logo F1online.sk

Shovlin: Z dlhodobého hľadiska nám ten šok neuškodil, sme múdrejší a skúsenejší

Andrew Shovlin
© LAT Images/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala24. 8. 2022

Mercedes sa postupne vracia na pozície, na ktorých sme ho všetci čakali už pred štartom aktuálnej sezóny. Lewis Hamilton a George Russell opäť bojujú o pódiá a pomaly aj o víťazstvá, z čoho majú radosť najmä inžinieri. Tí hlásia, že obrovské problémy s poskakovaním z úvodu roka nevnímajú len ako negatívum, ale ako užitočné cvičenie, ktoré sa im podarilo zvládnuť. Z dlhodobého hľadiska môže priniesť ešte viac osohu.

Na jednej strane je síce pravda, že Mercedes už v tejto sezóne nemôže pomýšľať na zisk titulu a Lewis Hamilton si na ten rekordný ôsmy ešte bude musieť počkať, ale aj taký býva motoršport. Všetky tieto skúsenosti chce Mercedes využiť v ďalších ročníkoch a vrátiť sa na výslnie.

Šéf traťových inžinierov Mercedesu Andrew Shovlin vyzdvihol mentalitu svojho tímu, ktorý sa vyžíva v hľadaní riešení na veľké problémy, aj keď miestami to nie je veľká zábava. “Keď stojíte pred takou odlišnou výzvou, užijete si ju. Na začiatku roka sme zažili chvíle, keď sme sa rozhodne nebavili. V tíme to bolo dosť stresujúce, viac než by sme si želali, ale inžinieri sú v skutočnosti radi, keď musia riešiť problémy,” hovorí pre motorsport.com.

To je obrovský rozdiel v porovnaní so sezónami 2014 až 2020. Väčšina z nich neprišla nudná len fanúšikom. “V istom čase sme boli dominantní, nečelili sme žiadnej poriadnej konkurencii. Vtedy to začalo byť trochu nudné a predvídateľné. Keď zrazu prídu takéto výzvy, opäť vás prinútia zabrať. Momentálne máme dobré vývojové tempo.”

“Ak sa nám vďaka vývoju podarí preraziť si cestu späť na čelo, tak tím získa svoju sebadôveru späť. V doterajšom priebehu sezóny to bolo o tom hľadaní sebadôvery tímu, ktorý bol veľmi silný, ale zažil tak trochu šok. Bola to ťažká, ale užitočná výzva,” úspešne nachádza pozitíva Andrew Shovlin.

Podľa šéfinžiniera strieborných šípov Brackley teraz dúfa, že sa mu podarí spraviť podobný obrat, ako po Veľkej cene Singapuru 2015, ktorú vyhral Sebastian Vettel. Mercedesu sa v Marina Bay vôbec nedarilo, no vďaka intenzívnej práci inžinierov sa v priebehu jedného roka situácia zmenila.

Niečo také by v Mercedese chceli zopakovať aj teraz, no vo väčšom meradle. “Bavíme sa aj o takých výkonnostných prepadoch, aké sme zažili v Singapure. Ak sa inžinierov v tíme spýtate, čo považujú za najlepšie momenty, tak mnohí odpovedia, že aj prácu, ktorú sme odviedli po Singapure. Keď sme sa tam vrátili o rok neskôr, dominovali sme. Tím skvele pracoval na tom, aby odstránil niektoré problémy.”

“Tento rok nás zaskočili niektoré veci, ale sila nášho tímu je v jeho ľuďoch. Bola to neuveriteľná výzva. Dôsledkom toho však je, že všetci sme múdrejší a máme viac skúseností,” konštatuje Shovlin. “Z dlhodobého hľadiska to nášmu tímu nijako neuškodilo.”

Niki Lauda zvykol hovoriť, že z úspechu sa nenaučíte vôbec nič, z pohľadu učenia sa sú neporovnateľne cennejšie zlyhania a pády. A kým v Mercedese si to uvedomujú a vnímajú tieto pozitíva, Toto Wolff priznal, že by bol radšej, keby sa zaobišiel aj bez toho.

“Najradšej by som bol, keby sme si tým nemuseli prejsť,” uviedol Toto Wolff. “Podarilo sa nám to otočiť, no niektoré veci boli triviálnejšie, než by ste si mysleli. Bolo dôležité vyriešiť aj niektoré iné veci, napríklad poskakovanie, ktoré nás už dnes netrápi.”

“Z pohľadu inžinierov to istotne malo hodnotu. Avšak, my všetci sme sa z ľudského hľadiska, z profesionálneho pohľadu, s tým vyrovnávali len ťažko. Ak top inžinieri nechápu, prečo nám dáta nesedia s realitou, tak to nie je jednoduché,” vysvetľuje rakúsky biznismen.

Ten napokon priznal, že v istých chvíľach sa inžinieri cítili ako v labyrinte. “Áno, niekedy ste stratení, hoci nemáte pocit, že by ste boli totálne stratení. Uvažujete však, ako dlho to ešte potrvá, kým všetko pochopíte, pretože ďalšia sezóna sa nezadržateľne blíži.”

Súvisiace články