logo F1online.sk

FIA uzavrela vyšetrovanie udalostí z Japonska, prijme niekoľko opatrení

Źeriav na trati pri odpratávaní monopostu Carlosa Sainza
© The Himalayan Rider/YT:Screenshot
Milan Kubala
Milan Kubala21. 10. 2022

Po obrovskej kritike jazdcov adresovanej riaditeľstvu pretekov Medzinárodná automobilová federácia započala detailnú analýzu toho, ako a prečo sa žeriav ocitol na trati vo chvíli, keď na nej ešte boli monoposty, a či to bolo v súlade s bezpečnostnými štandardmi. Výsledkom vyšetrovania je napokon prijatie niekoľkých bezpečnostných opatrení a taktiež akési “odstavenie” riaditeľa pretekov Eduarda Freitasa na zvyšok sezóny 2022.

Pierre Gasly po pretekoch v Japonsku len ťažko hľadal slová. Uvedomil si totiž, ako málo chýbalo, aby narazil do žeriava, ktorý práve pomáhal s odpratávaním zničeného monopostu Carlosa Sainza. Pri nízkej viditeľnosti a v náročných podmienkach, pri ktorých hrozil aquaplaning, mohla byť ďalšia katastrofa na svete.

FIA po uzavretí vyšetrovania konštatuje, že riaditeľstvo pretekov postupovalo “v súlade so všetkými pretekovými procedúrami” i napriek tomu, že v polovici prvého kola Carlos Sainz havaroval a na trať bol vyslaný spomínaný žeriav. “Po incidente bola trať neutralizovaná výjazdom bezpečnostného vozidla ešte skôr, ako na ňu vstúpili maršali a boli na ňu vyslané žeriavy,” vysvetľuje svoje závery FIA.

Aj rozhodnutie odštartovať preteky načas bolo správne, keďže podmienky boli vyhodnotené ako dostatočne dobré. FIA však uznáva, že v Japonsku “by bolo rozumné odložiť vyslanie odťahových vozidiel na trať”, keďže “podmienky na trati sa menili”.

Tak či onak, riaditeľstvo pretekov povolalo žeriav na trať v domnení, že už sú všetky monoposty zoradené za bezpečnostným vozidlom. Prejazd okolo žeriava pre ne nebol príliš nebezpečný, no úplne iný bol prípad Pierrea Gaslyho, ktorý sa snažil dohnať zvyšok poľa.

V správe sa konštatuje, že riaditeľstvo pretekov prehliadlo Gaslyho v boxoch, pretože jeho prioritou je vždy miesto nehody. Zároveň zdôrazňuje povinnosť pilotov “použiť zdravý rozum” a pod žltými, červenými vlajkami či za bezpečnostným vozidlom dostatočne spomaliť. Francúz však na viacerých miestach prekročil rýchlosť 200 km/h.

“Bezpečnostné vozidlo má za úlohu neutralizovať preteky. FIA má kontrolu nad autami, ktoré sú priamo za bezpečnostným vozidlom, ale nedokáže dostatočne ustriehnuť autá, ktoré sa nachádzajú inde na trati,” poznamenáva FIA.

Prijaté opatrenia

Nemalé problémy jazdcom v daždi spôsobuje aj fakt, že gumy do silného dažďa nie sú dostatočne rýchle, a tak sa piloti utiekajú k nasadeniu intermediálok i napriek vyššiemu riziku. Technické oddelenie FIA a dodávateľ pneumatík preto pripravujú analýzu výkonnosti “monzúniek”.

Komisia FIA pre okruhy dostala zas za úlohu preskúmať reklamné bannery na tratiach, ich konštrukciu, umiestnenie a použité materiály. V Japonsku sa totiž po nehode Carlosa Sainza jeden uvoľnil a zasekol sa v prednom krídle Pierrea Gaslyho. Nechýbalo veľa a mohol mu úplne zacloniť výhľad.

Viacerí piloti označili za problémovú aj pretekajúcu vodu priamo cez trať. Takéto “potôčiky” vraj v Suzuke boli už pred rokmi, no doposiaľ sa nič nerobilo s lepším odvádzaním vody. FIA chce na túto tému diskutovať so samotnými okruhmi.

Okrem toho FIA prijíma nasledovné opatrenia:

  • Prostredníctvom informačného systému FIA budú tímy dostávať informácie o tom, že na trati sa nachádza odťahové vozidlo. Každý tím má povinnosť o tom informovať svojich jazdcov.
  • FIA vyvinie monitorovací systém, ktorý bude sledovať všetky monoposty na trati a ich stav — pozíciu na trati, či je za bezpečnostným vozidlom alebo je v boxoch. Takto by sa už nemalo stať, že riaditeľstvo pretekov prehliadne jazdca ako prehliadlo Pierrea Gaslyho v Japonsku.
  • Tím na riaditeľstve pretekov si prerozdelí úlohy počas výjazdu bezpečnostného vozidla a fázy VSC. Jednou z úloh bude aj monitorovanie toho, či niektoré auto počas neutrálnej fázy vstúpilo do boxov, a koľko monopostov je zoradených za safety carom.
  • Riaditeľ pretekov na jazdeckom brífingu na VC USA prejde všetky incidenty zo Suzuky a vysvetlí jazdcom riešenia, ktoré FIA implementovala, aby sa v budúcnosti predišlo podobným situáciám. Jazdcom budú zopakované pravidlá jazdy za bezpečnostným vozidlom a počas červenej vlajky.
  • Dynamický VSC: Monoposty dostanú novú monitorovaciu funkciu. Každý z jazdcov sa bude musieť držať istej delty (teda istého času) v úseku, kde došlo k nehode, a pred ním. Pilot zároveň dostane informáciu, kde presne na trati sa taký incident stal.
  • FIA chce zároveň s tímami spätne preskúmať precedensy trestov za nerešpektovanie žltých, dvojitých žltých vlajok a pravidiel počas fáz VSC a SC.
  • Prehodnotí súčasný spôsob inštalácie reklamných bannerov, aby sa zabránilo tomu, že sa v budúcnosti opäť ocitnú na trati.

Nemenej dôležitá je informácia takmer na konci tlačového vyhlásenia: Na zostávajúcich veľkých cenách sa riaditelia pretekov nebudú striedať. V USA, Mexiku, Brazílii a Abú Zabí sa úloh riaditeľa pretekov zhostí Niels Wittich. Poznamenajme, že v Japonsku ním bol Eduardo Freitas.

FIA napokon konštatuje, že pravidlá o časovom limite a bodovaní boli použité správne, to znamená, že plné body sa udeľujú bez ohľadu na počet odjazdených kôl, pokiaľ vedúci jazdec dôjde do cieľa po vyvesení zelenej vlajky. Okrem toho platí, že po uplynutí trojhodinového časového limitu sa extra kolo nepridáva.

FIA nevysvetlila, prečo na VC Monaka 2022 bolo pridané extra kolo aj po uplynutí trojhodinového časového limitu, len konštatuje, že v najnovšej verzii Športových pravidiel F1 budú predmetné state preformulované za účelom zjednoznačnenia výkladu.

Očakáva sa však, že po novom bude pravidlo o bodoch prepísané tak, aby sa body udeľovali podľa prejdenej vzdialenosti, ako to pôvodne predpokladali aj tímy.