Vettel odmieta, že by ho Stroll vyhodil za jeho ekoaktivizmus
Sebastian Vettel po sezóne 2022 ukončí svoju pretekársku kariéru vo Formule 1. V uplynulých dňoch sa však v kuloároch začalo špekulovať, či naozaj dobrovoľne, alebo či ho k tomuto rozhodnutiu nedotlačil Lawrence Stroll. Štvornásobný majster sveta trvá na tom, že nebol pod žiadnym tlakom a už vôbec nedostal padáka.
Sebastian Vettel patrí k najaktívnejším pilotom v štartovom poli, ba aj v celom motoršporte. Nezostáva však len pri slovách o tom, ako treba šetriť energiami či chrániť životné prostredie, ale sám pridáva ruku k dielu.
Okrem nosenia tričiek s odkazmi ako “zachráňte včely”, “za klimatickú spravodlivosť” alebo “stop ťažbe dechtových pieskov” sme Sebastiana Vettela mohli vidieť zbierať odpadky, stavať hotel pre včely a učiť deti o ich význame, či pred pretekmi v Silverstone zavítať do neďalekej školy a vysvetľovať, aké problémy prináša klimatická kríza.
Nie každému sa však Vettelove počiny páčia. Keď sa vyslovil proti ťažbe dechtových pieskov v Kanade, okamžite naňho zareagovali miestni politici s odkazom, že je farizej a ukázali prstom na titulného sponzora Aston Martinu Aramco. To sa, prirodzene, stajni nepáčilo a jej šéf Mike Krack Nemcovi cez médiá odkázal, aby najskôr informoval tím o svojich úmysloch.
Avšak, keď Sebastian Vettel v Silverstone vyslovil podporu aktivistom, ktorí vtrhli na trať s tričkami “skoncujte s ropou”, vedeniu tímu vraj už došla trpezlivosť. Lawrence Stroll ako šéf stajne, do ktorej tečú milióny eur od saudskoarabskej ropnej spoločnosti, vraj Nemca vyhodil, resp. odmietol mu predĺžiť kontrakt, aj keď Mike Krack bol spolupráci s ním otvorený.
“Nie, nevyhodili ma,” dementoval správy z medií Sebastian Vettel, ktorý technicky ani nemohol byť vyhodený, keďže sa mu na konci sezóny končí zmluva. “K tomuto rozhodnutiu ma viedlo množstvo vecí a environmentálne otázky sú len jedným z týchto dôvodov. Ďalším je to, že chcem vidieť moje deti vyrastať.”
Nemec si pre svoje vyjadrenia musel vypočuť už kadečo, najmä keď zasiahol do citlivých miest. Druhá strana to však s protiofenzívou nemala také ťažké. Stačilo jej poukázať na to, že Sebastian Vettel preteká vo Formule 1 a cestuje z jednej krajiny do druhej, čo má vskutku ďaleko od zeleného životného štýlu, ktorý propaguje.
Vettel si to uvedomuje a uznáva, že miestami vodu káže a víno pije, no zároveň robí maximum, aby zmenšil svoju ekologickú stopu. To je prvým krokom k lepšiemu životnému prostrediu; znížiť svoje emisie. Nemusíme sa okamžite odstrihnúť od technológií a začať bývať v jaskyniach.
“Ľudia tvrdia, že tu praktizujem greenwashing,” pokračoval Sebastian Vettel na margo toho, že podľa niektorých je jeho aktivizmus len akousi fasádou pre médiá. “Áno, som vinný, my sme vinní, ale zároveň sa snažím robiť, čo môžem. Mám dosť šťastia na to, aby som si mohol na strechu nainštalovať solárne panely, môžem si dovoliť elektromobil. Na preteky v Európe radšej cestujem autom ako lietadlom, a to s výnimkou Silverstonu a Maďarska.”
Prečo sa vlastne zrazu rozhodol takto zmeniť svoj životný štýl? Pilot Aston Martinu tvrdí, že to vôbec nebolo náhle. Názory si kreoval celé roky. “To, že som dospel k týmto názorom na životné prostredie, nebolo žiadne precitnutie, nebola to náhla vec. Navštívil som však množstvo miest po celom svete a videl som tie zmeny. Teraz už u nás ani nesneží. V Nemecku, Francúzsku či Londýne prepukajú lesné požiare, v lete nás sužuje sucho. Môj pohľad azda mení aj to, že mám deti. Život nepatrí len vám.”
Čo by Sebastian Vettel odkázal kritikom, ktorí všetky jeho aktivity a výzvy odbijú slovami, že je farizej, keď jazdí za tím s najväčšou saudsko-arabskou ropnou spoločnosťou na pozícii titulného sponzora, a tak jeho vyjadrenia nemajú žiadnu váhu? Že sú mu peniaze od ropnej spoločnosti dobré, no ostatní ľudia sa podľa neho majú ropným produktom vyhýbať?
“My sme piloti a nešéfujeme tomuto športu. Ak vám mám povedať pravdu, keby nám platili len desať percent z toho, čo dostávame, tak by sme tu boli, pretože jazdenie milujeme. Áno, počas pretekov míňame palivo, pretože inak by sme sa nikam nedostali. Ale našou úlohou nie je vybavovať sponzorov,” zdôrazňuje 35-ročný Heppenheimčan.
Navyše zarobené peniaze chce rozumne investovať. “Mám množstvo nápadov. Keď odídem zo športu, uvidíme, čo s nimi dokážem spraviť, hoci je to veľmi osobná otázka. Chcel by som prispieť k zmene, pomáhať deťom, možno niečo zriadiť. Do toho by som mohol investovať svoje peniaze.”
Po Vettelovom vystúpení v britskej talkshow Question Time, na ktorú sa dopravil vlakom a v ktorej hovoril aj o svojom aktivizme a priznal, že práve neekologickosť motoršportu ho núti zamýšľať sa nad koncom kariéry, sa začali objavovať ohlasy, že by sa mohol pokúsiť meniť veci v politike. To však odmieta uvedomujúc si, že dosiahnuť v nej niečo je beh na dlhú trať. “Nie, byť politikom je veľmi ťažká práca.”
Mnohým fanúšikom sa bude za štvornásobným majstrom sveta cnieť, keď ho už každý druhý víkend neuvidia na štartovom rošte. Sebastian Vettel však odchádza spokojný. Ľutuje azda len jedno; že si v Scuderii nesplnil svoj detský sen a nestal sa majstrom sveta.
“Ja som zažil úžasné časy, Taliansko som spoznal z úplne iného uhla pohľadu,” spomínal na svoj vzťah s Ferrari. “Mojím veľkým cieľom bolo vyhrať titul, no zlyhali sme. Získal som primálo bodov. Nabúral som, keď som nemal. Neboli sme dosť rýchli, keď sme to potrebovali.”
“Nemám však žiadne veľké výčitky. Nehoda v Hockenheime je jedna malá a keby som sa mohol vrátiť v čase, tak by som brzdil ešte skôr! Ale na tom nezáleží tak, ako že som sa snažil byť k ľuďom taký, akí by som chcel, aby oni boli ku mne,” doplnil.