logo F1online.sk

Seidl: Dva tímy lákali zamestnancov na neuveriteľné platy, akoby strop neexistoval

Andreas Seidl
© Motorsport Images/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala3. 10. 2022

Debaty o rozpočtovom škandále, z ktorého sú obvinené dva tímy, ešte neutíchajú. V padoku sa začínajú množiť rôzne indície, podľa ktorých by sa obvinenia Red Bullu a Aston Martinu mohli zakladať na pravde. Šéf McLarenu Andreas Seidl hovorí napríklad o tom, že dva tímy “veľmi agresívne” lákali k sebe zamestnancov z iných stajní. Seidlovi nie je jasné, ako to dokázali pod rozpočtovým stropom.

Už v stredu budeme poznať na všetko odpoveď. Práve 5. októbra má FIA tímom udeliť certifikáty, ktoré majú dokazovať, že si v roku 2021 splnili svoje rozpočtové povinnosti. Špekuluje sa však, že dva tímy ich nemusia dostať. Aston Martin pravdepodobne za procedurálne chyby, Red Bull však za výrazné prekročenie rozpočtového stropu. Talianska Gazzetta hovorí o štyroch až piatich miliónoch dolárov, no niektoré zdroje v priebehu víkendu uvádzali sumy až do desiatich miliónov.

Šéf McLarenu Andreas Seidl cez víkend pripustil, že nedisponuje konkrétnymi informáciami či dôkazmi o porušeniach rozpočtového stropu, preto sa k situácii vyjadril len vo všeobecnosti a nikoho nemenoval.

Seidl však zdôraznil, že zatiaľ čo jeho tím musel prepúšťať zamestnancov, aby sa zmestil do rozpočtového stropu — aj Wolff priznal prepustenie viac než 40 ľudí —, dva tímy sa pustili do nákladného náboru nových zamestnancov.

“My máme povinnosti smerom k našim ľuďom, a to z našej strany aj zo strany FIA. Dokonca aj pre tím, ako je náš, zavedenie rozpočtového stropu znamenalo, že sme museli prijať vážne opatrenia, ktoré majú dopad na našich ľudí,” vysvetľuje Andreas Seidl. “Museli sme aj prepúšťať, žiadať ľudí, aby akceptovali krátenie miezd alebo ich zmrazenie, čo je veľmi vážna vec.”

V podobných problémoch sa ocitlo viacero tímov, no zdá sa, že nie všetky. Môžeme predpokladať, že v nasledujúcej výpovedi narážame aj na Red Bull, ktorý stiahol množstvo ľudí napríklad z Mercedesu. “Na druhej strane najmä dva konkrétne tímy sa pustili do neskutočne agresívneho náboru, ktorý ešte stále prebieha. Vo vzduchu lietajú neskutočné mzdy a ponúkajú sa tu neuveriteľné balíčky firemných benefitov.”

“My všetci len žasneme, ako je to v tomto novom svete Formuly 1 možné. Naši vlastní ľudia sa nás preto pýtajú, či všetko robíme z našej strany férovo,” pokračoval 46-ročný Nemec, ktorý tak musí zamestnancom vysvetľovať, že škrtanie platov nemá pomastiť vrecká majiteľom tímu.

Seidla teší, že sa konečne dozvieme viac o tom, ako tímy F1 narábajú s financiami pod rozpočtovým stropom. “Preto vítame, že už budeme mať jasno. Zistíme, či sme niečo neprehliadli, či nedošlo k nejakým porušeniam a dostaneme jasné vysvetlenie, prečo si niektoré tímy môžu dovoliť isté veci, ktoré my skrátka nedokážeme ponúknuť našim ľuďom.”

Medzi možnými trestami za prekročenie rozpočtového stropu o viac než päť percent je aj odobratie konštruktérskeho a jazdeckého titulu. Tu však vyvstáva otázka, či si FIA vôbec trúfne meniť výsledky šampionátu po takmer celom roku od posledných pretekov, a tiež ako to zhorší imidž efjednotky.

