logo F1online.sk

Pre zmätky so šachovnicovou vlajkou sa pretekalo aj po skončení veľkej ceny

Max Verstappen pod šachovnicovou vlajkou
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala9. 10. 2022

Chaos v nedeľu nesprevádzal len korunováciu Maxa Verstappena, ale aj samotné ukončenie pretekov. Nejasnosti v pravidlách spôsobili, že niekoľko pilotov pokračovalo “s plynom na podlahe” aj po skončení Veľkej ceny Japonska.

Z nedele v Suzuke sa stala akási previerka toho, kto skutočne čítal pravidlá a naozaj im porozumel. Ukázalo sa, že väčšina tímov v tomto teste zlyhala. Chybu však nespravila len v tom, ako si vyložila udeľovanie bodov, ale nejeden tím si nesprávne vysvetlil aj to, kedy má byť vyvesená šachovnicová vlajka.

Aj v krajine vychádzajúceho slnka sme narazili na časomer podobne ako v Singapure. Na okruhu Marina Bay sme nestihli odjazdiť vypísaných 61 kôl pre dvojhodinový limit, o ktorom hovorí článok 5.4 Športových pravidiel F1.

Okrem iného sa v ňom dočítame, že preteky sa skončia “na konci kola nasledujúceho po tom kole, v ktorom uplynie dvojhodinový limit”. Ak sa teda líder nachádza v druhom sektore a presne vtedy uplynú spomínané dve hodiny, musí preťať cieľovú čiaru a odjazdiť ešte jedno kompletné kolo.

To sa však v Japonsku nestalo. Na stopkách v grafike sa zobrazila nula vo chvíli, keď už Verstappen prichádzal do prvej zákruty. Väčšina tímov bola preto prekvapená, keď mu na cieľovej rovinke ukázali šachovnicovú vlajku a nie až o jedno kolo neskôr.

Prekvapený bol aj sám Verstappen a jeho tím. Keď Holanďan prešiel popod šachovnicovú vlajku, inžinier mu oznámil, že práve vstúpil do posledného kola, hoci reálne už mal po pretekoch. O tom, ako sa má vec naozaj, mu povedali až v polovici dojazdového kola.

Svet Formuly 1 opäť zmiatla podobná vetná konštrukcia ako v prípade problému s bodmi. Ukázalo sa totiž, že pravidlo “dokonči toto kolo a pridaj ešte jedno” platí len pre dvojhodinový limit. “Ak dvojhodinový limit uplynie pred odjazdením predpísanej dĺžky pravidiel, tak…” stojí v pravidlách a nasleduje opis toho, čo sa má udiať.

My však musíme rozlišovať dva limity. Do dvojhodinového limitu sa ráta len skutočný čas, ktorý piloti strávia jazdou po okruhu. Okrem neho existuje ešte trojhodinový, ktorý plynie od momentu plánovaného štartu pretekov a vyprší po troch hodinách bez ohľadu na to, či sa jazdí alebo autá stoja v boxoch po červenej vlajke. Ale pozor: Po uplynutí troch hodín sa nepridáva extra kolo.

Preto nasledoval veľký chaos nielen vo vysielačke Maxa Verstappena. Aj Charles Leclerc po prejazde cieľom pokračoval s plynom na podlahe, pričom inžinier ho uisťoval: “Posledné kolo, posledné kolo…” Ferrari má však novinku. Vysielačku začalo automatizovať, a tak hláška “šachovnicová vlajka” sa už spúšťa aj sama bez pokynu inžiniera. Keď ju inžinier začul, uvedomil si, že automatizovaný systém s príťažlivým hlasom má pravdu.

Sergio Pérez spomalil po šachovnicovej vlajke, no Esteban Ocon s Lewisom Hamiltonom naďalej medzi sebou bojovali. “Šachovnicová vlajka, Esteban. Dobrá práca, zvládol si to,” pochválil ho inžinier, no Francúz nespomaľoval. “Si si istý?” spýtal sa ho neistý Ocon. Inžinierovo pritakávanie ho však nepresvedčilo: “Stále na to za mnou tlačí!” Inžinier mu poradil, aby zatlačil rovnako ako Hamilton. Po pár sekundách musel zmäteného Ocona niekoľkokrát presviedčať, že je naozaj koniec.

Podobne neochotný spomaliť bol aj Fernando Alonso, ktorý po fotofiniši so Sebastianom Vettelom pokračoval naplno ešte dva sektory pred tým, než mu inžinier prikázal ubrať a zamieriť do boxov.

“Všetkým to prišlo veľmi chaotické,” vysvetľoval Fernando Alonso. “Dokonca ani v poslednom kole sme nevedeli, či je posledné, alebo nie je. Pre všetkých to bolo náročné.”

“Neviem, že sa už preteky… Čo sa vlastne deje? Už sa skončili či pretekáme?” pýtal sa zas Sebastian Vettel, ktorému v závere vypadávala vysielačka. Predtým mu v nej oznámili, že je v poslednom kole, no na boxovej tabuli zbadal, že mu zostáva ešte jedno. “Vôbec nič nepočujem. Už dávno mi vypadla vysielačka. Ukázali ste mi, že posledné kolo, no ešte jedno zostávalo. Teraz sa už asi preteky skončili…”

“Ale na cieľovej čiare sme boli prví, dostali sme ho! Ak to teda bolo posledné kolo… Som úplne stratený, človeče! Kde to sme? V Japonsku? V Suzuke?” žartoval štvornásobný majster sveta, až rozosmial svojho inžiniera.

Chaos okolo šachovnicovej vlajky sa aj dal pochopiť. Istotne si spomeniete na Veľkú cenu Kanady 2018, na ktorej modelka Winnie Harlowová odmávala koniec predčasne. O rok neskôr sa už piloti nemali riadiť šachovnicovou vlajkou, ale svetelným panelom. Ani ten však nebol neomylný a na VC Japonska 2019 zasvietil v 52. a nie v poslednom 53. kole.

Minimálne jeden tím si však predsa len splnil domáce úlohy. Podľa šéfa McLarenu Andreasa Seidla bolo očividné, že šachovnicová vlajka bola odmávaná správne. “Z našej strany bolo jasné, čo sa malo stať. Šachovnicovú vlajku vyvesili v správnej chvíli.”

“Avšak, videli sme napríklad Maxa, ktorý aj po šachovnicovej vlajke šiel naplno. Nie som si celkom istý, čo sa tam stalo, aká tam prebehla komunikácia. My sme však mali jasno; zbadali sme šachovnicu a keď je vyvesená, treba ju rešpektovať. Videli sme však, že Max ide stále naplno, tak aj my sme šli na istotu, až kým nebolo všetko krištáľovo jasné,” doplnil šéf McLarenu.