VC Monaka: Strategický karambol Ferrari daroval víťazstvo Pérezovi | Magazín F1 - F1online.sk

VC Monaka: Strategický karambol Ferrari daroval víťazstvo Pérezovi

fotka k článku undefined
zdroj: Twitter/Red Bull Racing

Víkendové preteky v Monaku nepriniesli víťaza, ktorého všetci očakávali. Charles Leclerc síce konečne dokončil svoju domácu veľkú cenu, ale to bude preňho slabá útecha. Na svoje konto si pripíše len body za štvrté miesto, aj keď tentoraz neúradovalo Monačanovo prekliatie. Namiesto neho úradovali stratégovia Ferrari, ktorým to dnes vôbec nevyšlo. Na pódiu tak skončili Carlos Sainz a Max Verstappen.

Dnešné preteky by sme mohli rozdeliť na dve polovice, pričom všetko dôležité sa udialo v tej prvej. Hoci treba uznať, že v úplnom úvode sa toho tak veľa nestalo.

Začiatok veľkej ceny totiž poznačili prehánky a dážď. Riaditeľstvo pretekov podľa vlastných slov odložilo štart o pätnásť minút z obavy, že sa nad okruh priženie silný lejak. To by mohlo predstavovať bezpečnostnú hrozbu vzhľadom na to, že piloti v priebehu celého víkendu neodjazdili na vode ani jedno kolo.

Následne sa autá za bezpečnostným vozidlom vydali do zahrievacieho kola, a práve vtedy obávaný lejak dorazil. Riaditeľstvo pretekov vyvesilo červenú vlajku, ktorej sme sa zbavili až o 16:15. Tento štart sa už podaril a VC Monaka sa konečne mohla začať!

Po štarte trať začala relatívne rýchlo osychať. Piloti vzadu, ktorí nemali čo stratiť, skúsili už po pár kolách obuť intermediálky a v prípade Pierra Gaslyho sa hneď ukázala ich rýchlosť. Na druhej strane ju však za pomalšími monopostmi nevedel naplno využiť. To bol veľký výstražný prst ostatným: Ani výhoda štyroch sekúnd na kolo vám nemusí stačiť na predbiehací manéver.

Piloti na čele preto vyčkávali, aby nespadli do premávky. Z prvej polovice štartového poľa ako prvý skúsil zastaviť Lewis Hamilton a na intermediálkach sa presvedčil presne o tom, že v Monaku sa predbieha veľmi ťažko. Esteban Ocon ho niekoľko kôl brzdil na staručkých gumách do dažďa. Hamilton vyzeral byť bezradný a vo vysielačke sa spytoval, či komisári prešetrujú Estebana Ocona za jeho manévre. Neskôr komisári rozhodli, že Francúz si zaslúžil päťsekundovú penalizáciu sa spôsobenie kolízie v Sainte Dévote. Tá ho v konečnom dôsledku stála body.

Charles Leclerc, Carlos Sainz, Sergio Pérez a Max Verstappen medzitým vyčkávali. Charles Leclerc mal na pohľad všetko pod kontrolou, na vode si vyjazdil pohodlný šesťsekundový náskok.

Zrazu však Red Bully rozbehli pneumatikové výmeny. Mexičan sa dvoma neskutočnými kolami na intermediálkach virtuálne dostal cez Charlesa Leclerca. Keď Ferrari spozorovalo rútiacu sa šelmu, bolo už ulovené a undercut dokonaný. Pérez bol rýchlejší o približne šesť sekúnd na kolo. Ferrari bude zrejme ľutovať, že nepovolalo Leclerca hneď po Pérezovi, ale čakalo ďalšie kolo…

Na trati zostal len Leclercov kolega Sainz, no bolo evidentné, že ak si chce zachrániť aspoň nejakú pozíciu, bude musieť prezuť rovno na suché pneumatiky. Našťastie o tom presvedčil svojich inžinierov, ktorí naďalej uvažovali o gumách do prechodných podmienok, no nakoniec ani to nestačilo. Do boxov zamierili všetci takmer pospolu a obuli gumy do sucha.