Andreas Seidl zdôrazňuje, že FIA by mala mať dosť odvahy meniť aj historické výsledky, ak dôjde k porušeniu finančných pravidiel. “V konečnom dôsledku finančné pravidlá sú dnes rovnako dôležité ako športové či technické. Nie je tu žiaden rozdiel.”

“Je veľmi dôležité, aby FIA na ich dodržiavanie dôsledne dozerala, uplatňovala ich a adekvátne trestala ich porušenia, aj keby to znamenalo zmeniť výsledok minulého ročníka,” myslí si bývalý boss projektu Porsche vo WEC.

Takto ušetríte na platoch!

Ako je teda možné, že niektoré tímy si môžu dovoliť zaplatiť svojim ľuďom viac, a tak ich zlákať do svojich radov? Cez víkend sme sa predsa len dozvedeli viac o tom, ako si Red Bull môže dovoliť vyvíjať intenzívnejšie než ostatní.

Najskôr však treba zdôrazniť, že ak sa Red Bullu darí lákať ľudí na účely vývoja pohonných jednotiek, tak si môže dovoliť im aj pekne priplatiť. Vývoj pohonných jednotiek totižto nespadá pod rozpočtový strop tímov.

Avšak, Red Bull má viac priestoru aj pri vývoji samotného auta. Helmut Marko cez víkend prezradil, čo môže prekážať FIA: “My máme rôzne spoločnosti, ktoré nepracujú na Formule 1. Niektorí ľudia boli teda presunutí, no z nášho pohľadu ich do týchto nákladov nemôžete zahrnúť.”

Okrem Red Bullu Racing treba rozlišovať aj spoločnosť Red Bull Advanced Technologies, ktorá nepracuje len na projekte F1, ale vyvíja napríklad jachty pre Pohár Ameriky, vlastné bicykle či hyperauto. Podobnú spoločnosť v minulosti založil aj Williams.

RBAT má jednu nespornú výhodu: Ak potrebujete extra posily, ľahko si ich môžete stiahnuť z tejto sesterskej spoločnosti. To však znamená, že im z rozpočtu F1 nemusíte platiť za celých dvanásť mesiacov. Vyplatíte im len tie hodiny, ktoré pracovali na monoposte F1, zvyšok im doplatí RBAT, kde budú medzičasom pracovať na iných projektoch.

Otázka znie, či tento externý pool top mozgov môžeme považovať za akúsi “výpomoc”. Prijal ich Red Bull primárne na to, aby pracovali na efjednotke a keď ich nebude potrebovať, vyplnil im čas inou činnosťou? Takto by im mohol pekne priplatiť, pretože veľká časť ich mzdy by nespadala pod rozpočtový strop.

Keby boli zaplatení výlučne z peňazí Red Bullu Racing, pravdepodobne by ich nebolo možné uživiť a ani udržať, ak sú im skutočne ponúkané astronomické odmeny a Red Bull by pokračoval v rovnako intenzívnom vývoji ako doteraz.

Na ťahu je FIA, aby všetko dôkladne posúdila. Helmut Marko je presvedčený, že postupujú v súlade s pravidlami. “Podľa môjho názoru sme pod stropom. Keby to interpretovali v náš neprospech, tak by sme boli tesne nad.”

Andreas Seidl verí, že FIA si dá na certifikátoch záležať a vezme do úvahy aj fakt, že rôzne tímy majú rôzne štruktúry. “Sami sme v priebehu posledných dvanástich až osemnástich mesiacov zažili, že audit FIA prebehol veľmi dôkladne a zachádzalo sa do detailov. Som presvedčený, že je možné dospieť k správnym konečným číslam, ktoré budú porovnateľné medzi jednotlivými organizáciami. Nemám o tom žiadne pochybnosti.”

“Teraz je však dôležitá absolútna transparentnosť ohľadom toho, čo sa v skutočnosti udialo. Je totiž zrejmé, že ak niekto míňal peniaze nad rámec rozpočtového stropu, tak mu to prinášalo výhodu,” doplnil.