Sebastian Vettel odchádza: Takto si ho budú pamätať jeho najbližší kolegovia | Magazín F1 - F1online.sk

Sebastian Vettel odchádza: Takto si ho budú pamätať jeho najbližší kolegovia

fotka k článku undefined
zdroj: Motorsport Images/Aston Martin

Už len pár mesiacov budeme môcť na televíznych obrazovkách sledovať boje Sebastiana Vettela v kráľovnej motoršportu. Jeden z najúspešnejších jazdcov všetkých čias a veľký obľúbenec fanúšikov totiž končí neuveriteľne bohatú kariéru, na vkus mnohých možno príliš skoro. Seb totiž vedel, ako zaujať, a to už od jeho juniorských čias. Zaujal nielen milióny fanúšikov, ktorí sa s ním budú len ťažko lúčiť, ale najmä osobnosti padoku.

Tento článok vznikol v spolupráci s eshopom Tibormodel.com, ktorý je plný zaujímavých modelov monopostov F1, prilieb či retro áut. V ponuke nájdete aj niekoľko modelov áut Sebastiana Vettela. A ak vám nejaký v zbierke chýba, eshop Tibormodel.com vám ho zoženie, stačí mu napísať v dopytovom formulári.

https://tibormodel.s8.cdn-upgates.com/_cache/0/d/0d299e7750006ec99c4cd75dd5c49c07.jpg
Sebastian Vettel, VC Toskánska 2020, Ferrari SF1000. Mierka 1:18. Prejsť do obchodu >

Cesta Sebastiana Vettela sa začala v motokárach, ktoré mu učarovali už ako trojročnému. Bolo evidentné, že mladý Nemec má vlohy, a tak ho rodičia ako osemročného prihlásili do prvých motokárových šampionátov, v ktorých začal zbierať jednu trofej za druhou. Na prelome milénií sa mu podarilo zaujať aj juniorský tím Red Bullu, keď sa stal vôbec jedným z jeho prvých členov.

“Prišiel k nám ako trinásťročný a Red Bullu sa predstavil tak, že mu napísal list a v ňom ho žiadal o sponzoring,” spomína jeho bývalý šéf Christian Horner na úplné začiatky spolupráce. “V rámci jeho prvej zmluvy dostal od Red Bullu prilbu.”

“Potom nasledoval jeho vstup do juniorského tímu, do Toro Rosso a následne Red Bullu Racing, v ktorom získal štyri majstrovské tituly. Sú to nezabudnuteľné spomienky, on bol dôležitou súčasťou nášho tímu. Bude mi smutno, keď ho uvidím vešať pretekársku prilbu na klinec,” priznáva 48-ročný Brit.

Seb vraj v škole nikoho veľmi neohúril, podľa vlastných slov bol jeho výkon pred tabuľou “strašný”. Mladíka zaujímalo niečo iné, no už vtedy prvýkrát zistil — rovnako ako neskôr počas jeho pôsobenia v Red Bulle —, že úspech sa neodpúšťa. “Raz som si do školy priniesol trofej, ale hneď mi ju zničili a povedali, že sa predvádzam,” hovorí vo videu z roku 1998 Sebastian Vettel, ktorý sa už vtedy mal čím chváliť, veď si už podal ruku s Michaelom Schumacherom!

A hoci v škole sa kníh dotýkal len s nechuťou, od lajdáka mal naozaj ďaleko, o čom sa v Red Bulle presvedčili už za jeho juniorských čias. “Seb má toho v sebe oveľa viac, než čo vidieť na prvý pohľad. Keď sme hľadali náhradu za Davida Coultharda, on bol vychádzajúcou hviezdou. Videli sme v ňom, že má skvelý zmysel pre humor, je hĺbavý a má skvelú pracovnú morálku. Je totálne nemecký,” vysvetľuje Horner. “On zvykol byť v padoku oveľa dlhšie než ktorýkoľvek iný jazdec a študoval dáta. Preto bol v tíme taký populárny.”

