logo F1online.skF1online.sk

Shovlin vysvetľuje, prečo trest pre Red Bull nie je až taký prísny

Christian Horner a Max Verstappen
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala31. 10. 2022

Red Bull už od piatka opakuje svoju mantru o tom, ako drakonicky bol potrestaný za prekročenie rozpočtového stropu. Súperi zas svorne konštatujú, že trest nie je ani zďaleka taký prísny. Rovnaký postoj má aj Mercedes. Podľa jeho šéfa traťových inžinierov Andrewa Shovlina Christian Horner všetko nafukuje a skutočný dopad nebude taký veľký, ako sa to snaží vykresliť.

Red Bull napokon akceptoval svoj trest, aj keď sa Christian Horner snažil s FIA všemožne vyjednávať. Niekto by povedal, že obišiel veľmi dobre, no šéf Red Bullu zdôrazňuje, že jeho tím na desaťpercentné zníženie alokácie vo veternom tuneli a CFD doplatí. Médiám tiež ponúkol čísla: Takáto strata vraj spomalí monopost červených býkov o 0,25 až 0,5 sekundy na kolo.

Šéf traťových inžinierov Andrew Shovlin na Christiana Hornera reaguje a čísla, ktoré do éteru hodili červení býci, zasadzuje do kontextu. Realistickejšie je vraj, keby Horner túto stratu odhadol dvoma desatinami sekundy. Odhadol zhora, nie zdola.

“Penalizácia nepredstavuje oveľa väčšiu stratu, než akú by ste nabrali, keby ste skončili o jednu pozíciu vyššie v šampionáte,” podotýka Andrew Shovlin narážajúc na alokácie aerodynamického vývoja.

Platí totiž, že najpomalší tím môže stráviť vo veternom tuneli a pri výpočtoch CFD 115 percent času oproti základu, pričom predposledný tím 110 percent, ďalší 105 percent, a po päťpercentných krokoch sa dostaneme až k majstrom sveta, ktorým prislúcha 70 percent.

Keďže Red Bull príde o desať percent zo svojej alokácie, zostane mu už len 63 percent času v porovnaní so základom. Shovlin zdôrazňuje, že to je skoro to isté ako rozdiel medzi dvoma pozíciami v šampionáte.

“Nie je to až taký hendikep, ako keď sa umiestnite o dve pozície vyššie. Myslím si teda, že je prehnané hovoriť o tomto treste ako o drakonickom,” pokračoval Shovlin.

Na čo sa však veľmi často pri interpretácii dopadov tohto trestu zabúda, je fakt, že dnes už aerodynamickým vývojom nie je možné získať takú výhodu ako vlani, keď tímy museli preskúmať obrovské množstvo rôznych konceptov. A Red Bull už presne vie, ktorou cestou sa treba uberať, veď šampionát ovládol suverénnym spôsobom.

“Znížiť niekomu počet behov (vo veternom tuneli, pozn. red.) limituje vašu slobodu pri vyvíjaní konceptu, no tieto pravidlá máme už celkom dobre preskúmané,” podotkol 48-ročný Brit. “Musíte byť skrátka o čosi efektívnejší, ale keby to bola polovica sekundy, o ktorej som sa dopočul, tak tím na chvoste štartového poľa by mal trojsekundovú výhodu nad poprednými stajňami. Nie je to tak.”

Koľko teda Red Bull stratí, ak nie päť desatín? “Závisí to od toho, aké dobré rozhodnutia prijmete v priebehu roka. Povedal by som, že desatina, možno o čosi viac ako desatina. Hornú hranicu toho, koľko by vás to mohlo stáť, by mohli predstavovať dve desatiny.

“Draho by vás to vyšlo v prípade, keby ste si zvolili nesprávny koncept a museli by ste sa vývojovo vracať. Vtedy by ste prišli o slobodu pri skúmaní ďalších alternatív,” hovorí Shovlin. Red Bull má však koncept zvolený na jednotku, veď jeho vývoj vedie Adrian Newey, o ktorom sa traduje, že ako jediný človek v padoku dokáže “vidieť vzduch”.

Red Bull napokon prekročil rozpočtový strop o 2,2 milióna dolárov, no FIA uznáva, že keby Red Bull nemal problémy s daňami, tak by minul “len” o 0,5 milióna viac, než bolo povolené.

Andrew Shovlin nechcel odhadovať, koľko desatín sekundy na kolo by mohli priniesť tieto sumy. “Ako inžinieri denne prijímame rozhodnutia, čo spravíme a čo nie, a tieto rozhodnutia majú dopady o magnitúde od jedného až do troch tisíc dolárov. Toto je normálna súčasť našej práce. Vieme, koľko peňazí míňame a čo nám to prináša. Nemáme však dosť peňazí, preto musíme veľmi dôkladne zvážiť, kam ich investujeme.”

“Veľmi ťažko sa to vyjadruje časmi na kolo, no v skutočnosti vám peniaze kupujú výkon. Poľahky by mohlo ísť o jeden veľký balík vylepšení,” zamýšľa sa nad potenciálnym vplyvom spomínaného pol milióna. “Tímy sú pri balíkoch čoraz efektívnejšie a vyrábajú ich za menej peňazí, recyklujú súčiastky. Som si istý, že to nerobíme len my. Vymaže trest toto prekročenie? Úprimne, závisí to od toho, ako efektívne vyvíjajú.”

Súvisiace články

Diskusia