logo F1online.sk

Jones má obavy o Ricciardovu budúcnosť: Zmluvy v F1 nič neznamenajú

Daniel Ricciardo
© Motorsport Images/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala6. 6. 2022

Pôsobenie Daniela Ricciarda v McLarene, ba dokonca celá jeho kariéra sa chýli ku koncu, obávajú sa viacerí formuloví insideri. Podobný pohľad má aj Ricciardov krajan a majster sveta z roku 1980 Alan Jones, ktorý rodáka z Perthu upozorňuje, že musí zabrať a určite sa nesmie spoliehať na svoj kontrakt.

Danielovi Ricciardovi sa nedarilo už vlani, mladší kolega Lando Norris ho s prehľadom dokázal porážať. Interný duel sa mal vyrovnať po zmene pravidiel a príchode úplne nových monopostov, no čo sa naplnilo v Red Bulle, neplatí pre McLaren. Ricciardo sa nenašiel ani v novom aute, a tak Norris získal až 48 z 59 bodov McLarenu.

Austrálčan to má nahnuté, čo naznačil aj Zak Brown vo svojom vyjadrení o istých “mechanizmoch” v Ricciardovom kontrakte, ktoré sú zrejme viazané na výkony a mohli by otvoriť dvierka k zrušeniu zmluvy. Tá by mala riadne platiť až do konca roka 2023.

“Jeho budúcnosť v McLarene je momentálne otázna,” zamyslel sa Alan Jones v rozhovore pre Herald Sun. “Neviem, či je v ohrození, alebo nie, ale ak sa šikovne nezlepší, neviem si predstaviť, že by tam zotrval oveľa dlhšie.”

Ricciardova zmluva však nemá mať formu 2+1, teda dva roky s možnosťou opcie, ale má ísť o priamy trojročný kontrakt, podľa novinára Joea Sawarda dokonca vodotesný. Alan Jones v tom však nevidí veľký problém: Ak sa McLaren bude chcieť s Ricciardom rozlúčiť, tak sa s ním rozlúči.

“Zmluva v F1 neznamená veľa,” pokračoval Jones. “Dúfam, že sa to nestane, ale keby situácia zostala rovnaká, nemám vôbec žiadne pochybnosti, že by využili jednu z možností, ktoré im ponúka kontrakt.”

Čo vlastne Ricciardovi chýba? Okrem rýchlosti aj správne nastavenie, myslí si posledný domáci víťaz VC Austrálie. “Je to skvelý pretekár a veľmi milý chlapec. Všetci však vieme, že milí chlapci sa nikam nedostanú, najmä nie vo Formule 1. Čím väčšie hovädo ste, tým ste na tom lepšie. Momentálne ich tu máme niekoľko, čo to potvrdili.”

V minulosti to Ricciardovi aj s takouto mentalitou vychádzalo, počas jeho rokov v Red Bulle bol považovaný za jeden z najväčších talentov efjednotky. Odkedy však z rodiny Red Bullu odišiel, s Austrálčanom to ide dolu vodou. Ak mu minulý rok nesedel monopost, ktorý bol dlhý čas vyvíjaný bez Ricciardovej spätnej väzby, dalo by sa to akceptovať. Na novom aute však už pracoval aj on sám, čo mu malo pomôcť vrátiť sa dopredu.

Jones takéto reči absolútne odmieta a len sa pousmieva nad Brownovými slovami o tom, že Ricciardo “sa v aute ešte necíti komfortne”. “Toto bol vždy problém. Nemôžete dôjsť do boxov a vyhlásiť, že vaše auto je kopa hnoja. Potom sa na vás inžinier pozrie a povie vám — naozaj? Nuž, tvoj kolega stojí v prvom rade.”

“Nemôžem vystáť tieto reči, že si niekto nezvykol na auto alebo čosi podobné. Auto má volant, má sedadlo, má štyri kolesá. S inžiniermi sa snažíte vyladiť len posledné drobnosti,” zdôraznil. “Dá sa to dosiahnuť a je zrejmé, že Norris sa s tým dokáže vysporiadať oveľa lepšie než Ricciardo.”

Isté poľahčujúce okolnosti tu však sú. Ricciardovi napríklad veľmi nepomáha ani tím, myslí si Jones. Najmä Brownove slová o tom, ako 32-ročný Austrálčan nenapĺňa očakávania, nie sú veľmi nápomocné. “Keby som bol jazdcom a šéf tímu by povedal čosi také, pravdepodobne by som to vzal s rezervou. Avšak, všetci jazdci sú rozdielni. Väčšina pilotov potrebuje, aby ste ich maznali, aby ste ich uisťovali a hladkali im ego, pretože väčšina ho má také veľké, že ho skrátka nepreskočíte. Takto niekoho sfúknuť je kontraproduktívne.”

Teraz zostáva už len jedno: Dať do toho naozaj všetko a ostatným ukázať, že sa mýlili. “Teraz musí byť veľmi opatrný. Nesmie dovoliť, aby sa ho to dotklo. Mohol by začať v aute príliš tlačiť, prijímať nejaké rozhodnutia, ktoré by inak neprijal, keby bol totálne uvoľnený. V tomto vidím nebezpečenstvo.”

“Musí sa len pripútať, vytesniť to z hlavy a povedať si, že všetkým ľuďom ide dokázať, že sa mýlili. Čím viac nad tým bude uvažovať, tým horšie to bude,” uzavrel túto tému Alan Jones.