“Bolo však vidieť, že postupne rastie jeho vášeň aj pre iné veci. Má veľmi jasné názory na niektoré témy, za ktorými si stojí, čo je podľa mňa skvelé. Bol skvelým ambasádorom,” hodnotí dlhoročný šéf projektu Red Bullu vo Formule 1.

Vettel sa do širšieho výberu Red Bullu dostal v roku 2001, no vtedy bolo ešte príliš skoro na nejaké úvahy o Formule 1. V rokoch 2003 a 2004 však každému veľmi jasne ukázal, že to s motoršportom myslí vážne. Po jeho debutovej sezóne vo Formule BMW a “len” druhom mieste sa Heppenheimčan neskutočne rozbehol a v ročníku 2004 vyhral z 20-dielneho kalendára až osemnásť pretekov.

“Ja som ho sledoval už vo Formule BMW, v ktorej vyhral množstvo podujatí,” vybavuje si prvé spomienky naňho Franz Tost, dnes šéf béčkového tímu Red Bullu. Rakúšana vtedy prekvapilo, aký je na svoj vek vyzretý. “Potom sme sa párkrát stretli a bol veľmi koncentrovaný na svoju prácu. Na takého mladého jazdca kládol naozaj dobré otázky.”

Nasledovali šampionáty Formuly 3 a Formuly Renaultu 3.5, po ktorých už v Red Bulle nebolo o čom: Tohto rýchlika treba posadiť do poriadneho monopostu! V sezóne 2006 sa stal tretím jazdcom tímu BMW Sauber. Svetu sa ukázal hneď pri jeho testovacom debute; v druhom tréningu na VC Turecka zajazdil najrýchlejší čas zo všetkých. Tieto testy sú pamätné ešte aj z iného dôvodu; Vettel dostal trest za prekročenie maximálky v boxoch už deväť sekúnd po oficiálnom štarte jeho formulovej kariéry. Bola to predzvesť toho, že v ďalších rokoch bude prekonávať limity.

Na riadny debut nečakal veľmi dlho. V sezóne 2007 z neho spravili testovacieho pilota BMW Sauberu a po nehode Roberta Kubicu v Kanade sa Sebastian Vettel dočkal aj pretekovej premiéry, keď dostal prednosť pred Timom Glockom a neistým Kubicom. Dieru do sveta spravil, keď dokázal okamžite bodovať, vtedy ako najmladší pilot v histórii.

Na tento víkend si pamätá aj Mike Krack, dnes šéf Aston Martinu, vtedy šéfinžinier BMW Sauberu. “Bol to pomerne ľahké, rýchlo sa udomácnil. Očakávania boli nízke, čo bolo fajn, pretože to zmiernilo tlak na jeho pleciach. On bol taký typický devätnásťročný mladík, neustále žartoval. Cestoval s nami, bol veľmi zábavný a šarmantný. Nie je introvert, bol otvorený a smial sa, dobre sa nám s ním pracovalo.”

“On je pracant. Ľudia môžu byť talentovaní a leniví, alebo usilovní a bez talentu. On má aj talent aj pracovnú etiku! Preto sa stal viacnásobným majstrom sveta. Talentovaný pilot, ktorý tvrdo pracuje, vždy uspeje,” konštatuje 50-ročný Luxemburčan.

Vettel sa v USA kvalifikoval na siedmom mieste, no už v prvej zákrute o ňu prišiel. “Dobabral tú prvú zákrutu,” spomína Ossi Oikarinen, ktorý bol vtedy Vettelovým pretekovým inžinierom. “Mal som ho varovať, že v aute s plnou nádržou a chladnými brzdami by mal ísť pomaly, ale kdeže! Po vojne je však každý generál. Toto bol jediným moment, keď spravil chybu. Je úžasné, ako následne na ňu zareagoval.”

