logo F1online.sk

Štatistiky a fakty po VC Mexika 2022

Max Verstappen, Lewis Hamilton, Sergio Pérez na pódiu VC Mexika 2022
© LAT Images/Pirelli F1 Press Area
Tomáš Nagy
Tomáš Nagy7. 11. 2022

Max Verstappen vytvoril v Mexiku dva historické sezónne rekordy. Holanďan zaknihoval v aktuálnom ročníku už 14. víťazstvo, čo sa doteraz nepodarilo žiadnemu inému pilotovi. A svoje bodové konto navýšil už na 416 bodov, čo je tiež nový rekord v rámci jednej sezóny. Je však možné porovnávať tieto rekordy s údajmi z minulosti? Neťaží majster sveta najmä z toho, že v súčasnosti je oveľa viac pretekov a k dispozícii väčší počet bodov?

Najlepší spôsob, ako porovnať dnešné a minulé štatistiky, je previesť ich na percentá. Max je so 14 triumfmi z 20 pretekov zatiaľ na čísle 70%, rovnako ako Jim Clark v roku 1963, keď vyhral sedem z desiatich pretekov. Maxov výkon však stále nestačí na Michaela Schumachera so 72,2% za 13 výhier z 18 podujatí v roku 2004, ale je to viac ako 68,4%, ktoré má na konte Sebastian Vettel a jeho 13 víťazstiev v sezóne 2013 po odjazdení 19 veľkých cien.

Navyše ak Verstappen nenájde premožiteľa v posledných dvoch pretekoch, čo je za normálnych okolností vysoko pravdepodobné, tak by ukončil ročník so 16 výhrami z 22 Grand Prix, čo predstavuje 72,7% a v tom prípade by prekonal aj Schumiho.

No aj tak by mu to stačilo „len“ na druhé miesto v historických tabuľkách, kde neohrozene vládne Alberto Ascari. Talian so svojím Ferrari dokázal v roku 1952 opanovať až šesť pretekov z ôsmich, a teda s percentuálnou úspešnosťou rovných 75%. Talian navyše absolvoval iba sedem podujatí, keď v rámci prípravy na 500 míľ Indianapolis vynechal úvodnú VC Švajčiarska, v ktorej Ferrari dominovalo.

Ešte viac trpia štatistiky z hľadiska bodov. Vďaka štedrejšiemu bodovému systému zavedenému od roku 2010, ktorý ešte viac rozšírili šprinty (od 2021) a extra bod za najrýchlejšie kolo pretekov (od 2019), je naozaj ťažké porovnávať minulosť so súčasnosťou.

Michael Schumacher je jediným jazdcom v prvej desiatke historickej tabuľky v počte získaných bodov, ktorý pretekal aj v minulom tisícročí a aj to mu napriek 91 víťazstvám patrí až ôsme miesto s 1566 bodmi. Pred ním je dokonca aj Valtteri Bottas (6. priečka, 1785 bodov) len s desiatimi prvenstvami vo veľkých cenách.

Rovnako ako pri výhrach, môžeme sa aj v tomto prípade pozrieť na reč percent. Verstappen v aktuálnej sezóne zatiaľ nazbieral 416 z 544 možných bodov, čo je 76,4%. Doterajší držiteľ rekordu Lewis Hamilton v roku 2019 nazbieral 413 z 546 bodov a to je 75,6% (v danom ročníku sa nešli šprinty, ale už bolo možné získať extra bod za najrýchlejšie kolo pretekov).

Pokiaľ zohľadníme iba sezóny, ktoré bodovo započítavali všetky výsledky, tak niektorí jazdci majú lepšie percentuálne ohodnotenie. Michael Schumacher mal v roku 2002 144 bodov zo 170 (84,7%) a v roku 2004 148 bodov zo 180 (82,22%), Sebastian Vettel dosiahol lepší percentuálny pomer ako Max v rokoch 2011 (392/475, 82,53%) a 2013 (397/475, 83,58%) a aj Lewis Hamilton to nad 80% vytiahol v ročníku 2015 (381/475, 80,21%).

Úradujúci šampión by pokoril rekord aj pri starom bodovacom systéme (10-8-6-5-4-3-2-1), na základe ktorého by dominoval so 158 bodmi a prekonal by aj vyššie spomínaných Schumiho 148 bodov zo sezóny 2004. Tento systém by nahral viac do karát aj Mickovi Schumacherovi pri zmluvných rokovaniach na budúci rok, keďže na konte by mal štyri body a na svojho kolegu Magnussena strácal iba bod.

Nech sa už na štatistiky pozeráme akokoľvek, jedno je isté. Sezóna 2022 v nich bude zapísaná veľkými písmenami, za ktoré vďačíme dominancii Maxa Verstappena a Red Bullu.

