logo F1online.sk

Nové pravidlá pre pohonné jednotky sú konečne schválené!

Po štarte VC Maďarska 2022
© Motorsport Images/Aston Martin
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 8. 2022

Čakalo sa na to mesiace a mesiace, no nakoniec to muselo prísť. Nové technické pravidlá pre pohonné jednotky, ktoré vstúpia do platnosti v roku 2026, definitívne uzreli svetlo sveta. Zdá sa tak, že už nič nestojí v ceste Porsche a potenciálne aj Audi k oficiálnemu vstupu do Formuly 1.

Rámec nových pravidiel, ktorých najvýznamnejšími zmenami sú hlavne vyňatie MGU-H z pohonnej jednotky a prechod na plne udržateľné palivá, je známy už pár týždňov. Chýbalo však konečné schválenie. V utorok k nemu konečne došlo Svetovou motoristickou radou.

Základnou požiadavkou pre vstup automobiliek z koncernu Volkswagen bolo zníženie nákladov na pohonné jednotky. To bude dosiahnuté odstránením toľko kritizovanej jednotky MGU-H, ale tiež zavedením rozpočtového stropu, ktorý vstúpi do platnosti už 1. januára 2023. V rokoch 2023 až 2025 bude mať platový strop pre motory výšku 95 miliónov dolárov, po roku 2026 sa zvýši na 130 miliónov. Táto suma však nezahŕňa marketing, prevádzkovanie súčasných pohonných jednotiek ani dodávky pre zákaznícke tímy.

Porušenie bude trestané finančnými pokutami a „menšími športovými trestami“. Pri závažnejších porušeniach hrozí dokonca odpočítanie bodov v šampionáte.

Na škodu nie je ani posolstvo „ekologickej udržateľnosti“, keďže F1 prejde na plne udržateľné palivá a zvýši podiel elektriny na celkovom výkone pohonných jednotiek až na 50 percent, čo zodpovedá  350 kW (asi 470 koní).

Formula 1 sa už na sociálnych sieťach pochválila tým, že nová generácia MGU-K bude dodávať trikrát vyšší výkon než doteraz. Nové pohonné jednotky vraj budú mať viac ako tisíc koní.

Na záver stačí dodať jediné, už si musíme len počkať na tlačové stanovisko Porsche a Audi o plánoch na ich vstup do Formuly 1.

Súvisiace články