“Sklonil hlavu a začal jazdiť. Prebojoval sa späť na body. Bolo to však trochu trpké, pretože Heidfeld mal našliapnuté na dobrý výsledok, no musel odstúpiť. On teda získal bod v prvých pretekoch. Nebolo to perfektné, ale výkon bol dobrý,” hovorí Oikarinen.

BMW Sauber po Kubicovom návrate nemal pre mladého Nemca miesto, a tak ho Red Bull posadil do Toro Rosso. Tam už naňho dozeral Franz Tost. “Jednou z jeho obrovských výhod bolo to, že bol stopercentne zaviazaný Formule 1, resp. motoršportu celkovo. Spolu so sebou priniesol čerstvý vzduch, bola to nová krv s novými nápadmi. Veľa od nás vyžadoval a kládol množstvo otázok. Zachádzal do detailov, čo je veľmi dôležité. Vždy mal dobrú náladu, aj keď na začiatku sme mali s autom problémy.”

Vettel veľakrát ani nevidel šachovnicovú vlajku, za čo si vo viacerých prípadoch mohol on sám. Kolíziu s Markom Webberom na VC Japonska 2007 považuje za najtrápnejší moment jeho kariéry.

Tímu sa však za prejavenú dôveru odplatil najlepšie, ako vedel, keď vyhral domácu VC Talianska. “Tím tlačil dopredu, čoho výsledkom bolo jeho víťazstvo so Scuderiou Toro Rosso na pretekoch v Monze. To bol jeho prvý triumf a tiež prvý triumf pre Toro Rosso,” pokračuje Tost. “Keď som videl, ako pracuje, hneď mi bolo jasné, že sa z neho stane velikán. Bol som presvedčený, že by mohol byť majstrom sveta Formuly 1, ak bude v správny čas v správnom tíme. To sa s Red Bullom podarilo. A potom vo Ferrari bol tiež veľmi úspešný, vyhral im veľa veľkých cien.”

Prázdne miesto po ňom už nik nezaplní. “Bude nám chýbať, mne osobne bude chýbať. Je to fantastická osobnosť, vždy otvorená a veľmi úspešná. Navždy naňho budeme spomínať, pretože so štyrmi majstrovskými titulmi je na popredných miestach v rebríčkoch za Michaelom a Hamiltonom. Fangio má päť titulov a po ňom nasleduje on s Prostom. Už má vyhradené miesto v histórii.”

“V Scuderii AlphaTauri je po ňom pomenované jedno schodisko, preto naňho budeme vždy spomínať aj pohľadom na fantastické fotografie, jeho kombinézu a víťazstvo v Monze. Jemu a jeho rodine želám to najlepšie do budúcna,” praje Vettelovi Tost.

Po úspešnej sezóne 2008 sa Vettel chopil príležitosti a nahradil Davida Coultharda v Red Bulle. Na VC Číny 2009 zaznamenal prvé víťazstvo pre svojho nového zamestnávateľa, ale na Brawn GP ešte v tomto roku nemal nárok. Red Bull sa začal doťahovať na geniálny dvojitý difúzor, keď mal už len teoretickú šancu ho ešte v šampionáte predbehnúť. A možno by to bolo pre Vettela až príliš skoro.

Tak či onak, nasledujúce štyri sezóny boli víťazné. Mnohí ľudia si na ne spomínajú ako na štyri roky dominancie, no v skutočnosti len v dvoch sezónach ho nikto nedokázal poraziť. Zaujímavosťou je, že v celom priebehu ročníka 2010 Vettel nikdy nebol na čele priebežného poradia šampionátu, dostal sa naň až po posledných pretekoch v Abú Zabí.

Ročník 2012 si zas Vettelovi fanúšikovia pamätajú ako sezónu, v ktorej musel sťahovať obrovské manko na Fernanda Alonsa. Po VC Talianska, z ktorej vypadol, mu na Španiela chýbalo 39 majstrovských bodov, no v priebehu posledných siedmich pretekov získal o 42 bodov viac než súper a oslavoval tretí majstrovský titul.

