Alonso spomína na KERS: Chýbajú mi tie časy, chýba mi viac voľnosti v kokpite


Aktuálny cyklus pravidiel nám pomaly končí a my máme ideálnu príležitosť bilancovať. Bol návrat monopostov s prísavným efektom úspech? Mnohé tohtoročné preteky sa nám zmenili na krúženie v DRS vláčikoch a aj keď sme vždy túžili po vyrovnanosti, tesné rozostupy v tomto roku spôsobili, že aj s pomocou DRS nemajú lepšie tímy dostatočnú rýchlostnú rezervu na predbehnutie.
V Baku sa nachádza najdlhšia rovinka v kalendári. Napriek tomu sme v pretekoch videli len málo predbiehacích manévrov. Vplyv špinavého vzduchu v šestnástej zákrute, malé výkonnostné rozdiely medzi monopostmi, možno aj nedostatočne dlhá DRS zóna a v nejednom prípade nepriestupné DRS vláčiky spôsobili, že ani Lando Norris na mocnom McLarene nedokázal urobiť progres.
Čo sa s tým dá robiť? Nuž, táto otázka je zbytočná, keďže v budúcom roku budeme mať nové pravidlá. Tie budeme hodnotiť, až keď nové autá vyjdú na trať. Fernando Alonso, ktorému nie sú cudzie pikantné názory, zaspomínal na roky 2009 až 2013, keď bol súčasťou Formuly 1 systém KERS.
„Musíme si počkať a uvidíme, ako sa budú správať budúcoročné monoposty, či budú náročnejšie, alebo jednoduchšie na zvládnutie. Chýbajú mi však časy, keď sme mali viac voľnosti v kokpite. Mohli sme sa trochu viac pohrať s motormi. V určitých kolách sme počas víkendu dostali do rúk maximálny možný výkon,“ povedal Alonso.
Dnes sú motory vo Formule 1 značne zautomatizované. Samozrejme, jazdci môžu stále ovládať energiu z batérie, ale inžinieri a jazdci veľmi rýchlo prídu na to, ako ju majú používať na určitých okruhoch. Už na prvý pohľad je jasné, ako ju máte využívať v Baku. Navyše, FIA v roku 2020 zakázala aj zmenu motorových režimov a odvtedy sa rovnaké musia používať v kvalifikácii i pretekoch. To znemožnilo aktiváciu tzv. párty módov v kvalifikáciách či najdôležitejších fázach pretekov.
Alonso sa počas svojho pôsobenia vo Ferrari preslávil využívaním KERS-u, najmä na štarte sa neštítil využiť všetku dostupnú energiu na jednej rovinke. KERS zohral dôležitú úlohu pri budovaní Fernandovej povesti majstra štartov. Zároveň išlo o divácky atraktívny prvok, keďže sme v priamych prenosoch mohli vidieť, koľko zo svojej batérie v danom kole využili jednotliví piloti.
„Bolo na nás, kedy využijeme šesť sekúnd hybridného výkonu. Nie vždy sme ho využili na rovnakých a optimálnych miestach – iba v kvalifikácii. V pretekoch ste však mohli voliť rozličné stratégie pri bránení a útočení,“ spomína Alonso.
„Chýbajú mi tie časy. Neviem, či v budúcom roku dostaneme niečo podobné,“ dodal španielsky pretekár.
Pre mladších fanúšikov uvedieme, že KERS bol predchodca dnešných hybridných systémov. Využíval energiu z brzdenia na nabitie batérie. Jazdec tak mal v priebehu kola k dispozícii 80 konských síl navyše, ale len po dobu 6,7 sekundy. Bolo však len na ňom, v akých miestach ju využije. Mnohým nám to pripomínalo „nitro“, ktoré sme v detstve využívali pri hraní slávnej počítačovej hry Need for Speed na krátkodobé zvýšenie výkonu.
Ak ste boli fanúšikom KERS-u a radi by ste videli podobnú „vychytávku“ v budúcom roku, máme pre vás zlú správu. Nič také sa totiž nevráti. Namiesto toho uvidíme módy X a Y, ktoré budú v podstate aktívnou aerodynamikou a majú umožniť predbiehanie i šetrenie energiou. Tieto módy však nebudú jazdci aktivovať sami podľa vlastného výberu.
„Auto bude automaticky buď v jednom móde, alebo druhom. S energiou sa bude viac-menej narábať rovnako ako v tomto roku. Áno, chýba mi trocha slobody, resp. väčšia sloboda pre jazdcov,“ povedal s ľútosťou Alonso.