logo F1online.sk

Navrhne Mercedes zmenu pravidiel? Podľa Russella to takto ďalej nepôjde

George Russell
© Steve Etherington/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala10. 6. 2022

Keby sme mali vybrať najpoužívanejšie slovo sezóny 2022, veľkým kandidátom by sa stal pojem poskakovanie. Skloňuje ho celý padok a nič nenasvedčuje tomu, že by sa to malo v dohľadnej dobe zmeniť. To robí starosti niektorým pilotom, ktorí dôrazne odkazujú, že niečo treba robiť s aktuálnou situáciou.

Aerodynamický fenomén, pri ktorom monoposty na rovinkách oscilujú v dôsledku aerodynamickej nestability, netrápi len inžinierov, ktorí musia voliť kompromisy. Viacerí piloti už vyhlásili, že poskakovanie môže predstavovať riziko aj zo zdravotného hľadiska.

Napríklad Lewis Hamilton po piatku v Azerbajdžane vyhlásil, že je dosť ubolený, nuž a George Russell hovoril o podobných problémoch už dávnejšie. Do svojho tréningového plánu musel zahrnúť aj kompenzačné cvičenia a rôzne techniky, aby zmiernil bolesti chrbta, krku a hrude, ktoré prichádzajú ruka v ruke s poskakovaním.

Nuž a aby sa nenaplnilo staré známe “(vrcholovým) športom k trvalej invalidite”, George Russell volá po diskusiách, čo ďalej. “Autá skrátka jazdia veľmi tesne nad traťou. V tých vysokých rýchlostiach je to šialené, autá totálne narážajú na zem.”

V Baku je to o to horšie, že vyše dvojkilometrová cieľová rovinka je najdlhšia v kalendári, a tak chrbát dostane poriadne zabrať. “Všetci sme na jednej lodi a naozaj sa v tom nejazdí pohodlne.”

“Neviem, ako vyzerá budúcnosť týchto monopostov, ale neviem si predstaviť, že by sme dokázali a že by bolo vôbec správne jazdiť takto ďalšie štyri roky. Kvôli nám všetkým sa teda budeme musieť porozprávať, keďže všetci sme na jednej lodi,” zdôraznil Russell.

Čo by vlastne mohli tvorcovia pravidiel spraviť, aby pilotom pomohli s poskakovaním? Riešení je viacero, no ak sa do čela tohto odboja postaví Mercedes, na čo si už zrejme pripravuje pôdu, mohol by navrhnúť návrat komplexnejších systémov odpruženia, ktoré FIA zakázala pred touto sezónou, a ktoré by inžinierom uľahčili prácu s monopostom.

Od tohto roka musia byť systémy odpruženia čisto mechanické, teda bez hydraulických prvkov, nesmú byť schopné meniť svetlú výšku počas jazdy či vykazovať známky hysterézy, ako to bolo napríklad pri minuloročnom šikovnom riešení zadných závesov Mercedesu, ktoré si na rovinke dokázali “sadnúť” a tým znížiť aerodynamický odpor monopostu.

Nuž a bol to práve Mercedes, kto nad novými pravidlami odpruženia a závesov azda zaplakal najviac, keďže jeho riešenie patrilo k najlepším, ak nebolo vôbec najlepšie. Návrat k starším regulám by mu nahral na smeč. Na jednej strane by síce uľavil chrbticiam pilotov, no čo je dôležitejšie, staršie odpruženie by kontrolovalo svetlú výšku monopostu oveľa efektívnejšie ako teraz, a tak minimalizovalo poskakovanie, ktoré Mercedesu bráni vyťažiť zo svojho auta maximum.

Aj šéf traťových inžinierov Mercedesu Andrew Shovlin uznáva, že monopost W13 potrebuje výrazné zlepšenia, aby došlo ku kompletnému odstráneniu aktuálnych problémov. “Čaká nás trochu práce z pohľadu rýchlosti na jedno kolo i tej pretekovej,” povedal po piatu v Baku. “Balans nepredstavuje veľký problém, ale v zákrutách nám chýba grip a jazda na rovinkách je pre jazdcov nepohodlná. Počas noci to budeme musieť zlepšiť.”

“Nemáme ani skvelú rýchlosť na rovinkách, ale časť z toho je spôsobená tým, že na rovinkách narážame na zem. Dnes sme mali na aute aj nové súčiastky, takže ich podrobíme analýze, či aj ony neprispeli k našim problémom,” vysvetľuje 48-ročný Brit. “Celkovo nie sme v dobrej pozícii. Musíme hľadať nejaké zásadné vylepšenia, nejde tu ani tak o vylaďovanie nastavení…”

Súvisiace články