Christian Horner si z tohto obdobia pamätá najmä rekordne dlhé debrífingy. Dokonca i v časoch dominancie Vettel odchádzal z okruhu medzi poslednými. “Spomínam si, že Sebastianove brífingy zvykli trvať okolo dvoch hodín. V rámci prvej polhodiny stihol rozobrať akurát tak zahrievacie kolo a to, ako vyskúšal, či mu funguje nápoj,” uťahuje si. “V každej fáze pretekov si spomenul na toľko detailov, že sme boli zavalení priveľkým množstvom informácií, aby sme ich mohli stráviť. Preňho to bolo užitočné cvičenie, spomenul si na veci, ktoré mohol spraviť lepšie.”

Druhá strana garáže také dlhé brífingy nemala. “Markove (Webberove) trvali takých pätnásť minút, počas nich stihol na druhej strane stola prebrať celé preteky. Každému sedelo niečo iné.”

Vettela mala v tomto období značná časť fanúšikov v zuboch, jeho krycím menom na formulových fórach sa stali prezývky ako “Fúkač” či “Krúžič”. Nielen divákov, ale aj svojich inžinierov navyše štval tým, ako v závere pretekov ukazoval svoju dominanciu, najmä v rokoch 2011 a 2013.

Christianovi Hornerovi vždy vypadávali vlasy, keď sa Vettel v úplnom závere pretekov rozhodol zajazdiť najrýchlejšie kolo, za ktoré sa vtedy ani neudeľovali body. “Vždy mu to dávam vyžrať za tie najrýchlejšie kolá. On pohodlne vedie rútiac sa do posledného kola pretekov a nič nezíska, keď bude riskovať, no na časomiere si všimnete, že v prvom sektore je zrazu fialový,” hovoril jeho šéf v roku 2013. “Rocky (Rocquelin, jeho inžinier, pozn. red.) mu hovorí, aby zvoľnil a len to doviezol domov. A hľa, druhý sektor je fialový… Keď prechádza popod šachovnicovú vlajku, aj posledný sektor sa rozsvieti na fialovo. Má najrýchlejšie kolo.”

“V dojazdovom kole oslavuje a vo vysielačke sa pýta: Zajazdil som najrýchlejšie kolo? Rocky mu hovorí: Nie, ušlo ti o jednu desatinku.”

“Tomu nemôžem uveriť, vyhlásil Vettel, to vraj nemôže byť pravda. Rocky mu napokon odkazuje: Áno, zajazdil si najrýchlejšie kolo. Ty si strašný idiot,” rozosmial sa.

Sezóny 2010 až 2013 neboli len o veľkolepých víťazstvách, ale aj o mnohých kontroverziách. Veľká cena Turecka 2010 poriadne otriasla majstrovskými nádejami mladého Nemca, keď sa pri pokuse o predbiehací manéver na Marka Webbera zrazili. Na Vettelove gestá, podľa ktorých Austrálčanovi preskočilo, si istotne všetci pamätáme.

Rivalita s Markom Webberom sa v niektorých momentoch vymykala spod kontroly aj vedeniu stajne. Príkaz Multi 21 sa už zaradil k najpamätnejším, väčšiu rebéliu voči tímovej réžii sme v histórii Formuly 1 videli len málokedy.

“Markovi sa to vtedy veľmi ťažko akceptovalo, ale myslím si, že ak sa teraz so širšou perspektívou a úprimne k tomu vráti, uzná, že Sebastian bol rýchlejší,” vrátil sa k ich spoločnému duelu Christian Horner. “Preto Mark využíval každú jednu páku, aby sa mu dostal pod kožu. My v tíme sme sa snažili hrať férovo, no raz za čas sa na nás vyrútila nejaká riadená strela a začalo to u nás vrieť.”

