Vettel štval ľudí vo Ferrari, prezrádza bývalý tlačový hovorca Scuderie | Magazín F1 - F1online.sk

Vettel štval ľudí vo Ferrari, prezrádza bývalý tlačový hovorca Scuderie

fotka k článku undefined
zdroj: Scuderia Ferrari

Keď Sebastian Vettel odchádzal z Red Bullu a vítali ho v Maranelle, všetci boli zvedaví, či sa z neho naozaj stane nový Michael Schumacher, ako mu to mnohí predpovedali, a či dokáže pre taliansku stajňu získať majstrovskú trofej. To sa mu napokon nepodarilo, čo azda môžeme pripísať aj neochote Ferrari zmeniť sa. Sebastian Vettel sa podľa bývalého tlačového hovorcu stajne o to pokúšal, ale nepochodil. Taliani si robia veci po svojom.

Ak sa spýtate na profil Sebastiana Vettela niekoho z Red Bullu, zrejme vám povie, že ide o veľmi pracovitého, usilovného, pedantného detailistu, ktorý dáva nemeckým stereotypom za pravdu. Tieto vlastnosti mu mohli pomáhať v čase, keď jazdil za červených býkov, no vo Ferrari sa situácia zmenila. Už nebol jedným z hlavných protagonistov, stalo sa z neho ozubené koliesko v obrovskom stroji, ktorý nefunguje efektívne, no je príliš delikátny na zmeny. “Pamiatkári” ho totiž chránia pred výraznejšími zásahmi.

Keď teda Sebastian Vettel v roku 2015 vstúpil do Ferrari, veľmi rýchlo si musel uvedomiť, že si nebude stavať okolo seba tím podobne ako kedysi Michael Schumacher. Najskôr sa o to pokúšal, čím vraj štval vedenie.

“V Red Bulle robil všetko, čo potreboval,” spomína bývalý tlačový hovorca Ferrari Alberto Antonini v rozhovore pre GoF1 Show. “Ľudia zabúdajú na to, že vyhral štyri majstrovské tituly za sebou. V Red Bulle mal zrejme pre seba ideálne prostredie.”

“Keď prišiel do Ferrari, virtuálne sme prvýkrát dali dokopy celý tím na konci roka 2014,” pokračuje vybavujúc si prvý kontakt so Sebastianom Vettelom ako členom tímu. Nedopadlo to veľmi dobre. “Budem totálne úprimný. Keď u nás začal, ľuďom liezol na nervy tým, že im začal hovoriť: ‘V Red Bulle sme to nerobili takto….

“Oni mu však odkázali: Teraz nie si v Red Bulle, si vo Ferrari. Svojím spôsobom narazil na realitu pôsobenia vo veľkej spoločnosti, kde všetko musí byť nejako prehodnocované, pretože neustále máte obavy z toho, aké následky budete niesť za vaše činy,” vysvetľuje skúsený Talian.

Vo Ferrari dlhé roky chýbala dlhodobá vízia. Ak ste si chceli zachovať svoju pozíciu, museli ste mať výsledky a museli ste ich mať hneď. Pri vláde zákona padajúceho exkrementu je vašou úlohou zabezpečiť, aby nespadol na vás v prvom rade dnes, nie zajtra.

Sebastian Vettel sa napriek tomu dvakrát dokázal dostať do boja o majstrovský titul. V sezónach 2017 a 2018 sa nakoniec nevyrovnal neuveriteľne silnej kombinácii Mercedesu a Lewisa Hamiltona, no Antonini mu to nevyčíta.

“V roku 2017 sme mali dobré auto, ale s vývojom to šlo do stratena. Väčšina vylepšení, ktoré máte nasadiť na auto uprostred sezóny, nebola dobrá,” spomína Antonini na to, ako inžinieri Mercedesu postupne predbiehali súperov z Maranella.

O rok neskôr mal Vettel oveľa väčšie šance. “Ohľadom sezóny 2018 chcem byť k vám absolútne úprimný. Keď sa sezóna začala, už na filmovacom dni, keď máte demonštračné pneumatiky, Sebastian prvýkrát jazdil v aute. V ten deň nemáte jazdiť žiadne dramatické časy na kolo, ale už vtedy cítil, že s autom niečo nie je v poriadku. Predná náprava mala príliš málo prítlaku.”

