Prečo boli maršali na trati a bola fáza VSC nutná? FIA vysvetlila svoje rozhodnutia


Medzinárodná automobilová federácia má po VC Mexika čo vysvetľovať. V pretekoch mala takmer na svedomí dvoch maršalov, ktorí sa ocitli na trati v čase, keď Liam Lawson prechádzal prvým sektorom. Okrem toho v závere aktivovala fázu VSC, hoci Sainzov monopost nepredstavoval pre jazdcov hrozbu. Obe rozhodnutia mali svoj dôvod, ozrejmila FIA.
Aby maršali upratali priestor v prvej zákrute, museli zo svojho stanoviska prejsť krížom cez trať. O to bolo ich vyslanie nebezpečnejšie; aby sa totiž vrátili na svoje miesta, museli cez ňu prejsť opäť. Nanešťastie sa to stalo práve v momente, keď mal tadiaľ prejsť monopost Racing Bulls.
Liam Lawson ani po pretekoch nemohol uveriť, že sa FIA takto zahrávala s osudom. “Neveril som vlastným očiam. Zastavil som v boxoch, nasadil novú sadu tvrdých gúm a keď som prišiel do prvej zákruty, dvaja chlapíci bežali krížom cez trať, jedného som takmer zrazil. Bolo to strašne nebezpečné.”
“Očividne niekde zlyhala komunikácia. Ja som doteraz nič také nezažil, je to neakceptovateľné. Nechápeme, ako môžu maršalom počas pretekov povoliť takto prebehnúť cez trať. Nemám poňatia, prečo sa to stalo. Určite príde nejaké vysvetlenie, no toto sa už nesmie zopakovať,” apeloval novozélandský jazdec.
DESDE LA TRIBUNA!!
— 𝙈𝙘𝙇𝙖𝙧𝙚𝙣 𝙁𝟭 𝙏𝙚𝙖𝙢 𝘼𝙍𝙂 🇦🇷🟠⚫ 🏆x10 (@mclarenf1arg2) October 26, 2025
Así se vivió el momento más tenso del #MexicoGP🇲🇽 cuando dos Marshall se cruzaron en la pista y justo venía el RB de Liam Lawson. Por poco no tuvimos una tragedia grande 😨 pic.twitter.com/ISADVPP3oD
Ako je možné, že riaditeľstvo pretekov ich poslalo na trať, keď Lawson ešte neprešiel prvou zákrutou? FIA sa pustila do vysvetľovania: “Po incidente v prvej zákrute dostalo riaditeľstvo pretekov informáciu, že na trati v apexe zákruty sa nachádzajú trosky. V treťom kole boli na to upozornení maršali a uvedení do pohotovosti, aby vstúpili na trať a trosky odstránili, keď všetky autá prejdú cez prvú zákrutu.”
“Akonáhle vysvitlo, že Lawson zamieril do boxov, inštrukcia na vyslanie maršalov bola zrušená a na danom úseku boli vyvesené dvojité žlté vlajky. Stále vyšetrujeme, čo sa následne udialo,” uviedla federácia vo svojom stanovisku.
“Chceli by sme vyjadriť náš rešpekt a vďaku za to, akú životne dôležitú úlohu pri bezpečnosti a úspešnom riadení nášho športu zohral lokálny automobilový klub OMDAI, ako aj Okruh bratov Rodríguezovcov a ich maršali, ktorí sú dobrovoľníkmi. Ich profesionalizmus a odhodlanie sú na každom podujatí neoceniteľné,” poďakovala sa FIA.
Prečo bolo nutné spustiť VSC?
Druhý sporný moment prišiel v závere pretekov, keď Carlos Sainz vo veľmi pomalej štadiónovej sekcii odparkoval svoj monopost. Williams bol nasmerovaný do výjazdu z trate a sčasti ho zakrývala bariéra.
K tomuto momentu bolo treba pristupovať veľmi citlivo. Na trati sa totiž schyľovalo k dvom veľmi dôležitým súbojom. FIA však nevidela inú možnosť, len preteky neutralizovať. “V 70. kole sa Sainz roztočil a zastavil vo výbehovej zóne na vonkajšku štrnástej zákruty. Jeho auto zastavilo na odkrytom mieste. Následne monopost začal dymiť a riaditeľstvo pretekov obdržalo informáciu o požiari, po čom bolo jasné, že pre odstránenie vozidla bude nutný zásah maršalov.”
Keďže maršali museli vyjsť na trať, riaditeľstvo pretekov na rozdiel od tretieho kola aktivovalo VSC. “Štandardnou procedúrou je neutralizovať preteky, keď sú maršali vyslaní na odstránenie vozidla. V tomto prípade bol aktivovaný systém VSC, až kým auto nebolo presunuté na bezpečné miesto za bariérami. Fáza VSC sa skončila v momente, keď sa auto ocitlo na bezpečnom mieste, a preteky sa dojazdili pod zelenými vlajkami.”