“Vyvrcholilo to azda v roku 2012, keď Sebastian bojoval s Alonsom o titul a Mark ho na štarte posledných pretekov v Brazílii natlačil na boxový múrik, vo chvíli, keď sa rozhodovalo o šampionáte. To napokon viedlo k tomu, že ho Bruno Senna roztočil. Sebastian bol neskutočne naštvaný.”

“Akési dozvuky sa objavili v Malajzii doslova o dve veľké ceny neskôr, hoci ich delili nejaké štyri mesiace,” vysvetľuje Vettelovu motiváciu neuposlúchnuť príkaz Multi 21. “Zrazu bol Mark vpredu, Sebastian na nových gumách za ním. Tieto pneumatiky boli dosť chúlostivé, preto sme mu kázali zostať na tejto pozícii. Sebastian si však pomyslel, aby sme sa strčili.”

Podľa Hornera to “stopercentne” bola odplata za brazílske natlačenie k múru. “Po pretekoch to Webberovi potvrdil, alebo keď sa rozprávali v Číne. Toto boli azda najviac vypäté časy v našej stajni.”

https://tibormodel.s8.cdn-upgates.com/_cache/b/a/bae7356296118daf19ea3ebbec62010a.jpg
Sebastian Vettel, VC Nemecka 2013, Red Bull RB9. Mierka 1:43. Prejsť do obchodu >

Ako si na tieto roky spomína samotný Mark Webber? “Má za sebou neuveriteľnú kariéru, v tých rokoch bol nedotknuteľný. Keď sa na scéne objavilo Pirelli, zamiloval si to. V tých sezónach predvádzal majstrovské výkony, v časoch fúkaných difúzorov. Veľmi usilovne pracoval na tom, aby pochopil pravidlá. Odviedol skvelú robotu. Za taký krátky čas nazbieral fenomenálne množstvo úspechov, za čo ho my všetci, jeho kolegovia, budeme uznávať.”

Bývalá “dvojka” Red Bullu uznáva, že jeho vzťah s Vettelom bol kedysi “napätý”. “Vďakabohu, teraz sme už v pohode. Keď sme vtedy bojovali o šampionát, bolo to veľmi vypäté. Niekoľko rokov som sa dokonca ocitol v boji o titul, párkrát som sa doň nedostal.”

“Avšak, vždy to bolo veľmi vypäté. Je ľahké byť s tímovým kolegom za dobre, keď bojujete len o body. Avšak pri víťazstvách a tituloch to začne byť náročnejšie, čo dokazuje množstvo príbehov z nášho športu. My sme neboli jediní,” uvedomuje si povahu majstrovských súbojov Webber. “Teraz už úplne zmenil svoju pozíciu. Postupom času, najmä v poslednom roku, sa už jeho pohľad na vec zmenil. Motivuje ho niečo iné a teší sa na ďalšiu fázu jeho života.”

Azda najprísnejšie hľadel na jeho výkony Helmut Marko, nechal sa počuť Sebastian Vettel v roku 2013. Rakúsky biznismen si vraj nikdy nenechal ujsť príležitosť, aby bývalého juniora Red Bullu za niečo “nespucoval”.

VC Maďarska 2013
Vettel: “… vrátil som sa do svojej izby a šiel som sa prezliecť. Keď som bol už len v spodnej bielizni, Helmut Marko rozrazil dvere. Hovorí mi: Tak to si poriadne dosral. Tak sa pýtam, čo máš presne na mysli? Hovorí: Tú piatu zákrutu, videl som to, stratil si viac ako päť stotín! Keby si len skopíroval to kolo z Q2 v piatej zákrute, mal by si pole position.”

“Ľudia si myslia, že ja s Helmutom sme najlepší parťáci. V skutočnosti táto príhoda, o ktorej vám práve rozprávam, dokazuje presný opak. Myslím si, že sa nikdy nebránil tomu, aby ma poriadne dogabal a asi sa tomu ani nikdy nebude brániť. Takže áno, vošiel mi do izby a poriadne ma sfúkol, že som to riadne poondial a nezískal pole position.”