Vo Ferrari sa však pracovalo naplno a Sebastian Vettel po pretekoch v Silverstone ešte stále viedol priebežné poradie šampionátu. Dnes už môžeme povedať, že to bolo aj poslednýkrát v jeho kariére.

“To auto nebolo hneď od začiatku víťazné, ale pracovalo sa na ňom, aby sa víťazným stalo. Sebastian bol veľmi, veľmi horlivý a chcel to skúsiť,” vracia sa do sezóny 2018, ktorá sa dá rozdeliť na dve časti; prvá pred pretekmi v Nemecku, druhá po nich.

Sebastian Vettel už pamätne vypadol z pretekov v zákrute Sachs v Hockenheime, keď na vlhkej trati nedobrzdil a zostal zaseknutý v bariére. Lewis Hamilton vyhral po štarte zo štrnásteho miesta. “Keď v Hockenheime vybehol z trate rovno do bariéry po tom, čo viedol a mal tie preteky pod kontrolou, tak ho to psychicky zasiahlo. Pravdepodobne mu to zobralo jeho sebadôveru.”

Nemec pred koncom sezóny spravil ešte niekoľko chýb. Za niektoré mohol nedostatok sebavedomia, za iné prehnaná snaha nájsť v aute tie desatinky sekundy, ktoré v ňom už neboli. “V tom čase sme na tom z technického hľadiska boli oveľa horšie ako dnes. Auto bolo dobré, ale musíte sa na to pozrieť v kontexte.”

“Relatívne k nášmu súperovi, ktorým bol vtedy Mercedes, sme mali dobré auto, ale nie až také dobré. Dnešné Ferrari je azda najlepšie, aké sme videli za celé dekády. Niekedy uvažujem nad tým, ako by to dopadlo, keby Sebastian sedel v tomto aute pred pár rokmi, keď bol mladší,” priznáva Antonini. “Neviním ho z toho, čo sa vtedy stalo. Bol pod príliš veľkou paľbou kritiky, ktorú si podľa mňa nezaslúžil.”

“Situácia bola oveľa komplikovanejšia, než sa zdalo. V týchto dvoch sezónach nerozhodli chyby jazdca,” znie verdikt bývalého zamestnanca Ferrari. “Bolo naozaj ťažké dotiahnuť veci do konca, vždy nám to akosi utieklo pomedzi prsty. Bolo to, akoby ste mali futbalový tím, ktorého hráči majú za úlohu vydržať 90 minút, no po 70 minútach sa vám ten tím odrazu začne rozpadať. Nebolo to len o jazdcovi, ale o celej stajni.”

Treba pripomenúť, že Sebastian Vettel nikdy nepracoval s tými ľuďmi, ktorí si ho vo Ferrari vysnívali. Luca di Montezemolo, ktorý ho chcel mať vo svojom tíme, odišiel z postu výkonného riaditeľa Scuderie ešte skôr, ako Vettel vôbec prišiel do tímu. Namiesto stability ho čakal rok plný zmien; di Montezemola nahradil Sergio Marchionne, nuž a na poste šéfa stajne krátko sedel Marco Mattiaci, po ktorom prevzal žezlo Maurizio Arrivabene. Dvojica Marchionne/Arrivabene nakoniec Vettelovi znemožnila vytvoriť si s vedením také osobné a pevné vzťahy ako sa to podarilo Michaelovi Schumacherovi na začiatku jeho zlatej éry.

Po odchode z Ferrari už Vettelova hviezda dohasínala. Prestup do Aston Martinu mu nevyšiel a ani v tejto sezóne britská stajňa nebojuje na popredných priečkach. Antoniniho ani neprekvapilo rozhodnutie to ukončiť. “Nie, vôbec nie. Dokonca by som povedal, že mal skončiť už o rok skôr. Nie z hľadiska výkonov, pretože stále podáva dobré výkony. Mal svoje vzostupy aj pády, no to pravdepodobne súviselo so stavom jeho mysle.”

“Ale áno, už bolo načase povedať dobre, zabaľme to a poďme robiť niečo iné. Má na to zdroje, má 35 rokov a stále je veľmi mladý. Má za sebou úžasnú rodinu, ktorá ho podporuje. V skutočnosti sa celkom teším na to, že sa pustí do niečoho nového,” doplnil.