Red Bully z toho vyšli víťazne: Sergio Pérez sa usadil na čele, Carlos Sainz bol druhý. Podľa jeho slov ho po výjazde z boxov brzdil o kolo pomalší monopost, čo ho stálo dnešné víťazstvo.

Maxovi Verstappenovi sa podarilo dostať cez Charlesa Leclerca, ktorý zas nestihol zareagovať na chaos vo vysielačke. Inžinier mu najprv prikázal zamieriť do boxov, no vzápätí tento pokyn zrušil. Monačan tak pri dvojitej zastávke stratil pár sekúnd.

A kým Sainz z nej nevyťažil toľko, koľko by chcel, Georgeovi Russellovi zastávka priamo na hardy vyšla geniálne. Preskočil i Landa Norrisa, ktorý absolvoval medzistint na intermediálkach, keď strategicky pokrýval Lewisa Hamiltona.

Vtom v sekcii pri bazéne havaroval Mick Schumacher, ktorému sa pri náraze rozpolil monopost. Nemcovi sa našťastie nič nestalo, no trať bola posiata úlomkami a bariéra TecPro zničená. Riaditeľstvo pretekov vyvesilo červenú vlajku.

Poradie počas červenej vlajky: PER, SAI, VER, LEC, RUS, NOR, ALO, HAM, OCO, BOT.
Druhá desiatka: VET, GAS, RIC, STR, TSU, ZHO, LAT, ALB, MSC, MAG.

Po reštarte sme sa dočkali Veľkej ceny Monaka, na ktorú sme sa pripravovali už od nedeľného rána. Vpredu sa vytvoril vláčik šiestich monopostov, za nimi sa úlohy rušnovodiča zhostil Fernando Alonso. Za veľmi pomalým Španielom, ktorý očividne šetril pneumatiky, sa ako vagóny zapojili všetky ostatné autá. Predbiehanie úplne vymizlo.

Nie všetci však obuli rovnakú zmes. Red Bully, Mercedesy, Alpiny a vzadu Cunoda, Čou a Williamsy obuli stredne tvrdú zmes, ostatní vrátane Ferrari tvrdú. Ako neskôr naznačila vysielačka Carlosa Sainza, Ferrari predpovedalo, že gumy so žltým označením sa začnú drobiť.

A na monoposte Sergia Péreza sa aj začali, no rýchlostný rozdiel bol príliš malý na to, aby ho Carlos Sainz ešte nejako dokázal využiť. V závere sa dokonca stav Pérezových gúm začal zlepšovať. Pred pódiom vyhlásil, že by najradšej ešte pokračoval.

Druhé miesto tak berie Carlos Sainz, na pódiu máme aj Maxa Verstappena. Charles Leclerc odchádza len so zemiakovou medailou a jasným odkazom tímu: “Sezóna je dlhá, ale toto nemôžeme robiť. Toto nemôžeme robiť.”

George Russell aj vďaka vynikajúcej stratégii natiahol tohtosezónnu šnúru umiestnení v prvej päťke. Vynechanie stintu na intermediálkach mu pomohlo preskočiť Landa Norrisa, ktorý skončil na šiestom mieste. Pred pretekmi si chcel obhájiť piate miesto zo štartu, ale ani toto nie je zlý výsledok. Pilot McLarenu si odniesol aspoň bod za najrýchlejšie kolo.

Fernando Alonso, ktorý po reštarte vzdal hold Jarnovi Trullimu známemu pre jeho vláčiky, skončil na siedmom mieste ďaleko za Landom Norrisom. Španiel dlho brzdil aj Lewisa Hamiltona na ôsmom mieste. Tým však nepomohol kolegovi Estebanovi Oconovi, ktorý si vo vlaku nestihol vypracovať dostatočný náskok, aby jeho päťsekundová penalizácia nespôsobila žiadne škody. Nakoniec posledné body získali Valtteri Bottas a Sebastian Vettel, ktorí ho preskočili.

Pierrovi Gaslymu odvážne prezutie na intermediálky nakoniec neprinieslo bodové hody, skončil jedenásty.

Image

LIVE

Live sa skončil