“Hovorí mu, Helmut, dobre, s tou piatou zákrutou máš pravdu. Už stihol hovoriť s inžiniermi a bol dobre informovaný, no nebolo to vyslovene strašné kolo. On mi aj tak hovorí: Mal si získať pole!”

“Na druhý deň sme obsadili tretie miesto. Podľa mňa to bolo fajn, pretože sme zostali zaseknutí v premávke, a tak podobne… Tak či onak, Helmut mi to prišiel dať vyžrať: ‘Vidíš, keby si včera získal pole position, vyhral by si. Včera si pole position nezískal, poondial si to a dneska si to videl, poondialo ti to preteky.’ Tak, vďaka za sumár! Možno som sa po tom viac zamyslel a snažil sa to po letnej prestávke zlepšiť,” spomínal Vettel na najlepšiu jeseň jeho kariéry.

Humoresky Sebastiana Vettela:

Po štyroch tituloch, neuveriteľných deviatich víťazstvách v rade aj lietaní v oblakoch, Sebastian Vettel dopadol na zem. Keď Mark Webber ukončil kariéru, Red Bull k nemu posadil mladú krv. Danielovi Ricciardovi jeho prvá sezóna v tábore červených býkov vyšla na jednotku, veď školil štvornásobného majstra sveta.

Vtom sa skončilo pokojné obdobie Fernanda Alonsa, ktorý sa povadil s vedením Scuderie. Vettel to využil, rozbehol rokovania a splnil si svoj detský sen; po zime ho čakalo prezliekanie do kombinézy Ferrari.

Luca di Montezemolo spomína na posledný rok s Fernandom Alonsom ako na demotivujúci zážitok, Vettel mal stajňu pozdvihnúť. “On je v aute fantastický, možno aj najlepší z najlepších. Ale vkuse to komentoval so slovami, že keby sedel v Mercedese, vyhrával by všetky veľké ceny. Toto bolo pre ľudí v tíme veľmi demotivujúce. Začal som uvažovať nad tým, čo vlastne potrebujeme. Michael mi vždy hovoril, že Vettel je pre nás ten správny človek.”

Di Montezemolo Vettela skutočne dotiahol do tímu, no rodák z Heppenheimu ho už v Scuderii nezastihol. Vettel teda vo Ferrari pracoval pod vedením, ktoré si ho ani nevybralo. Bývalý tlačový hovorca tímu v uplynulých dňoch prezradil, že vedenie s ním nechcelo veľmi pracovať na zlepšení fungovania stajne, aj keď on mal z Red Bullu plno nápadov, čo vylepšiť. (Viac o Vettelovom pôsobení vo Ferrari očami tlačového hovorcu Alberta Antoniniho v článku zo štvrtka.)

Vettel si vždy chcel okolo seba budovať tím podobne ako Schumacher, prezradil bývalý športový riaditeľ BMW Sauberu Mario Theissen. Škoda, že vo Ferrari na to nemal priestor. “Bolo zjavné, že sa od Michaela Schumachera naučil, že je dôležité tráviť čas s tímom a spoznať jeho členov.”

“Keď ste pilotom F1, nie je to len o jazde v aute, musíte sa postarať o to, aby tím stál za vami. Musíte mať nejaké spoločné skúsenosti, pretože inžinieri majú dáta a pilot môže byť rýchly len vtedy, keď autu dôveruje. Tieto dve strany si musia sadnúť. Ak pilot vyhlási, že postavte mi auto na štart a ja sa postarám o zvyšok, nikdy sa nestane majstrom sveta. Sebastian to pochopil a od prvej minúty, keď sa pripojil k nášmu tímu, to aj aplikoval,” spomína na jeho začiatky v efjednotke Theissen.

