Verstappen navrhuje dodatočné testy mokrých pneumatík, sám s tým rád pomôže
Modro označené pneumatiky Pirelli do prudkého dažďa sú skrátka pomalé. Pred Japonskom to možno ešte bolo také verejné tajomstvo, ale teraz je to už len holý fakt. To v kombinácii s charakteristikami novej generácie monopostov znamená, že tieto autá jednoducho nie sú schopné jazdiť, keď je na trati priveľa vody. Pomocnú ruku v úsilí tento stav zlepšiť ponúkol aj dnes už dvojnásobný šampión Max Verstappen.
Vodný sprej za monopostami s ground effectom a neschopnosť mokrých pneumatík dosahovať konkurencieschopné výkony znamenajú, že fanúšikovia Formuly 1 sa obávajú každej predpovede počasia hlásiacej dážď v priebehu súťažného víkendu. Netreba pritom, aby pršalo nejak silno a čelíme vážnemu riziku, že nebudeme vôbec jazdiť.
Tímy sú skrátka kvôli výkonnosti „modrých“ pneumatík nútené obúvať intermediálky, čo so sebou nevyhnutne prináša riziko nehôd, žeriavov na trati a červených vlajok. Čo sa s tým teda dá urobiť?
„Nechcem do nikoho rýpať, ale podľa mňa potrebujeme lepšie mokré pneumatiky. Pozrite sa, čo sme dokázali v 90. rokoch alebo začiatkom nového tisícročia na veľkej vode,“ povedal novinárom v Japonsku Max Verstappen.
„Som rád, že máme k dispozícii zopár testovacích dní a môžeme si vyskúšať najrôznejšie pneumatiky. Potrebujeme však lepšie mokré gumy, pretože tie súčasné sú podľa mňa skrátka pomalé a nedokážu odviesť veľké množstvo vody. To je tiež dôvod, prečo sa všetci snažia prezuť hneď na intermediálky. Sú omnoho rýchlejšie.“
„Mohli ste to vidieť hneď v dvoch kolách po sebe. Prezuli sme z mokrých gúm na prechodné a okamžite zrýchlili minimálne o päť sekúnd. To je skrátka príliš veľa a tiež je to dôvod, prečo na týchto gumách nechce nikto jazdiť,“ dodal Verstappen.
Je teda zrejmé, že tieto zmesi Pirelli príliš nevyšli. V budúcom roku však talianska spoločnosť dostane šancu to napraviť. Pomôcť im chce aj sám dvojnásobný šampión. „Pri takom daždi, ako sme videli počas prerušenia pretekov, by to mokré pneumatiky nemuseli zvládnuť. Myslím, že v takej vode by sa na nich jazdilo naozaj ťažko,“ hovorí Max.
„Keď si to však porovnáte s obdobím spred dvadsiatich rokov, úplne by to stačilo a dokázali by sme jazdiť. Takže musí existovať nejaké riešenie.“
„Nie je to z mojej strany žiadna kritika, rád s tým sám pomôžem. Mali by sme sa na to pozrieť, možno zorganizovať viac testovacích dní a pracovať spoločne na nájdení lepších pneumatík. Musíme dostať aspoň šancu jazdiť na mokrej trati, nie iba zajazdiť dve kolá na mokrých gumách a potom hneď prezuť na intermediálky, pretože to nie sú mokré preteky. Mokré preteky znamenajú jazdiť v prudkom daždi,“ povedal Verstappen.