Ďalšiu porciu toho najzaujímavejšieho, čo priniesol mexický víkend, si môžete prečítať nižšie s tradičným prispením Auto Motor und Sport:

  • Zostava na pódiu VC Mexika bola totožná ako pred 12 mesiacmi a presne v rovnakom poradí (1. Verstappen, 2. Hamilton, 3. Pérez). V histórii F1 nastala rovnaká situácia iba šesťkrát a naposledy v Španielsku 2020 a 2021 (1. Hamilton, 2. Verstappen, 3. Bottas).
  • Verstappenovi Mexiko mimoriadne praje. Miestnu veľkú cenu vyhral za ostatných päť rokov až štyrikrát. Sériu mu prekazil v roku 2019 Lewis Hamilton.
LAT Images/Pirelli F1 Press Area
  • Napriek štyrom triumfom v pretekoch, Holanďan až tento rok dokázal v Mexiku vybojovať pole position, čo sa mu podarilo na 15. rôznom okruhu. Tým dorovnal na desiatom mieste historickej tabuľky Valtteriho Bottasa. Celkovo dosiahol Max 19. pole position a to ho radí na 16. priečku.
  • Na posledných jedenástich VC Mexika sme videli na pole position jedenásť rôznych jazdcov a v predchádzajúcich štyroch ročníkoch držiteľ mexickej pole position ani raz nefinišoval v prvej trojke.
  • Max nielen pre seba, ale aj pre Holandsko zaknihoval 34. výhru. V poradí štátov predbehla krajina tulipánov USA a Španielsko s 33 víťazstvami a patrí jej 10. priečka. Pred Holandskom je na 9. mieste Argentína (38 výhier). Rebríček vedie suverénne Veľká Británia (307) pred Nemeckom (179) a Brazíliou (101).
LAT Images/Pirelli F1 Press Area
  • Sergio Pérez zaznamenal na domácej trati umiestnenie v TOP3 po 25. raz v kariére. To Mexičana radí na delené 41. miesto s Jackym Ickxom.
  • Red Bull na okruhu bratov Rodríguezovcov oslavoval deviate víťazstvo v rade a v ohrození je rekord McLarenu z ročníka 1988, ktorý od Brazílie po Belgicko nenašiel premožiteľa na jedenástich podujatiach za sebou. Red Bull deviatou výhrou bez prerušenia dorovnal vlastný tímový rekord z roku 2013, keď Sebastian Vettel nedal nikomu šancu po letnej prestávke od Belgicka po Brazíliu. Tieto dve série červených býkov sa zároveň delia o šieste miesto histórie.
Getty Images/Red Bull Content Pool
  • Rakúska stajňa zároveň zaznamenala v tejto sezóne 16. triumf v pretekoch a na druhej priečke historickej tabuľky dorovnala Mercedes zo sezón 2014 a 2015. Ten však potreboval na toľko výhier iba 19 pokusov. Každopádne absolútny rekord strieborných šípov z roku 2016 odolá. Na ich 19 víťazstiev červení býci nedosiahnu.
  • Red Bull vždy skončil na 1. alebo 2. priečke s aspoň jedným jazdcom v posledných 19 pretekoch (od VC Saudskej Arábie). Táto séria pódií je zároveň šiestou najdlhšou v dejinách F1 a dorovnala šnúru McLarenu od Austrálie 2007 po Malajziu 2008 a ďalší vlastný tímový rekord, ktorý trval od Brazílie 2010 po Indiu 2011. Tejto štatistike totálne a neohrozene dominuje Ferrari a jeho bezprecedentných 53 pódií za sebou od Malajzie 1999 po Japonsko 2002.
LAT Images/Pirelli F1 Press Area
  • Tri z ostatných štyroch najrýchlejších kôl v pretekoch zajazdil George Russell, ktorý ich má na svojom konte celkovo štyri. To ho historicky radí na delenú 60. priečku po boku Landa Norrisa, Jeana Alesiho, Patricka Depaillera, Jeana-Pierra Beltoisa a Jo Sifferta.
  • Prvýkrát od VC Kanady neštartovalo z prvého radu ani jedno Ferrari.
  • Max Verstappen zaknihoval v Mexiku 61 kôl na čele veľkej ceny a s celkovým súčtom 1798 okruhov prekonal na deviatej priečke Fernanda Alonsa (1770 kôl).
  • Päť kôl viedol mexickú Grand Prix aj George Russell, ktorý s celkovým počtom 92 okruhov stále čaká na prvú výhru. V tomto smere okupuje tretie miesto histórie za Jeanom Behrom (107 kôl) a Chrisom Amonom (183 kôl).