2015
Reportérka: “Vieš, ako sa volajú Lewisove psy?”
Vettel: “Roscoe, jeho som stretol. Je to milý pes, veľmi zábavný.
Hamilton: “On mu dal darček!”
Vettel: “Áno, loptičku! Pískajúcu!”
Hamilton: “On dal Roscoevi tú prekliatu loptu, ktorá pískala tak nahlas, že ju celú noc nenechal na pokoji. On spokojný vo svojom vedľajšom motorhome a ten piskot bolo počuť celú noc!”
Vettel: “Na druhý deň som vyhral!”
Hamilton: “Áno, zrejme. To bola rozhodne taktika.”

Ferrari SF71-H - Sebastian Vettel (2018), Víťaz VC Kanady, 1:18 BBR
Sebastian Vettel, VC Kanady 2018, Ferrari SF71-H. Mierka 1:18. Prejsť do obchodu >

Po sezóne 2013 sa navyše nemohol spoliehať ani na pomocnú ruku Michaela Schumachera, ktorý bol dlhé roky jeho mentorom. Ktovie, ako by dopadli jeho roky vo Ferrari, keby mu radil sám Červený barón, a pomohol mu vo Ferrari dať dokopy víťaznú zostavu.

Schumacher už od začiatku cítil, že Vettel by ho mohol nasledovať. “Ja som sa prvýkrát o ňom dopočul od Michaela Schumachera, keď mal možno jedenásť rokov a pretekal na motokárach,” prezradil Gerhard Berger. “Do tímu Helmuta Marka sa pripojil cez BMW a Sauber, a ohromil ich už od prvého dňa tým, aký bol vyzretý, rýchly, odhodlaný. Pod Franzom Tostom a mnou v Toro Rosso vyhral aj prvú veľkú cenu.” Ktovie, čo by bolo keby…

Z piatich sezón sa Vettelovi napokon najviac darilo v rokoch 2017 a 2018, ktoré však vo fanúšikoch Scuderie zanechávajú zmiešané pocity. V prvých rokoch hybridnej éry to totiž boli jediné dva prípady, keď o titul nebojovali len piloti Mercedesu. Ferrari však ani raz nedokázalo dotiahnuť veci do konca.

Po príchode Charlesa Leclerca už Scuderia hľadela do budúcna a odrátavala dni do Vettelovho odchodu. Najmä v roku 2020 bol veľmi smutný pohľad na Nemca a jeho vzťah s tímom, ktorý mu v detstve učaroval. Mattia Binotto i napriek tomu s Nemcom chcel vychádzať dobre, dokonca priznal, že keď mal Vettelovi telefonicky oznámiť, že sa ním rozlúčia, tak si to najskôr musel trikrát na neostro nacvičiť.

Scuderia i napriek všetkému zostala vo Vettelovom srdci. Pri pohľade na ich spoločnú rozlúčku, keď sa Vettel naučil taliansku pieseň Azzuro, v ktorej dokonca pozmenil slová, aby sa poďakoval celej stajni, posmutneli viacerí fanúšikovia, ktorých Sebastian Vettel v tomto období získal naozaj dosť. Dokonca aj bez sociálnych sietí.

Nemec bol totiž známy svojím osobným a ľudským prístupom. Spomeňme si na to, ako v roku 2020 totálne ohromil fanúšika Ferrari darčekom či ako vlani gratuloval čerstvo zasnúbenému páru zo Slovenska.

Nuž a ktovie, čo by sa stalo, keby Sebastian Vettel v roku 2014 neprestúpil do Ferrari, prípadne keby sa po jeho stinte vo Ferrari vrátil do Red Bullu. Helmut Marko prezradil, že v roku 2020 nad ním uvažovali, no Nemec sa príliš skoro upísal Aston Martinu.

“Párkrát sme rozbehli predbežné rokovania,” prikývol Horner. “Bolo by to však ako vracať sa k svojej expriateľke, druhýkrát by to už nebolo rovnaké. To, čo sme spoločne dosiahli, je obdivuhodné. Myslím, že sme dosiahli fenomenálny úspech, a to bude navždy súčasťou našej histórie. Sme nesmierne hrdí na to, že bol členom nášho tímu.”

