart veľkej ceny nám sľuboval zaujímavé preteky. Max Verstappen a Sergio Pérez obuli mäkké pneumatiky, zatiaľ čo Mercedes sa rozhodol pre alternatívnu stratégiu so štartom na pomalšej, ale trvácnejšej stredne tvrdej zmesi.

Maxovi Verstappenovi výhoda mäkších pneumatík pomohla udržať sa na čele aj po 811 metroch, ktoré ho delili od štartu po prvú zákrutu. Mercedesy bojovali skôr medzi sebou, no veľmi férovo. Hamilton s Russellom sa snažili nechať si miesto, čo okamžite využil Sergio Pérez a dvojicu strieborných šípov rozdelil. Manévrovací priestor stratégov Mercedesu bol razom výrazne oklieštený.

Zdalo sa však, že Lewis Hamilton má stále veľkú šancu dotiahnuť to do úspešného konca. Na stredne tvrdých gumách sa bez problémov dokázal držať Maxa Verstappena, ktorý sa čoraz viac trápil s mäkkou zmesou, ktorá toho začínala mať dosť. Po zastávke Sergia Péreza v 25. kole prezul aj on, a to na mediumky.

Lewis Hamilton sa ocitol na čele a mohol natiahnuť svoj úvodný stint. Mercedes si však nemohol robiť “čo chcel”, pretože Sergio Pérez sa na nových pneumatikách doťahoval. Keby britský jazdec zostal na trati dlhšie, riskoval by, že spadne až za domáceho jazdca.

Mercedes bol v šachu. Zostať vonku dlhšie by predstavovalo priveľké riziko, keďže vieme, aký je Red Bull na rovinkách rýchly a naopak, Mercedes pomalý. Ani pneumatiková výhoda by mu nemusela stačiť na dokonanie predbiehacieho manévra.

Lewis Hamilton bol nútený zastaviť a obul tvrdú zmes, ktorá to mala zvládnuť až do cieľa. Stratégovia verili, že Max Verstappen sa bude ku koncu pretekov trápiť a buď prezuje, alebo na trati spadne za sedemnásobného majstra sveta. Po pár kolách druhého stintu sa však ukázalo, že tvrdá zmes nie je vôbec taká dobrá. Hamilton až do konca pretekov ľutoval, že ju obul a rovnako bol na tom George Russell. Azda mohli strieborné šípy skúsiť aspoň rozdeliť stratégie.

Mladší z dvojice jazdcov Mercedesu nakoniec prezul na mäkkú zmes, ale za jediným účelom: Zajazdiť najrýchlejšie kolo a pripísať si extra bod, čo sa mu podarilo.

Za prvou štvorkou skončili neviditeľné Ferrari, ktoré majú vo vysokej nadmorskej výške problémy s výkonom pohonnej jednotky. Menšie turbo nedokáže dodať spaľovaciemu motoru toľko vzduchu ako riešenia konkurencie bez toho, aby sa neprehrialo. Carlos Sainz a Charles Leclerc však dorazili do cieľa a minimalizovali škody. Vo zvyšných dvoch veľkých cenách totiž budú musieť vybojovať druhú priečku v konštruktérskom šampionáte.

Daniel Ricciardo dnes obsadil siedmu priečku vďaka stratégii, ktorú by sme bez preháňania mohli označiť za najlepšiu zo všetkých. Po štarte na stredne tvrdej zmesi totiž prezul na mäkké pneumatiky, na ktorých vyškolil celý stred poľa. Keď sa dostal pred Landa Norrisa, poradil si s Valtterim Bottasom aj oboma Alpinmi. Následne si pred Oconom vyjazdil dvanásťsekundový náskok. To bolo preňho kľúčové. Na konte mal totiž desaťsekundovú penalizáciu za spôsobenie kolízie s Júkim Cunodom, ktorý na jej následky odstúpil. Na softoch sa napokon udržal pred Alpinom a získal dôležité body v boji o štvrté miesto Pohára konštruktérov.

Šachovnicovú vlajku videl opäť len jeden Alpine. Fernando Alonso musel z pretekov odstúpiť pre zlyhanie pohonnej jednotky, no už pár kôl pred ňou vo vysielačke lamentoval, akoby musel manažovať bližšie nešpecifikovaný problém: “Neuveriteľné, to je sezóna… To je sezóna…” povzdychol si nad neuveriteľným množstvom technických problémov a odstúpení.

Prvú desiatku uzavreli Lando Norris a Valtteri Bottas.

Image
Image

Súvisiace články

Diskusia