Iñaki Rueda vysvetlil, akých chýb sa Ferrari dopustilo v Monaku | Magazín F1 - F1online.sk

Iñaki Rueda vysvetlil, akých chýb sa Ferrari dopustilo v Monaku

fotka k článku undefined
zdroj: Getty Images/Red Bull Content Pool

Preteky hodné zabudnutia. Strategické rozhodovanie Ferrari v Monaku znamenalo, že Charles Leclerc miesto pohodového víťazstva neskončil ani na stupňoch víťazov. Ako sa Scuderii mohlo niečo také „podariť“? To sa vám pokúsi vysvetliť ten, ktorý za všetky tieto rozhodnutia zodpovedá, hlavný stratég tímu Iñaki Rueda.

Po pretekoch šéf stajne Mattia Binotto verejnosti sľúbil, že Ferrari prešetrí, čo všetko sa v Monaku pokazilo. V debrífingu Scuderie sa to na sociálnych sieťach pokúsil odprezentovať sám hlavný stratég.

„Do Monaka sme prišli s veľmi vysokými očakávaniami a očakávali sme, že budeme mať veľmi konkurencieschopné auto,“ povedal Rueda. „V sobotu sme sa presvedčili o tom, že to tak skutočne bolo. S oboma autami sme obsadili prvý rad, čo je veľmi ťažké dosiahnuť a sme na to veľmi hrdí.“

V nedeľu sa však všetko obrátilo proti Scuderii, ktorá mohla tieto preteky vyhrať dokonca s dvoma jazdcami, keďže pred prvými pit stopmi bol na prvom mieste Leclerc a na druhom Carlos Sainz.

„V nedeľu boli preteky oneskorené o rovnú hodinu a my sme museli prepnúť naše sústredenie. Miesto plánov postavených na suchých podmienkach, sme museli začať premýšľať, ako budeme manažovať mokré preteky,“ hovorí Rueda.

„S Carlosom sme mali veľmi dobrú nedeľu. Štartoval z druhého miesta a po prvom kole zastávok v boxoch sa ocitol na prvom, pretože napriek nášmu pôvodnému plánu pokryť Péreza, sme si s pokojom uvedomili, že sa nám to nemôže podariť.“

„V poslednej sekunde sme Carlosovi povedali, aby zostal na trati, čo aj urobil. Navyše, v tom správnom čase sme usúdili, že trať je už dostatočne suchá na sliky. Carlos bol úplne prvý z vedúcej skupiny, ktorý zastavil pre suché pneumatiky,“ hovorí o pozitívnych rozhodnutiach stratégov Rueda.

„Toto rozhodnutie mu určite poskytlo výhodu. Bohužiaľ, na trať vyšiel za Latifim, čo ho stálo viac ako tri sekundy. Keby ho Latifi nezdržal, sme si celkom istí, že preteky by vyhral,“ dodal.

Teraz k tým omnoho horším rozhodnutiam, ktoré Rueda a spol. v nedeľu urobili. Nedá sa totiž nijak poprieť, že strategické rozhodovanie Ferrari bolo také katastrofické, že zosunulo Charlesa Leclerca z prvého na štvrté miesto.

„Hovorili sme o pozitívach, teraz si prejdeme negatíva. S Charlesom sme urobili dve chyby. Prvou bola zastávka v boxoch, ktorá mala pokryť Péreza. S Carlosom sme si na konci jeho kola uvedomili, že Péreza nepokryjeme, avšak Charles mal veľký náskok a mysleli sme si, že Péreza dokážeme pokryť,“ hovorí Rueda o rozhodujúcej fáze nedeľných pretekov.

„Na začiatku kola, v ktorom prišiel do boxov, mal oproti Pérezovi desaťsekundovú medzeru a tušili sme, že tento náskok sa zmenší, pretože na pneumatikách do prechodných podmienok bol oveľa rýchlejší ako Charles.“

„Mali sme k dispozícii live dáta ostatných monopostov a mysleli sme, že táto medzera sa z desiatich sekúnd zmenší možno na päť, štyri alebo prinajhoršom tri sekundy. Sledovali sme, ako sa náskok zmenšuje. Pri prejazde sekciou pri bazéne, čo je posledná časová referencia, ktorú máme, údaje naznačovali, že Charles vyjde na trať sekundu pred Pérezom. Nečakali sme, že Pérez bude v tomto kole o deväť sekúnd rýchlejší a preto sme tieto preteky s Charlesom prehrali,“ hovorí Rueda.

Takto Leclerc stratil pozíciu v prospech Péreza a Sainza. Pri druhej zastávke, kedy tímy prezúvali na sliky, ho predstihol ešte aj Max Verstappen. „Aj druhá chyba, ktorú sme s Charlesom urobili, sa týkala rozostupu. Chceli sme zastaviť obe autá a obuť im sliky.“

„V 21. kole sme si mysleli, že trať je dostatočne suchá. V tom čase sme povolali Carlosa, s ktorým sme sa pokúsili udržať vedenie v pretekoch. Hovorili sme si: ‚Povolajme aj Charlesa a skúsme undercut na Péreza. Takto môžeme skončiť na prvom a druhom mieste.‘“

„Sledovali sme medzeru medzi oboma našimi monopostami. Rozostup bol päť sekúnd. To bolo na dvojitý pit stop veľmi tesné. Rozostup na vykonanie komfortnej dvojitej zastávky v boxoch je šesť sekúnd. Mysleli sme si, že päť a pol sekundy by mohlo stačiť,“ objasňuje Rueda situáciu, v ktorej sme vo vysielačke Charlesa Leclerca počuli výkriky „stay out!“. Bolo však už neskoro.

„Ako sa však piloti blížili k nájazdu do boxov, rozostup sa stenčil na tri a pol sekundy. Na poslednú chvíľu sme sa pokúsili povedať Charlesovi, nech zostane na trati, ale bolo príliš neskoro. Pri tejto zastávke stratil dve sekundy, čo rozhodlo. Práve toto umožnilo Verstappenovi zaradiť sa o kolo neskôr pred neho,“ dodal Rueda.