Prestup do Ferrari považuje za správny. “Nemyslím si, že by to v tom čase bola chyba. Neboli sme konkurencieschopní. Mercedes mal výhodu a Ferrari vyzeralo, že sa dvíha. Renault zas nepôsobil dojmom, že sa v dohľadom čase dokáže dať dokopy.”

“Takže nie, nemohli sme s nimi súperiť. Preňho to bolo správne rozhodnutie. Túžil ísť v šľapajách Michaela Schumachera. Ferrari ho lákalo a my sme mu nedokázali ponúknuť konkurencieschopný stroj. Dalo sa to pochopiť. Bolo to smutné, ale dalo sa to pochopiť,” zhodnotil Horner.

Po odchode do Aston Martinu už bolo vidieť, že na rozdiel od obdobia, ktoré strávil v Red Bulle či Ferrari, sa už jeho svet netočí len okolo motoršportu. Z Vettela sa stal aktivista za životné prostredie či ľudské práva. Istotne si spomeniete na jeho zbieranie odpadkov po fanúšikoch či stavanie “hotela pre včely“.

Aston Martin AMR21 - S. Vettel (2021), VC Azerbajdžanu, 1:18 Spark
Sebastian Vettel, VC Azerbajdžanu 2021, Aston Martin AMR21. Mierka 1:18. Prejsť do obchodu >

Lewisovi Hamiltonovi, ktorý s ním bojoval o titul naposledy v sezónach 2017 a 2018, za ním bude smutno aj z tohto dôvodu. “Vedel som, že to prichádza, všimol som si isté náznaky, no uvedomiť si to je niečo úplne iné. Som smutný, že končí, no ešte som nemal čas zamyslieť sa nad celou tou cestou, ktorú sme spoločne urazili. Keď hovorím o tejto ceste, na ktorej som mal často pocit osamelosti, povedal by som, že on je jedným z mála ľudí, pri ktorých som mal menší pocit samoty. V mnohých veciach stál pri mne, spomínam si aj na rok 2007 a tlačovku v Magny-Cours, na jazdeckom brífingu bol veľmi otvorený.”

“Vtedy som vedel, že sa neho stane veľmi vplyvný človek v tomto športe. A potom som videl jeho úspechy, že prvoradí sú mu druhí ľudia a nie on sám, tiež ako odvážne dokáže prehovoriť a postaviť za vec, ktorej verí. Hovoríme o legendách nášho športu. Myslím, že patrí k najväčším osobnostiam tohto športu. Potrebujeme viac ľudí, ktorí sa mu budú podobať. Som smutný, pretože prídem o spojenca na štartovom rošte. Ale viem, že mimo neho sa pustí do veľkých vecí. Dúfam, že zostaneme priateľmi, a že niečo podnikneme aj tam vonku,” hľadí dopredu sedemnásobný šampión.

V konečnom dôsledku bojovať o stred poľa už nie je pre jazdca Vettelovho kalibru, ktorý navyše avizuje, že sa chce začať naplno venovať ochrane životného prostredia či ľudským právam.

Športový poradca Red Bullu a jeho niekdajší tútor Helmut Marko jeho rozhodnutie odísť schvaľuje. “Veľmi na mňa zapôsobila jeho reč, ktorou oznamoval svoj odchod zo športu. Ukazuje sa, že jeho záujmy sa už uberajú iným smerom. Samozrejme, treba vziať do úvahy aj fakt, že nemal konkurencieschopné auto a pravdepodobne by žiadne nenašiel. Toto rozhodnutie je stopercentne správne.”

Čo teraz čaká Sebastiana Vettela? Ponuky sa mu hrnú jedna radosť. Radi by ho privítali v IndyCar, jeho bývalý šéf Gerhard Berger mu zas otvára cestu do série DTM. Nie je si však istý tým, že prekročí tento prah. “To by bol môj sen, ale obávam sa, že teraz chce radšej zachraňovať včely…”