logo F1online.sk

Mercedes v Mexiku domotali časy Latifiho, priznal Vowles

Lewis Hamilton
© Twitter/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 11. 2022

Stratégia medium – hard nebola v Mexiku správnou cestou k úspechu, o tom dnes už niet pochýb. Tímy však mali iba kusé informácie, keďže sa druhý tréning venoval výhradne testu budúcoročných pneumatík Pirelli a taktiež sa obávali rýchlej degradácie mäkkých gúm. Skôr však mali veriť zvestiam o nedobrej výkonnosti tých tvrdých. A práve to sa Mercedesu v Mexiku stalo osudným.

Už sa nikdy nedozvieme, či mal Lewis Hamilton alebo George Russell reálnu šancu zvíťaziť. Strategické rozhodnutia Mercedesu však ich nádeje definitívne pochovali a Max Verstappen si dokráčal za pohodlným víťazstvom.

Stajňa z Brackley získala v ostatných rokoch povesť bezchybne namazaného stroja, ktorý robí len minimum chýb. Pravdou však je, že Mercedes ich v tejto sezóne nespáchal málo. Tímu chýbala agresivita, chýbala mu rozhodnosť a hlavne, chýbala mu dostatočná dôvera v slová vlastných jazdcov. Hlavný stratég stajne James Vowles sa v tradičnom brífingu tímu na sociálnych sieťach pokúsil fanúšikom vysvetliť rozhodovací proces, ktorý stál za zrodom mexických strategických rozhodnutí.

„Naša pozícia v prípade Lewisa bola asi taká, že Pérez zastavil pred ním a my sme mali iba jedno alebo dve kolá na to, aby sme ho pokryli,“ povedal Vowles. „Mali sme dve možnosti, buďto nechať Péreza dostať sa dopredu a potom nasadiť mäkké pneumatiky alebo zastaviť. V prípade druhej možnosti boli len tvrdé pneumatiky tými, ktoré to mohli zvládnuť až do konca pretekov.“

„Rozhodli sme sa, že uprednostníme pozíciu na trati, ktorá bola v tejto fáze dôležitejšia. Navyše, mali sme nejaké Latifiho dáta, ktorý už zastavil a jeho časy na hardoch neboli nijak hrozné.“

„Takže sme sa rozhodli zastaviť, obuť Lewisovi tvrdé pneumatiky a ísť na nich do konca pretekov dúfajúc, že stredne tvrdé gumy Verstappena stratia výkonnosť podobne, ako na konci nášho stintu,“ dodal Vowles.

Nicholas Latifi bol prvý, ktorý obul tvrdé pneumatiky. Sprvu to na tejto zmesi nevyzeralo tak tragicky, avšak prišiel notoricky známy mexický problém. Na tejto trati vo vysokej nadmorskej výške musíte šetriť motor a brzdy, ktorým sa nedostáva dostatok vzduchu. Nutnosť jazdiť opatrnejšie, pred brzdným bodom dať nohu dolu z plynu a chladiť celý monopost však príliš nepomáha pri zahrievaní pneumatík. Dobre zahriať hardy tak bolo v Mexiku veľmi zložité a doplatili na to mnohí.

Mercedes však stále mal v pretekoch Georgea Russella, ktorý žiadal prezutie na softy. Sám pritom už v pretekoch nemal čo stratiť, keďže bol virtuálne štvrtý a Ferrari za ním strácalo „dva svety“. Ani s ním sa však v tíme neodhodlali k stratégii medium – soft. Prestali totiž pomýšľať na útok na víťazstvo a za svoj cieľ si vybrali tretieho Péreza.

„Bola to ťažká voľba,“ priznal Vowles. „Rozhodli sme sa však pre vyváženú stratégiu a nasadili tvrdé pneumatiky v nádeji, že nám nakoniec prinesú lepší výsledok. Verili sme, že keď sme sa tu na mediumkách trápili my, tak to na nich Pérez nedotiahne až do cieľa a bude musieť zastaviť.“

„Pri spätnom pohľade to bolo nesprávne rozhodnutie a myslím si, že keď sa pozriete na Ricciarda, tak sme mali skrátka pokračovať.“

„Áno, istá degradácia tu bola a zhoršovala sa, ale už nám nechýbalo veľa, kým by sme mohli nasadiť softy. Aký by bol výsledok? Nie som si istý, ale myslím si, že preteky by pre nás dopadli lepšie,“ dodal Vowles.

Súvisiace články