logo F1online.sk

Štatistiky a fakty po VC Japonska 2022

Max Verstappen, Sergio Pérez a Charles Leclerc na pódiu VC Japonska 2022
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Tomáš Nagy
Tomáš Nagy16. 10. 2022

Po japonskej Suzuke je o majstrovstvách sveta 2022 medzi jazdcami rozhodnuté a Max Verstappen sa stal staronovým šampiónom. Zatiaľ čo v minulej sezóne to bola dráma až do posledného kola, v tomto ročníku padla definitíva už štyri veľké ceny v predstihu. V histórii F1 iba dvaja piloti oslavovali titul skôr – Michael Schumacher v roku 2002 už po júlovej VC Francúzska a do konca zostávalo ešte šesť podujatí a Nigel Mansell v roku 1992 po augustovej VC Maďarska, keď do vyvrcholenia ročníka chýbalo päť pretekov. Verstappen využil druhý majstrovský mečbal, navyše na trati, ktorá korunovala najviac majstrov sveta. Od kedy je Suzuka súčasťou kráľovnej motoršportu (1987), zažila majstrovské oslavy už po dvanásty raz.

Už v prvých piatich ročníkoch domáca trať Hondy korunovala šampióna F1. Sériu započal Nelson Piquet (Williams) svojím tretím titulom. Potom prišli štyri roky osláv stajne McLaren a dua Senna/Prost (Senna 3x, Prost 1x). Predovšetkým ich legendárne finálové veľké ceny z rokov 1989 a 1990 patria do zlatého fondu F1.

Po niekoľkých rokoch pôstu prišlo na rad majstrovské šampanské v ročníku 1996, ktoré si vychutnal Damon Hill (Williams), následne sa tešil na konci 90-tych rokov Mika Häkkinen znovu na McLarene (1998 a 1999). Štafetu po ňom prevzal Michael Schumacher (Ferrari) v sezónach 2000 a 2003. Obzvlášť bujará bola párty v roku 2000, keď Schumi priniesol titul do Maranella po dlhých 21 rokoch. A pred Maxom to naposledy v karaoke bare v Suzuke roztočil Sebastian Vettel (Red Bull, 2011).

S tuctom rezultátov o jazdeckých tituloch Suzuka momentálne tromfla taliansku Monzu. Chrám rýchlosti doteraz korunoval jedenástich majstrov sveta. Tretia priečka patrí brazílskemu Interlagosu, kde sme šampióna spoznali dovedna šesťkrát.

Samotné Japonsko má na svedomí ešte o dve finálne rozuzlenia navyše. V roku 1976 bol okruh vo Fudži svedkom mimoriadne dramatického a pamätného finále, po ktorom svoj jediný titul oslávil James Hunt (McLaren), pretože jeho jediný rival Niki Lauda (Ferrari) dobrovoľne odstúpil z pretekov z obavy o bezpečnosť na mokrej trati. A v sezóne 1995 rozhodol o svojom druhom titule Michael Schumacher (Benetton) na Veľkej cene Pacifiku v Aide.

To ale nie je všetko čím nás Suzuka štatisticky ohúrila. Súhrn toho najlepšieho prinášame tradične za pomoci Auto Motor und Sport:

