McLaren žiada o navýšenie rozpočtového stropu | Magazín F1 - F1online.sk

McLaren žiada o navýšenie rozpočtového stropu

fotka k článku undefined
zdroj: Motorsport Images/McLaren

McLaren patril k najvýraznejším podporovateľom zavedenia rozpočtového stropu. Pred sezónou kritizoval snahy veľkých tímov o jeho dodatočné navýšenie. Veľké tímy argumentovali napríklad hrozbou incidentov z úvodných kôl v šprintoch.

O niekoľko mesiacov neskôr už aj samotný McLaren hovorí v prospech navýšenia aktuálneho limitu na výdavky, ktorý je stanovený na 140 miliónov dolárov. Argumentuje však ekonomickými príčinami. Aj tímy F1 sa trápia s následkami celosvetových kríz, vyplývajúcich z pandémie či vojny na Ukrajine. Problémy im spôsobujú rastúce ceny energie i prepravy.

„Zachovanie rozpočtového stropu je pre Formulu 1 nevyhnutné. Nie je tajomstvom, že McLaren výrazne tlačil na jeho zavedenie i na jeho aktuálnu maximálnu výšku,“ skonštatoval šéf britskej stajne Andreas Seidl, ktorý vníma súčasnú komplikovanú dobu, v ktorej všetci žijeme. „Ak sa vyskytnú výnimočné okolnosti, ako aj tento rok, musíme mať možnosť otvoriť diskusiu medzi tímami a FIA v záujme hľadania riešení. Stačí sa pozrieť na naše účty za energie a neuveriteľný nárast za prepravné náklady.“  

Formula 1 je vo veľkej miere o plánovaní. Tímy už majú aktuálnu sezónu dávno finančne a nákladovo naplánovanú. Nie je teda ľahké operatívne reagovať na nepredpokladané okolnosti. Zvlášť v globálnom športe, ktorý je „háklivý“ na výrazný rast nákladov za prepravu.

„Každý si už sezónu pripravil tak, aby sa vošiel do výdavkového limitu. Pri týchto výnimočných okolnostiach a takom výraznom raste je prakticky nemožné udržať sa v rozpočtovom strope,“ vyhlásil Seidl, ktorý navrhuje riešenie. „Mali by sme o tom diskutovať. Podľa nás by bolo fér navýšiť rozpočtový strop o tieto špecifické náklady, ktoré významne narástli.“

Podľa Seidla hovoríme o niekoľkých miliónoch navyše, ktoré tímy musia vynaložiť. Rozpočtový strop sa navyše mierne zníži kvôli zrušeniu podujatia v Soči. „Kvôli zrušeniu pretekov v Rusku klesne strop o 1,2 milióna dolárov. Na druhej strane, ušetríme za to, že nemusíme nikam cestovať. Čiže o tomto momentálne neprebieha veľká debata,“ pokračoval šéf McLarenu.

Limit na výdavky tímov by mal v budúcom roku klesnúť na 135 miliónov dolárov. Už sa uvažovalo o tom, že by bol strop prispôsobovaný inflácii. Zjednodušene povedané, pri inflácii nemá súčasných 140 miliónov rovnakú hodnotu, akú mali v čase, keď bolo toto číslo schvaľované. Je preto namieste hovoriť o témach, ktoré McLaren otvára.

„Skúmali sme, čo je vlastne ten správny nástroj na úpravu rozpočtového stropu na základe inflácie. Pred dvomi rokmi, keď sa pripravovali pravidlá, existoval mechanizmus so začiatkom platnosti od roku 2024. Toto je v súčasnosti predmetom debát. Riešime, či je to správny mechanizmus, alebo môžeme prísť s niečím lepším v závislosti na tom, čo sa aktuálne vo svete deje.“

Ako to však vo svete F1 býva, nájsť zhodu medzi jednotlivými aktérmi je mimoriadne ťažké. Podobne ako McLaren ešte v zime kritizoval tímy, ktoré žiadali navýšenie rozpočtového stropu a videl v tom zištné úmysly, budú teraz znieť z padoku podobné hlasy s kritikou na snahy britskej stajne či iných, ktorí sa k jej snahám pridajú.

„Je normálne, že všetci sledujú rozličné záujmy. Sú tu tímy v silnej športovej pozícii. Potom tímy, ktoré nevyužívajú celý limit na výdavky, čiže neriešia takéto problémy. Nechcú sa teda vzdať športovej výhody, ktorá im z toho vyplýva. Každý chce využiť príležitosť. Preto je dôležité mať silnú FIA pri týchto témach, aby ich dokázala naviesť správnym smerom v čo najlepšom záujme nášho športu,“ vyhlásil Andreas Seidl, ktorý však neočakáva zhodu medzi tímami. „Je to padok F1, takže to vidím ako veľmi nepravdepodobné,“ zasmial sa 46-ročný Nemec.

Nejakú nádej však vo Wokingu ešte vidia. „Stále verím. Myslím si, že sme v posledných rokoch ukázali, že keď niečo malo zmysel, našli sme rozumné riešenia. Stále verím, že FIA nás nasmeruje k dobrému riešeniu tejto témy,“ uzavrel Andreas Seidl.