  • Max Verstappen získal druhý titul v F1 a v historických tabuľkách mu patrí delené jedenáste miesto po boku takých legiend ako sú Alberto Ascari (1952, 1953), Jim Clark (1963, 1965), Graham Hill (1962, 1968), Emerson Fittipaldi (1972, 1974), Mika Häkkinen (1998, 1999) a Fernando Alonso (2005, 2006).
  • Verstappen získal svoje dva tituly následne po Hamiltonovom siedmom primáte, čím napodobnil Fernanda Alonsa, ktorý svojimi dvomi titulmi v rokoch 2005 a 2006 ukončil éru Michaela Schumachera po jeho siedmej korunovácii v ročníku 2004.
Getty Images/Red Bull Content Pool
  • Max je druhým najmladším dvojnásobným majstrom sveta, keď druhý titul dosiahol vo veku 25 rokov a 9 dní. Zaradil sa tým za Sebastiana Vettela, ktorý v roku 2011 získal druhú majstrovskú korunu vo veku 24 rokov, 3 mesiace a 6 dní. Tretie miesto okupuje Fernando Alonso (25 rokov, 2 mesiace a 23 dní).
  • V Suzuke sme boli svedkami premiérového pódia v zložení Verstappen, Peréz a Leclerc.
LAT Images/Pirelli F1 Press Area
  • Holandský šampión vyhral VC Japonska o 27,066 sekundy a ide tak o najdominantnejšie víťazstvo v Suzuke. Bol to zároveň najväčší náskok víťaza pretekov v tejto sezóne.
  • Po austrálskej Grand Prix mal Max v jazdeckom šampionáte manko až 46 bodov na vedúceho Charlesa Leclerca (Ferrari). Pri súčasnom bodovom systéme (od roku 2010), žiadny iný jazdec nedokázal zmazať taký veľký deficit a stať sa majstrom sveta.
LAT Images/Pirelli F1 Press Area
  • Verstappen oslávil v Suzuke už dvanásty triumf v tejto sezóne, o dva viac ako v majstrovskom roku 2021. Max tak má ešte štyri pokusy, aby vyrovnal alebo pokoril rekord 13 víťazstiev v jednom ročníku, ktorý spoločne držia Michael Schumacher (2004) a Sebastian Vettel (2013).
  • Holandský šampión dosiahol 32. kariérnu výhru, čím dorovnal na 6. mieste historických tabuliek majstra sveta z rokov 2005 a 2006 Fernanda Alonsa. Prvú päťku môže atakovať najskôr v budúcom ročníku (Ayrton Senna a 41 víťazstiev).
Twitter/Red Bull Racing
  • Max zároveň zvíťazil na 21. rôznej trati, pričom štartoval na 31 odlišných okruhoch. Na viac rozdielnych tratiach dokázali vyhrať len Hamilton (31), Michael Schumacher (23), Alain Prost (22) a dorovnal Sebastiana Vettela (21). Holanďan tiež zaknihoval pole position na 14. rôznom okruhu, čím dorovnal na jedenástom mieste Nikiho Laudu a Fernanda Alonsa. Celkovo dosiahol Max 18. pole position a je na delenej 16. priečke so Charlesom Leclercom, majstrom sveta z roku 1978 Mariom Andrettim a René Arnouxom.
  • Charles Leclerc a Sergio Pérez zaznamenali v Suzuke umiestnenia v TOP3 po 22. resp. 24. raz v kariére. Monačan sa delí o 49. miesto s René Arnouxom, zatiaľ čo Mexičan je vyššie na 42. priečke spoločne so Stirlingom Mossom a majstrami sveta z rokov 1964 a 1980 Johnom Surteesom a Alanom Jonesom.
Getty Images/Red Bull Content Pool
  • Red Bull si z Japonska tiež vezie dvojité víťazstvo s poradovým číslom 22.
  • Pred letnou prestávkou Lewis Hamilton ťahal šnúru piatich pódií v rade, ale po letnej prestávke nestál na bedni ani raz.
  • Mick Schumacher nakrátko prevzal vedenie VC Japonska v 9. kole, ale oficiálne kolo na čele mu však nebolo pripísané, pretože nepreťal cieľovú čiaru ako vedúci jazdec. Piloti Haasu za ostatných sedem sezón tak naďalej nedokázali získať kolo vo vedení veľkej ceny.
Getty Images/Red Bull Content Pool
  • Kevin Magnussen absolvoval najviac podujatí pre Haas – 97. Dán tak predbehol Romaina Grosjeana (96).
  • Pohonné jednotky Red Bull Powertrains dosiahli štrnáste víťazstvo a sú na desiatom mieste histórie.
  • Red Bull vždy skončil na 1. alebo 2. priečke s aspoň jedným jazdcom v posledných 17 pretekoch (od VC Saudskej Arábie).
Getty Images/Red Bull Content Pool
  • Kuan-jü Čou zajazdil prvé najrýchlejšie kolo pretekov vo svojej kariére a celkovo to dosiahol ako 136. pilot histórie. Pre Sauber to bolo prvé najrýchlejšie kolo Veľkej ceny od Španielska 2013 (Gutiérrez) a Alfa Romeo čakala od Belgicka 1983 (de Cesaris). Iba o tisícinku sekundy ušlo v Suzuke najrýchlejšie kolo pretekov Alonsovi.
  • Lance Stroll vypadol v Q1 už po 59. raz v kariére a dorovnal Tima Glocka na druhom mieste. Viac koncov v Q1 má na konte len Marcus Ericsson (71).
  • Tohtoročný šampióni v F3 (Victor Martins), F2 (Felipe Drugovich) a F1 (Max Verstappen) dostali informáciu, že sú majstrami sveta až po vystúpení z kokpitu v boxovej uličke a nie v monoposte po prejdení cieľa.
DPPI/Sauber Media Hub
  • V Japonsku vyšla informácia, že Alpine odštartuje ročník 2023 s čisto francúzskou dvojicou jazdcov Ocon/Gasly. Posledným francúzskym tímom, ktorý mal v oboch monopostoch Francúzov, bol Ligier v roku 1994 (Panis/Lagorce).
  • Alonso dokončil preteky po 279. raz. Prekonal tým rekord Kimiho Räikkönena, ktorý videl šachovnicovú vlajku 278-krát.
  • Veľké ceny Japonska a Singapuru sa neodjazdili v plnej dĺžke – 59 zo 61 kôl v Singapure a 28 z 53 okruhov v Japonsku. Naposledy nastala takáto situácia v dvoch po sebe idúcich pretekoch v Maďarsku a Belgicku 2015.